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省エネ大賞受賞技術開発の軌跡 (14) Trajectory of Energy Conservation Grand Prize-winning Technology Development (14)

1.3 水栓哲学 VS 水道哲学


 安く良いものを大量に消費者に届けることにより多くの人々の生活レベル向上をめざす(水道哲学)ことは良いことだと思います。しかし、そのことが人類共通の財産である地球、空気、水を汚染し、後世代に悪影響を及ぼすレベルに達するようであれば、論外です。私たちの生活レベルはそのレベル、すなわち地球、空気、水を汚染するレベルにすでに達しているように思われます。
 松下幸之助氏が二股ソケットを発明された時代背景と現在の時代背景は異なります。異なった時代には異なった哲学で対応するのが人間のできること、人間の知恵です。
 電気製品に限らず、国内の高速道路建設などのインフラ整備でも同じです。今までの累積赤字40兆円を返済するスキームをまず考えてそれを実践し、更に道路からの料金収入があれば必要優先順位に、決して政治的順位、政治家順位でなく、道路を作りインフラを整備し便利な生活に役立たせるということであれば、これに反対する人はいないでしょう。国という大きな単位であろうが、家庭という小さな単位であろうが収入以上の支出を行えば破綻するのは誰にでもわかる論理です。この論理がわからない政治家、単純な四則計算さえできないかと疑いたくなるような人が国のこと、国民のことを真剣に考えているとは私にはとうてい思えなのです。
 高速道路建設は国土開発幹線自動車道建設法で全国の都市、農村からおおむね2時間以内で到達できることを目標に47路線、約11,520キロメートルが定められており、1998(平成10)年3月末現在までに6,365キロメートルを供用しているとのことです。不足しているとすれば、補わなければなりませんが、これからの道路建設は収支をしっかり考えて、時間がかかるのはやむ得ないことでしょう。
 また、金融ローンのような便利な(?)システムで収入がなくても物やサービスを購入して破綻する人たちがいますが、これは単純な四則計算さえできない人たちで、この人たちの後始末は結局のところ善良な国民が行うことになるわけです。これは大いなる不平等であり、許されることではありません。 
                              続く
 

1.3 Faucet philosophy VS Water supply philosophy


 I think it's good to improve the living standards of many people by delivering cheap and good things to consumers as many as possible just as a water supply (water supply philosophy). But if it reaches a level that pollutes the common wealth such as the earth, the air and the water and adversely affects later generations, it is out of the question. It seems that our level of living has already reached that level that pollutes the earth, the air and the water.
 The historical background when Konosuke Matsushita, a founder of Panasonic, invented the forked socket is different from the current one. It is human wisdom to respond with different philosophies in different times.
 The same applies not only to electrical products but also to infrastructure development such as construction of expressways in Japan. We must first consider and implement a scheme to repay the accumulated deficit of 40 trillion yen. And if there is toll revenue from the road, we should build the road according to the required priority. It must never be decided by a political rank made by politicians. Nobody would oppose this if roads were built to make life easier. Whether it is a country or a household, it is a logic that anyone goes out of business if they spend more than their income. I can hardly think that a politician who does not understand this logic takes the country and the people seriously.
 The expressway construction of 47 routes and approximately 11,520 kilometers has been decided by the National Land Development Highway Expressway Construction Law with the goal of being able to reach cities and villages nationwide within approximately two hours. It is said that 6,365 kilometers are in service as of the end of March, 1998 (Heisei 10). If there is a shortage, more roads must be constructed, but the future road construction will be unavoidably time-consuming, taking into account the balance.
 Some people go bankrupt by purchasing goods and services using a convenient system like a financial loan even if they have no income. These are people who can't even do simple arithmetic. The cleanup of these people is ultimately done by good people. This is great inequality and is not forgiven.
                         To be continued

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