NLCS日本校第1号に神戸・六甲山が選ばれた理由
【English follows Japanese.】
「North London Collegiate School Kobe」は2028年に六甲山・国立公園内に校舎を新設し、中高一貫のボーディングスクールを開校。今回は、日本校第1号の開校場所として神戸・六甲山が選ばれた理由について紐解いていきます。池田浩八代表とNLCS 海外校 教育戦略担当のGwen Byrom(グゥエン・バイロム)さんに、六甲山での教育環境の魅力について教えてもらいました。
六甲山は都市と自然が共生する
とても特別な場所
グゥエン・バイロム(以下、グゥエン):六甲山は特別な “Sweet Spot(スィート・スポット)” 。 都市の中に学校があるような、自然に囲まれた田舎の中に学校があるような、とても特別なロケーションだと思っています。初めて訪れたときは車で行ったのですが、六甲山まであっという間に到着しました。大都市のすぐ近くにこんなに美しい場所があるのは珍しいことです。とても短いドライブでしたが、田舎にいるような気分になりましたし、目に映る景色がとにかく、本当に美しかったです!
一方で、私たちが直面している環境問題、特に気候変動は看過できない大きな課題です。これは現在の私たちの生活様式がもたらした結果であり、将来を担う子供たちにとってはさらに深刻な問題となるでしょう。だからこそ、子供たちと自然とのつながりを育み、世界や自然界、そして都市の魅力に対する感謝の心を養うことが重要だと考えています。
このような意識を持つことで、私たち人類はより良い解決策を見出し、持続可能な未来を築く可能性が高まるのではないでしょうか。その意味で、六甲山は理想的な環境を提供してくれる場所だと感じています。都会の利便性や文化的な魅力を享受しつつ、豊かな自然にも親しめる。まさに、博物館や美術館といった知的刺激に満ちた都市と、心を癒す自然との絶妙なバランスが取れた立地こそが、六甲山の最大の魅力だと言えるでしょう。
池田浩八代表(以下、浩八代表):そうですよね。僕も、六甲山の上に学校があるというのは、これからの時代にすごく大切な“教育の場”だと思ってます。六甲山の豊かな緑と四季折々の自然、瀬戸内海の美しい海岸線は、子供たちの学びを豊かにし、創造力と探究心を育む絶好の環境です。
グゥエン:六甲山は新鮮な空気と自然の中で過ごせる、本当に素晴らしい場所です。六甲山に美しいホテルを建築し、プロデュースしている八光グループ、そして日本の学生にとってグローバル教育が重要であるという考えが一致している浩八さんと一緒に仕事をしたいと強く思いました。浩八さんと一緒に楽しく働くことができて感謝しています。浩八さんは、日本の若者にグローバル教育を与え、彼らが日本の将来のリーダーとなり、世界のどこでも活動できるようにすることに情熱を持っている方だなと感じています。
また、浩八さんがグローバルな教育をする上で子供たちが “日本人であるアイデンティティを失わないこと”を重要視していることも理解しています。それは私たちNLCSにとっても非常に重要で大切にするべきポイントで、私たちは日本の子供たちから彼らの文化や育ってきた環境・生い立ちなどを排除したいとは思っていません。浩八さんがそういう視点を持って語る教育ビジョン “日本における教育の可能性” を聞く中でも、浩八さんの目指す教育の姿がNLCSとして取り組みたい教育の姿に非常にフィットしているな、と感じています。
浩八代表:おっしゃる通りで、僕は、言語を話せることがグローバル人材なのではなく、日本人という確固たるアイデンティティを持って世界を舞台に活躍できる人材が必要だと思っています。「子供たちが自ら考え、自ら学ぶ」そのために私たちにできることは子供たちのために環境をつくっていくこと。NLCS Kobeから一人でも多くの子供たちが世界に羽ばたき、見たことのない景色に出会えることを願っています。
六甲山の自然で得られる喜びは
子供の人生に良い影響を与える
浩八代表:世界でも注目が高まっていますが、子供や教職員のウェルビーイングにとって、”学ぶ環境”はとても重要だと考えています。六甲山の自然の中で生活して時間を過ごすということが、どのように「生徒たちの幸せで充実した人生」に影響を与えるのか。いろんな世界のいろんな環境にある学校と子供たちを見てこられたグゥエンさんはどのようにお考えですか?
グゥエン:六甲山の環境は、子供たちの健康にとても良い影響を与えると考えています。スカンジナビアでは“ツリー・バス”と呼ばれる効果についての研究がたくさんあります。森に入って自然に囲まれることで多くの人がリラックスできると感じ、うつ病など多くの問題に効果があると言われています。そのことから、六甲山の自然で得られる豊かさは非常に有益だと思っています。都会には気を散らすものや問題がたくさんあり、生徒たちは音・画像・光など様々な刺激に晒されている状態です。特にコロナ禍後、若者にとって生活が困難になっており、彼らは生活環境や学校を卒業したときに仕事があるかどうかなどたくさんの心配事を抱えています。そんな彼らが外に出て静かに過ごし、美しい自然に囲まれた環境を提供することは、学校にとっても大きな資産だと考えます。
浩八代表:学校に通う子供たちはもちろん、先生や学校で働く人たち、保護者の方々、みんなにとっても自然に囲まれた生活はいい影響をもたらすのかなと思っています。また、教職員のウェルビーイングを向上させることで良い教職員を採用することができ、結果的に質の良い教育に繋がると考えています。
グゥエン:韓国・済州島の学校でも、教師と生徒が一緒に自然の中で過ごすことを楽しんでいるという点が似ています。済州島は美しい場所なので、ビーチを掃除したり、散歩道にゴミが落ちていないか探したり、標識の状態が問題ないかを確認したり、環境が美しく保たれるように努力しています。これは誰もが楽しんでやっていることで、教師にとってもこんなに美しい場所で働くことは大きな魅力になっていると思います。
浩八代表:神戸の都市部(三宮)・大阪・京都へのアクセスが良いことも、生徒・教職員のライフスタイルの面において充実するという点で魅力的です。これだけ環境に恵まれた六甲山に学校ができることによって、関西に住んでる日本人にとってもすごくいい影響というか、六甲山や自然の魅力について改めて気づくいい機会になればいいなと思っています。六甲山はかつて、多くの人が別荘を持っていたり、日本で初めてのゴルフクラブが設立されましたが、この20年間で私たち人々は山に行かなくなり、都市部に集中しています。グゥエンさんがおっしゃったように、都会は気を散らすものや問題がたくさんありすぎます。
グゥエン:大都市に住みながらも、子供たちは日中自然の中で過ごしたり、学校に通ったりする機会を与えることができるというのは、親にとっても嬉しいことだと思います。美しい自然がすぐそばにあっても、見に行かなければそこにあることを忘れてしまいます。それは人々にとって大きな損失。学校ではなく、自然の中にいること、それは本当に贈り物なのです。
次回は引き続き、グゥエンさんに世界のトップ校の教育の考え方やその価値観についてお聞きします。
●HP https://nlcskobe.jp/
●Instagram https://www.instagram.com/nlcskobe/
●LinkedIN https://jp.linkedin.com/company/north-london-collegiate-school-kobe
Why Kobe/Rokkosan was chosen as the first NLCS school in Japan
North London Collegiate School Kobe will open a new school in Mt. Rokko National Park in 2028; an integrated junior and senior high school boarding school. This time, we will explore why Kobe and Mt. Rokko were chosen as the location for the first Japanese school. We spoke to CEO Kohachi Ikeda and Gwen Byrom, who is in charge of education strategy for NLCS overseas schools, about the appeal of the educational environment on Mt. Rokko.
Mount Rokko is a very special place where city and nature coexist.
Gwen Byrom:Mt. Rokko is a special “Sweet Spot”. It’s like having a school in the city, but also in the countryside surrounded by nature. The first time I visited, I drove there and it was a very short drive to Mt. Rokko. It’s rare to find such a beautiful place so close to a big city. It was a very short drive, but I felt like I was in the countryside, and the scenery was just so beautiful!
However, the environmental problems that are caused by our lives, such as climate change, are a big challenge. Not only now, but it will be even bigger for our children in the future. I think that if we can keep our children connected to nature and appreciate all the great things that happen in the world, in nature, and in cities, we as humans will have a better chance to find solutions and survive ourselves. In that respect, I think Mt. Rokko is a great balance of being close to the city where you can enjoy interesting places like museums, art galleries, and tourist sites, and also enjoy nature.
Kohachi Ikeda:That's right. I also think that having a school on Mt. Rokko is a very important "educational place" for the future. Mt. Rokko's lush greenery and seasonal nature, along with the beautiful coastline of the Seto Inland Sea, are the perfect environment to enrich children's learning and foster their creativity and inquisitiveness.
Gwen:Mt. Rokko is a truly wonderful place where you can spend time surrounded by fresh air and nature. And the architecture produced by you and the Hakko Group is beautiful, and I really wanted to work with Kohachi, who shares my belief that global education is important for Japanese students. I am grateful to have had the opportunity to work with Kohachi. I feel that Kohachi is passionate about giving global education to young people in Japan so that they can become future leaders of Japan and work anywhere in the world.
I also understand that Kohachi places importance on the children not losing their Japanese identity when providing global education. This is a very important point for us at NLCS and something we should cherish, and we do not want to eliminate the culture, environment, and upbringing of Japanese children. As I listen to Kohachi's vision of education - "The possibilities of education in Japan" - which he talks about from that perspective, I feel that the type of education he wants to have fits very well with the type of education we want to work on as NLCS.
Kohachi:You're right. I think that being able to speak a language is not what makes someone a global talent, but rather we need people who have a strong identity as Japanese and can play an active role on the world stage. "Children can think for themselves and learn for themselves." What we can do to achieve this is to create an environment for children. I hope that as many children as possible from "NLCS Kobe" will spread their wings and fly out into the world and encounter scenery they have never seen before.
The joy of nature on Mt. Rokko has a positive impact on children's lives.
Kohachi:This topic is gaining attention around the world, but we believe that the "learning environment" is very important for the well-being of students and faculty. How does living and spending time in the natural surroundings of Mt. Rokko affect "students' happy and fulfilling lives"? What are your thoughts, Gwen, who has seen schools and children in various environments around the world?
Gwen:I believe that the environment of Mt. Rokko has a very positive effect on children's health. There has been a lot of research in Scandinavia on the effect of something called a "tree bath." Many people feel that going into the forest and being surrounded by nature helps them relax, and it is said to be effective for many problems such as depression. For this reason, I believe that the sense of happiness that can be obtained in the nature of Mt. Rokko is very beneficial. There are many distractions and problems in the city, and students are exposed to various stimuli such as sounds, images, and lights. Especially after the COVID-19 pandemic, life has become difficult for young people, and they have many worries, such as their living environment and whether they will have a job when they graduate from school. I think that providing an environment where they can go outside and spend time quietly and be surrounded by beautiful nature is a great asset for the school.
Kohachi:I think that living surrounded by nature will have a positive impact on everyone, including the children who go to school, the teachers, school staff, and parents. I also believe that improving the well-being of teachers and staff will enable us to recruit good teachers and staff, which will ultimately lead to better quality education.
Gwen:At schools in Jeju Island, Korea, teachers and students also enjoy spending time together in nature. Jeju Island is a beautiful place, so we clean up the beaches, look for trash on the walking paths, make sure the signs are in good condition, and make an effort to keep the environment beautiful. It's something that everyone enjoys doing, and I think it's also a big attraction for the teachers to work in such a beautiful place.
Kohachi:The easy access to Kobe's urban area (Sannomiya), Osaka and Kyoto is also attractive in that it will enrich the lifestyle of students and faculty. I hope that the school being established in such a blessed environment on Mt. Rokko will have a very positive impact on Japanese people living in the Kansai region, and it will be a good opportunity for them to rediscover the charms of Mt. Rokko and nature. Many people used to have vacation homes on Mt. Rokko, and Japan's first golf club was established there, but in the last 20 years, we have stopped going to the mountains and have concentrated in urban areas. As Gwen said, there are too many distractions and problems in the city.
Gwen:I think it's great for parents to be able to live in a big city and still have the opportunity for their children to spend the day in nature and go to school. If you don't go and see beautiful nature, you forget it's there. That's a big loss for people. Being in nature, not at school, is a real gift.
In our next issue, we will continue to ask Gwen about the educational philosophy and values of the world's top schools. Stay tuned!
●HP https://nlcskobe.jp/
●Instagram https://www.instagram.com/nlcskobe/
●LinkedIN https://jp.linkedin.com/company/north-london-collegiate-school-kobe