エレベーターの呼吸29日目 多様性

豊かだなー。豊かだなー。豊かだなー。

何が豊かなのかは考えずに、心の中で呟きながらエレベーター呼吸をしている。自動思考が出てきたら、豊かだなーとエレベーター呼吸をする。1日100回の呼吸という目標は、すぐに終わる。

私は、呼吸を数えていないけど、自動思考って沢山出てるんだなと思う。これがあるのと、消えるのでは大きな違い。消えるのが楽しみ。

豊かさって、当たり前じゃんって思う中にある。ネットに繋がるなんて当たり前、働き方改革なんて当たり前って、ありがたみを感じていなかったけど、人に質問されて気付かされた。

DXは進んでいますか。とか、カラーコピーはありますか。とか、聞かれることが最近あって、そんなの何十年前の話?って思ったけど、それが豊かさなんだな。

私について①

私は、長野県出身で、今は、関東に在住。フルタイムで働いている。一人暮らし。50代。

今、興味があることは、日本人は、昔から多様性があったということ。
音楽。長らくクラシック音楽、特にピアノに親しんでいた。今年の初め、ふと、外国の特定の時代の特定の階級の人たちによる音楽に時間をかけ過ぎたと思った。そして、日本音楽について調べ始めた。

雅楽、尺八など、伝統音楽と言われているものを聴きに行った。私が思っていたより、伝統は短く、狭く、クラシック音楽の競争して技術を磨いていく世界とはほど遠かった。

そんな中、奈良の東大寺のお水取りの音楽を聴いた。グレゴリア聖歌だった。

さまざまな国の音楽が融合して、形式も今あるパターンではなくて、壮大だった。広がりや深さを感じた。

来年の3月は、お水取りを聴きに行く。凄く楽しみ。クラシック、ジャズ、ポップスなど色んな音楽があるけど、ジャンルはどうでもよくて、質がいいのが1番いい。

話を戻すと、お水取りを知ってから、日本の古代史に興味をもった。古事記より前の時代、縄文時代に魅了された。

長野県に住んでいるときは、縄文土器に興味はなかったけど、7月に茅野市の尖石遺跡に行った時、日常を楽しんでいたであろう縄文時代の暮らしに触れて、素敵だなと思った。

現代に生きている私たちは、画一的な価値観だけど、太古の昔は、色々な民族がいたのであろう。音楽や土器、土偶から想像される世界観は、多様である。

というわけで、わたしが1番、みなさんに伝えたいのは、人それぞれでいい、幸せの基準は人と比べることではないということ。

I'm abundant I'm abundant  I'm abundant

Without thinking about what is abundant , I mutter to myself while doing elevator breathing. When an automatic thought comes, I do elevator breathing and think "I'm abundant ." My goal of breathing 100 times a day will be over in no time.

I don't count my breaths, but I think I have a lot of automatic thoughts. There's a big difference between having them and having them disappear. I'm looking forward to them disappearing.

Abundance is something we take for granted. I thought that being connected to the Internet and work style reform were commonplace, and didn't feel grateful for them, but I realized this when someone asked me questions

Is DX progressing? Do you have color copies? I've been asked these questions recently, and I thought that was decades ago, but that's what abundance  is.

About me①
I'm from Nagano Prefecture and currently live in the Kanto region. I work full-time. I live alone. I'm in my 50s.

What I'm interested in now is that Japanese people have always had diversity.

Music. I have been familiar with classical music, especially piano, for a long time. At the beginning of this year, I suddenly realized that I had spent too much time listening to music by people of a certain class from a certain era abroad. Then, I started to research Japanese music.

I went to listen to what is called traditional music, such as gagaku and shakuhachi. The tradition was shorter and narrower than I thought, and it was far from the world of classical music, where people compete to hone their skills.

In the midst of all this, I listened to the music of the Omizutori ceremony at Todaiji Temple in Nara. It was Gregorian chant.

It was a fusion of music from various countries, and the form was grand, not a pattern that exists today. I felt a sense of breadth and depth.

I'm going to listen to the Omizutori ceremony next March. I'm really looking forward to it. There are many kinds of music, such as classical, jazz, and pop, but the genre doesn't matter, the best thing is good quality.

Getting back to the point, after I learned about Omizutori, I became interested in ancient Japanese history. I was fascinated by the Jomon period, which was before the Kojiki.

When I lived in Nagano Prefecture, I had no interest in Jomon pottery, but when I visited the Togariishi Ruins in Chino City in July, I was able to experience the lifestyle of the Jomon period, people who must have enjoyed their daily lives, and I thought it was wonderful.

We who live in the modern age have a uniform set of values, but in ancient times there were probably many different ethnic groups. The worldviews that can be imagined from music, pottery, and clay figurines are diverse.

So, what I want to convey most to everyone is that it's okay for everyone to be different, and the standard for happiness is not to compare yourself to others.





この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?