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ニューヨークフェロー滞在記9/8-10 |NY Fellow Diary 8th-10th SEP


日本語は機械翻訳である。

8日 リハーサル

ティエリーのショーのリハーサルに参加。ワークショップでは振付師からの指示は2つか3つだったが、今回は違う。しっかりとした構成が用意されていた。

1. 作品を見る
2. 真ん中に集まる 
3. 広がって即興
4. トレーニング
5. 対角線を作り、お互いを見る
6. アドリブ
7. デュオ
8. ユナイト 
9. 縦のラインを作る 
10. 一人を除いて集まる
11. 集まらない人の真似をする。
12. 退場

この指示で15分の作品になる。リハーサルは4時間しかなく、明日はリハーサルの時間がない。大丈夫だろうか?たぶん。

ティエリーは、何を見るか、何ができるか、何をしなければならないかについては言及しない。だから、歩き方とか、空間のあり方とか、人との関わり方とか、パフォーマーによって違う。杜撰な気もしますが、この場合は普通なのでしょうか。というか、自分たち次第なのだ。

リハーサルの後、ブルックリンのオールド・ストーン・ハウスに行き、香港のマチと一緒にパンと人形劇のショーを見た。実はもう活動を休止しているのかと思いきや、まだやっている(1961年創立!)。


このバスが倉庫にもなっている
本番前
犬もツアー中

公園にはスクールバスと背景がある。まさにパンと人形劇だ!演劇好きとしては興奮しました。テント劇場に行ったときや利賀村に行ったときと同じような感覚だ。

ショーはたくさんの短い寸劇で構成されていた。そのほとんどが、妊娠中絶、資本主義、ジェンダー、学生ローン......といった政治状況への風刺を含んでいた。それぞれのスケッチがバラバラにカットされているので、途中で飽きてしまった。それに、出演者全員に演技力がない。まるで芝居のようだった。ひどい踊りをする役者もいた。せめて、もっとリハーサルを重ねて息の合った動きをしたほうがいい。しかし、彼らはそれをしない。彼らにとって、演技やダンスがうまいことは重要ではない。彼らは人々とコミュニケーションを取りたいのだ。

おお
おお!


おお!

大衆ミサは死語のひとつだが、彼らのショーではまだ生きていた。彼らは大衆とコミュニケーションし、彼らを教育し、啓蒙する。現代の演劇では、このようなコミュニケーションは流行らないし、エリート主義だと批判される。実際、ヒッピー文化の影響を受けて、パンや人形もこの種のエリート主義に基づいていると思う。彼らは自分たちの主張に賛同する左翼の人々としかコミュニケーションをとらない。そういう意味では、彼らのやっていることはユートピア的だ。現実のこの社会では何の意味も(あるいはほんの少しの意味しか)持たないかもしれない。

しかし、ユートピアを追い求めるからこそ、彼らの活動はとても魅力的なのだ。実際、私は彼らのショーをとても楽しんだ。彼らから受け継ぐべきものはたくさんあると思う。コミュニティ、アクティヴィズム、関わり方、アートの目的......。

公演の後にはパンが配られる(おいしくない)
フェス並の物販。飛ぶように売れる

8th Rehearsal

Attend the rehearsal of Thierry's show. In the workshop, the instruction from the choreographer was only 2 or 3 things, but this time was different. He prepared a strong structure. 

1. See the art work
2. Gathering in the middle 
3. Spread out and improvise
4. Train
5. Make a diagonal line and watch each other
6. improvise
7. Duo
8. Unite 
9. Make vertical line 
10. Gathering except one person
11. Imitate the person who don't gather 
12. Exit

Through these instructions, the piece will be 15 min. Only four hours rehearsal he choreographed and tomorrow there is no time to rehearsal. Is it ok? Maybe, I hope.

Thierry doesn't mention what you see, what you can do, what you need to do. So the way of walking, how to be in space, and how to relate to other people is different among performers. I feel it is sloppy but is it normal in this case? Or to say, it is up to us.

After the rehearsal, I went to Old Stone House in Brooklyn to see the show of Bread and Puppet Theater with Machi from Hong Kong. Actually, I thought they already stopped their work but they are still running(they founded in 1961!!).

In the park, there is a school bus and backdrop. It is really bread and puppet!! I was excited as a theater lover. It is a similar feeling when I go to a tent theater or go to Toga village. 

The show was a structured many short sketches. Almost all of them included satire to the political situation such as abortion, capitalism, Gender, Student loan ...etc. The show was cut in pieces in each sketch, so in the middle I got bored. And all of the performers don't have good acting skills. It was like a playacting. Some of the actor's dances were horrible. At least, it's better to rehearse more and move in sync. But they don't, because it is not 'better'. It is not important for them to have good acting/dancing skills. They want to communicate with people. 

The mass is one of a dead language but in their show it was still alive. They communicate to the masses and educate them and enlighten them. In the contemporary theater this kind of communication is out of fashion and criticized as elitism. Actually influenced by hippie culture, I think bread and puppet are also based on this kind of elitism and I doubt that now they are ankle to  communicate with the masses? They only communicate with left wing people who endorse their arguments. In  this sense, the things that they do are utopian. It might have no meaning(or only a few meanings) in this society in reality.

But because they pursue the utopia, their activity is very attractive. Actually I really enjoyed their show. I think there are a lot of things to inherit from them. Community, Activism, How to relate, purpose of the art, I think a lot by following their thoughts.

9月9日  デモ~ビースティ・ボーイズ・スクエア~ショー@インビジブルドッグ・アート・センター

午前中、自由台湾のデモに参加するため、近くのintrepidに行った。


タイムズスクエア
パブリックライブラリ


彼らは国連への加盟と台湾の自由を主張している。約300人が台湾のための国連、台湾の自由の維持、台湾は台湾であることを主張している。デモ行進の間、チェットさんは台湾の政治について少し説明し、国民党は当初、大陸を取り戻す政策を持っていたが、今は中国の良き友人になっている。民進党は独立を掲げているが、それは難しい。

中国は国連の常任委員会のメンバーだ。台湾は国連に加盟しないということであり、加盟すれば現在のウクライナとロシアの関係になりかねない。これは現実的な考えだが、本質的に台湾が国家でないのはおかしい。

行進中、私も唱和した。これはパンと人形劇に似ていると思う。関係のない人にメッセージを伝えるのであれば、こういう姿勢が大切だ。外の人を巻き込む。

でも、それは自己満足ですか? そうですね。でも、デモはコミュニティの内部で行われるものであって、外部で行われるものではないかもしれない。外部から多くの人を集めることよりも、コミュニティを活性化させることの方が重要だ。日本人は地域と会社以外にコミュニティを持っていない。他人とつながる方法を知らない。

それが私がこの大会に参加する理由です。チェットもシヤンもマチも参加した。彼らに連帯感を示したい。連帯感もまた、私にはない観念のひとつだ。

私は台湾についてほんの少ししか知らない。だから、台湾が国連に加盟すべきかどうか、現実的に論じることはできない。しかし、少なくとも平等ではないし、公平でもない。加えて、もし私の友人が苦しんでいるならば、私は支援したい。この連帯は、シヤンやチェット、そして台湾の自由を支持してくれる台湾の友人たちとの友情に基づいている。それは連帯としていいのだろうか?私にはわからない。

私たちは公立図書館まで行進した。そしてフェリーでデモをする。NYの台湾人デモ隊は金持ちだ。高級料理をたくさんもらえる。

でも私はデモから離れる。ビースティ・ボーイズのイベントを見にイースト・ヴィレッジへ。この広場は、彼らのアルバムのジャケットにちなんでビースティ・ボーイズ・スクエアと名付けられた。中学生の頃、彼らの活動やレーベルのグランドロイヤルを通して、初めてNYを知った気がする。


たくさんのオルタナオジサンがいた。ほとんどの人が10代の頃の記憶を更新することなく生きている。


Invisible Dog Art Centerにて。

本番前はリハーサルがないのだが、やることがない。早めに行ってカミーユ・ドゥ・ガルベールの展覧会を見る。彼女の彫刻やドローイングは、小さな線や断片の繰り返しで構成されている。この繰り返しをどう解釈したらいいのだろう。

日本では、演出だけなのにショーがあると緊張する。でも今日は緊張しない。期待もしていない。失敗しても大丈夫。ショーは3回上演された。最初のステージは、観客にとって曇りすぎていた。だから空間と自分の体を感じることができなかった。私は動きすぎた。でも、2回目のショーでは、私たちも観客もリラックスできた。自分の体に耳を傾けることができた。でも、2回目のショーは、最後が僕のソロだったんだ。自分の身体が待ち遠しくて......。幕切れのタイミングは良かったのですが、体が待てなかったら......悔やまれます。3回目のショーは、前よりパートナーの体が感じられるようになった。カミーユが作ってくれたような、小さなことにも参加できた気がする。


踊る筆者。奥にいるのは美少女のスージー



レイリ、ジョネッド、チェット、シヤン、チンメイ、ヴェロニカ......たくさんの友人たちがショーに来てくれて、楽しんでくれた。ショーを開催し、友人を招待するというシンプルなことに喜びを感じた。

ところで、私は公演をするとき、いつも共演している俳優の穂波さんのことを思い出す。聴く、寄り添う、待つ、素早くリアクションする。ああ、パフォーマーは偉大だ。

日本とNYでは観客の反応が違う。成功かどうかはわからない。でも、そんなことはどうでもいい。

9th Demonstration ~ Beastie Boys Square ~ Show@Invisibledog art center

In the morning I went to a nearby intrepid to attend a demonstration about Free Taiwan. They advocate for join the United Nation and taiwanes freedom. Approx 300 people claim UN for Taiwan, keep Taiwan free, Taiwan is Taiwan. During the march Chet explained a bit about Taiwanese politics that in the beginning KMT had a policy to get back mainland but now they are good friends for china. DPP has the policy to be independent but it is difficult. 

China is a member of the permanent committee of the UN. It means Taiwan won’t join the UN and if they join it could be the current Ukraine-Russia relation. This is a practical thought but essentially it is weird that Taiwan is not a nation. 

During the march I also chanted. I feel this is similar to bread and puppet theater -festive positive atmosphere. If you convey your message to someone who don’t have relation, this kind of attitude is important. It should involve the outside people.

But is it self satisfaction?  Yes. But demonstrations might be held for inside of the community, not outside. To encourage community is more important than getting a lot of people from outside. Japanese don’t have a community except local and company. We don’t know how to connect with others. 

That is the reason why I attend this. Chet and Shiyang and Machi attended. I’d like to show my solidarity to them. Solidarity is also one of the notions that I don’t have. 

I only know a few know about Taiwan. So I can’t argue Taiwan should join the UN or not, practically. But at least it’s not equal and not fair. In addition, I’d like to support if my friend suffers. This solidarity is based on the friendship to Shiyang and Chet and some of my friend in Taiwan who would support the liberty of Taiwan. Is it ok as solidarity? I don’t know. 

We marched to the public library. Then they have a demonstration on the ferry. Taiwanese demonstrators in NY are rich. They will get a bunch of fancy food. 

But I leave the demonstration. I went to the east village to see the event of beastlie boys. The square is named Beastie Boys Square after their album jacket. I think through their activity and their label grand royal when I was middle school it was the first time to know about NY. 

https://www.timeout.com/newyork/news/nycs-new-beastie-boys-square-will-be-unveiled-at-a-block-party-this-weekend-090723

A lot of alterna-ojisan were there. Most of the people live with the memory of when they were teenagers without any update. 

In Invisible Dog Art Center.

https://www.theinvisibledog.org/all/2023/9/9/one

Before the show we don't have rehearsal but I have nothing to do. I went there early to see the exhibition of Camille de Galbert. Her sculpture and drawing consist of repetition of small lines and pieces. How can I interpret this repetition?

In Japan, I'm nervous when I have a show even though I'm only directing. But today I don't feel any nervous. I don't have any expectations. If I missed, it's ok. The show was staged three times. First stage was too cloudy for the audience. So I couldn't feel space and my body. I moved too much. But the 2nd show us and the audience could feel relaxed. I could listen to my body. But the 2nd show, the last part was my solo. I couldn't wait for my body... The timing of the end of the curtain was good, but if I could wait my body... regret. The 3rd show was really fine, I could feel my partner's body more than before. I feel I could be a part of small things such as Camille made.

Leili, Joned, Chet, Shiyang, Qingmei, Velonica, Many friends came to the show and enjoyed themselves. I felt pleasure in the simple meaning of holding a show and inviting some friends.

By the way, when I perform, I always think about Honami-san who is an actor who collaborates with me. Listen, Lean on, Wait, React quickly, I could find why she uses such a term. Ah performer is great.

The reaction of audience was different from Japan and NY. I can't find if is's success or not. But I don't care. 
 

9月10日 パフォーマンス・リサーチの中心地

パフォーマーの一人、Aimerはとてもポジティブでナイスガイだ。私たちが使っている曲も彼が作曲したもので、とてもいい。彼のウェブサイトをチェックしたが、他の作品も素晴らしい。


ワールドトレードセンターへ。何かイベントがあるかと思ったが、何もなかった。明日はセレモニーがあるが、一般向けではない。




パフォーマンス・リサーチ・センターでは、tedted Performance Groupによる「Blue Holizen」を観た。


演劇的な照明のショーは久しぶりだった。このスペースは、ちょっと低くて、ホワイトキューブ。完璧ではないが、現在進行形のパフォーマンスには十分だ。 

ショーは本当にクソだった。パフォーマーはiPhoneでビデオを撮影し、その映像はリアルタイムで背景の壁に映し出される。ライブカムは20年前の方法で、とても古い。

説明には次のようにある。

カメラ、ソーシャルメディア、そして "コンテンツ "のためだけにますます存在するようになった世界で、仕事の未来はどのように見えるのだろうか?インターネットが即座に研磨する必要性に直面したとき、意味は変化するのだろうか?

この世界では、多くのビデオがあると言われている。しかし、動画そのものが問題なのではない。しかし、動画はパノプティコンのような自己意識、身体意識を変化させる。

ビデオ撮影はパフォーマーやカメラマンの身体を変化させるはずだ。しかし、パフォーマーとカメラには何の関係もない。それでは未来はどこにあるのか。

そして、彼らのダンスは良くない。彼らは(少なくとも私よりは)踊れるが、私はまったく踊れない。結局、彼らは踊りたいのであって、コンセプトは言い訳に過ぎない。そういうダンス作品(や演劇作品)はたくさんある。くそ。

最後はカメラマンが自分を撮影し、手で顔を触る。このシーンでいう顔とは、彼女自身が所有する顔であり、ビデオに映った彼女の顔は、後でこのビデオを見る誰かが所有する顔である。このような二重の意味が、この作品にはとても重要なのだ。彼女は手で顔を歪める。しかし、誰の手で誰の顔が歪められたのか?


つまらないパフォーマンスにストレスが溜まったので、
近くのデリにいた猫の写真をどうぞ
商品を物色する

10th  The center for the performance research

One of the performers, Aimer, is a very positive and nice guy. He composed the music that we use that is really nice. I checked his website, and I find that other his piece also great. 
 https://www.youtube.com/watch?time_continue=520&v=hlQ4dO5J7OY&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Famirshpilman.com%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo&ab_channel=amirshpilman

To the World Trade Center. I expect some event but there is nothing. Tomorrow they have celemony but it is not for the public.

The center for the performance research, I watched a show ‘ Blue Holizen’ by tedted Performance Group. 

https://www.cprnyc.org/events/tedtedperformancegroup-bluehorizon-sept10

It’s been a long time since I saw the show with theatrical lighting. This space was  a bit low crawling and white cubed. Not perfect but it is enough for work in progress performance.  

The show was really shit. The performers were shooted video by iPhone and this image is protected on the background wall in real time. Live cam is the way from 20 years ago, very old. 

In the description, the company says below 

In a world increasingly existing solely for camera, social media, and “content” what does the future of work look like? Does meaning shift when confronted with the internet’s need for immediate polishing? 

In this world as they said there are a lot of videos. But the video itself is not really a problem. But videos make us change our self consciousness and our consciousness of the body such as panopticon. 

The video shooting should change the body of the performer and cameraman. But there is no relation with performers and camera. Then where is the future? 

And their dancing is not good. They can dance ( at least better than me) but I can't dance at all. In the end they want to dance and the concept is just an excuse. There are a lot of dance pieces ( and theater pieces) like that. Shit. 

In the end, the cameraman shot herself and touched her face with her hand. In this scene the face means face owned by herself and her face in the video owned by someone who watches this video later. This kind of double meaning is really important for this piece. She distort face with her hand. But whose face was distorted by whose hand? 
 

 


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