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ニューヨークフェロー滞在記10/25-10/29 |NY Fellow Diary 25th OCT-29th OCT

日本語はDEEPL



10/25 ワークショップの台本を書く

食堂でロッキーとマリンに会った。レジデンスが終わる1月に何をするかについて話す。レジデンスの後のことも考えないと。

ワークショップの台本を書く。トピックを決め、いくつかのワークを用意した。炎は見えてきたけど、ディテールを考えないと。

10/25 write script for my workshop

In the dinning I met Rocky and Marin. Talk about what we will do in Jan that is the period when our residence finished. I need to think about after the residence.

To write a script for my workshop. I decided on a topic and prepared some work. I can see the flame but I need to think about detail.

10/26 NYUスカイボール・マルセイユバレエ

パフォーミングガレージにて。リハーサルに参加できるのは今日が最後。この2日間だけ、本当に変わった。リズはいつも子供のように遊び好きで、滑稽で愛らしい。 レコーディングとトライアルの繰り返し。そして本番へ。長い道のりだったが、彼らは探求することを楽しんだ。

私はスクリーンとしての身体について考えた。彼らは自分の体を人間の体として使っていない。彼らはそれを、あらゆる物語が構想するポイントとして使う。彼らにとっては台本だけでなく、過去のパフォーマンスも、音声も、典型的なパフォーマンスもテキストなのだ。パフォーマンスとはテキストのすべてを実現する場であり、身体はすべての素材のスクリーンである。それは人形劇に似ている。なぜ人体を使うのか?

NYU Skirballで、マルセイユ国立バレエ団のオムニバス作品 https://nyuskirball.org/events/ballet-de-marseille/

を見た。 ルシンダ・チャイルドの最初の作品は本当に素晴らしい。彼女はダンサーの体を人間として使っていない。アルファベットのようだった。普通のバレエの動きなんだけど、すごく特別だった。彼女は音楽をよく聴いていて、アルファベットのように体をいくつも使うことで、変拍子を実現しているのだと思う。パソコンのコードに似ている。音楽が見える。私は本当に興奮した。


しかし、他の作品はひどいものだった(ルシンダ・チャイルズの振付作品も含めて)。ヴォーグダンス、セクシャルダンス、本当にめちゃくちゃだった。


噴飯ものであった

ルシンダ・チャイルズとフィリップ・グラスによるライオン・オペラ・バレエの作品に参加できなかったことが悔やまれる。悔しい。

10/26 NYU Skirball Marseille ballet

In the performing garage. Today is the last day I can attend rehearsal. Only in these 2 days, it really changed. Liz is always playful like a child, ridiculous and lovely. Recording and trial, again and again. Then it changed to a show. It took a long way but they enjoyed exploring.

I thought about the body as a screen. They don’t use their body as a human body. They use it as a point every narrative conceives. For them not only script but also performance in the past, audio, and typical performance are text. Performance is the place all of the text can be realized and the body is a screen of all the materials. It is similar to a puppet theater. Why do they use the human body?

In NYU Skirball, I watched an omnibus piece from Ballet national de Marseille https://nyuskirball.org/events/ballet-de-marseille/ . The first piece by Lucinda child’s really nice. She also don’t use the dancer’s body as human. It was something like alphabet. Their movement was normal in ballet but it was really special. I think she listen to music carefully and realizes the irregular time signature music by using several bodies as alphabet. It is similar to a computer cord. You can see the music. I was really excited.

But other piece were horrible(even the another piece Lucinda Childs’s choreographed piece included) vogue dance , sexual dance, really fucked up.

I regret I couldn’t attend the lion opera ballet piece by Lucinda Childs and Phillip Glass. Frustrated.

10/27 カウンセリング~グッゲンハイム~チョコレート工場~ハロウィンパーティー

カウンセリング。



その後、グッゲンハイムに展覧会を見に行く。今シーズンは2つの展覧会があった。オンリー・ザ・ヤング」: Experimental Art in Korea, 1960s-1970s' https://www.guggenheim.org/exhibition/experimental-art-in-korea-1960s-70s

60年代から80年代にかけての韓国の実験的アートのグループ展。ひとつひとつの作品はそれほど印象に残らないが、その情熱は本当に素敵だった。でも、ただのモスタルシア?



Going Dark: The Contemporary Figure at the Edge of Visibility」は、韓国とは正反対の展示。良い作品もあったが、トータルで見ると、いろんな意味で見づらいだけのショーだった。彼ら(多数派)は、黒人社会、女性、ある種のアイデンティティといったものを見過ごすことを恐れているように感じた。要するに、彼らにとっての言い訳なのかもしれない。

途中で携帯を回収される作品が会ったために写真取れず

チョコレート工場にて。この会場はロングアイランド・シティの一角にある。車の修理工場に囲まれている。


Aging prelude' https://chocolatefactorytheater.org/chameckilerner-2023/ by chameckilerner 出演者は全員裸だった。年齢も色も違う。本物のガラスの上で、西洋美術の裸体画のタブローが始まる。これは私にとって、身体を隠すための言い訳のように思える。右足が左足より短いとか、ブラブラがブラブラだとか。彼らはmyやIを強く使う。私は自分の体は自分で決めるというコピーを覚えている。私は自分の体が自分のものだという考えを疑っている。このような所有権にはどのような意味があるのだろうか?(もちろん、私は中絶の権利を支持する。)

NYTの書評

その後、友人のチャールズに連れられて、14丁目のハロウィンパーティーに行った。このパーティーは6フロアを使っている。東京でハロウィーンパーティーに参加するのは初めてだったけど、本当に素晴らしかった。派手なコスチュームで踊り、交流する。映画みたい。


仮装はしなかった

10/27 Counseling ~ Guggenheim ~ chocolate factory~ Halloween party

Counseling.

After that I went to the Guggenheim to see the exhibition. They had two shows in this season. ‘Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s–1970s’ https://www.guggenheim.org/exhibition/experimental-art-in-korea-1960s-70s is the group exhibition of Korean experimental art in 60s to 80s. Each piece is not really impressive but the passion was really nice. But is it just a mostarsia?

Another show named ‘Going Dark: The Contemporary Figure at the Edge of Visibility’ is the opposite to the Korean show. Some of the pieces were good but in total, it was just a show hard to see in many ways. I felt that they (majority) are afraid to overlook things such as black community, females, and some identity. In short, it might be an excuse for them.

In the Chocolate Factory. I like this venue include the area of Long Island city. Surrounded by some car repair factories

In ‘Aging prelude’ https://chocolatefactorytheater.org/chameckilerner-2023/ by chameckilerner all performers were naked. Different ages, different colors. On the real glass, they start to tableau of nude painting from western art. This seems like an excuse to hide their body for me. Then they talk about their body such as my right leg is shorter than left, my bla bla is bla bla. They use my or I very strongly. I remember the copy my body my choice. I doubt the idea that I own my body. What is the meaning of this kind of ownership? ( of course I support right of abortion)

review of NYT
https://www.nytimes.com/2023/10/23/arts/dance/review-chameckilerner-aging-prelude.html

Then my friend Charles took me to a Halloween party on 14 th street. This party uses 6 floors for the party. I have never attended a Halloween party in Tokyo but it was really amazing. Dance and socialize with fancy costumes. It is like in the movie.

10/28 キャラ ~ニュー

普通の気候ではない。10月末でもTシャツ1枚で充分。例年この季節は寒いというのに。

シティバイクで下る。

午後はCARA https://www.cara-nyc.org/program/events/study-now-steady-ongoing-rehersals

へ。この施設のアートディレクションは良くないけれど、作品はいい。studyなう: Live at CARA」は単なるリハーサルだと思ったが、実際はリギア・ルイスの作品のランスルーに近い。

パフォーマーは自分の体を素材のように使う。彼らは自分の身体を所有せず、身体は自らの意識を持つかのように勝手に動く。それはマリファナの効果を思い出させる。彼らは自分の体を正しく使うことがない。まっすぐ立つことも、普通に座ることもできない。ベンチや壁にもたれる。壁の温度がいかに冷たいか、彼らの体の感覚が伝わってくる。美しい!いくつかの構成を踊り(セリフを作り、歌を歌い)、45分のパフォーマンスは終了した。リハーサルを2回も見てしまった。どの動きも即興で、参加者もそれぞれ違う。このリハーサルは2月まであるそうなので、また来ようと思う。

ワシントン広場では、Woosterグループのリハーサルで会った女の子に遭遇。すごくかわいいけど、変な子。

NYU Skirballで「BORIS CHARMATZ: SOMNOLE」https://nyuskirball.org/events/boris-charmatz-somnole/

  マルセイユ・バレエも含めて、フランス・インスティテュートのフェスティバルです。実は彼のことは全く知らない。よく名前を聞くし、ピーターも勧めてくれるので行ってみることにした。(ヴッパタールのディレクターであることは、公演後に知った)。


ボリスは一人で笛に合わせて踊った。照明は3つだけ。一人が彼を追いかけ、他は床を弱く照らすだけ。この独演は、とてもストイックな印象を与えるかもしれない。しかし実際、私は彼が子供のように一人で演奏しているように感じた。

彼が私を選んだ観客とのコミュニケーションでさえ、私は退屈だった。

彼の口笛の曲を知っているのと知らないのとでは、大違いだ。懐かしさの中に彼の体が表れている。ビリー・アイリッシュの "bad boy "を口笛で吹いたときは楽しかった。でも、その曲を知らないと、バッドに似ているけど、ああ、踊っている、というイメージにしかならない。彼の気持ちを共有したかった。

自転車で自宅まで。NYが本当に暖かい最後の日。

10/28 CARA ~ NYU

It is not normal weather. Even at the end of Oct , it is enough to wear a t- shirt. Normally it says that normally this season is cold.

Going down by Citi bike.

In the afternoon I went to CARA https://www.cara-nyc.org/program/events/study-now-steady-ongoing-rehersals . Even though This institution’s art direction is not good, the piece is nice. I thought ‘study now steady: Live at CARA’ is just a rehearsal but actually it is more like a run through of the piece by Ligia Lewis.

Performers use their body like material. They don’t own their body and the body moves by themselves as if it has their own consciousness. It reminds me of the effect of weed. They never use their body properly. They can’t stand up straight, they can’t sit down normally. Lean on the bench and wall. I can feel the sense of their body how cool the temperature of the wall is. Beautiful! They danced several structures ( make lines, sing songs) and the 45 min performance finished. Because it was really amazed I saw their rehearsal twice. Each movement is improvisation and the participant is different. They have this rehearsal until feb, I’ll come back again.(I didn’t see the exhibition in this space)

In Washington square, I ran into the girl who I met at the Wooster group’s rehearsal. She’s really cute but weird.

In NYU Skirball ‘BORIS CHARMATZ: SOMNOLE’ https://nyuskirball.org/events/boris-charmatz-somnole/. Include Marseille ballet, these are festival by french institute. Actually I don’t have any idea about him. Because I often hear his name and Peter recommended I decided to go. (I find he is the director of Wuppertal after the show)

Borice danced to the whistle by himself. Only three lights are used. One is chasing him, others just light the floor very weakly. This solo performance might give me a very stoic feeling. But actually I felt he played by himself like a child.

I was bored even when he communicated with the audience he chose me.

If I knew the song he whistled it was a big difference. It shows his body in nostalgia. When he whistled ‘bad boy’ by Billie Irish, it was fun. But when I don’t know the song, it seems that he only in his image which is similar to bad but oh dance. I wanted to share his feelings.

Up to my place by bike. This is the last day that NY is really warm.

10/29 バム

ワークショップについての英語の個人レッスン。日本語の説明文を書いている間は、英語は使えない。英語を話すときは、日本語から排除しなければならない。

BAMでは、シャイヨー国立ダンス劇場のヌーヴォー・サーカスの「corps extreme」。彼らの過激なアクロバットは本当に素晴らしかった。しかし、彼らの内面的な世界を語り出すと、私には合わない。とても "現代的 "な人間観なのだ。

退屈はしなかったが、50ドル払う価値があるのか?わからない。これもフランスのお祭りのひとつ。お金持ちだ。


BAMオペラハウス。多分1000席くらいか。他に中劇場とブラックボックスがある

ショーの後、近くのダイナーでピーターとレイコとチーズケーキを食べた。とてもおいしかった。ポートBのこと、PSiのこと、彼が勧めてくれたショーのこと。

10/29 BAM

Private English lesson about my workshop. While I'm writing Japanese descriptions, I can’t use English. When I speak English it should be eliminated from the Japanese Language.

In BAM, corps extreme is the piece of nouveau circus by Chaillot - Théâtre national de la Danse. Their extreme acrobatics were really great. But when they narrate their inner world it’s not for me. It's a very ‘modern’ perspective of humanity.

https://www.bam.org/corps-extremes

I wasn’t bored but is it worth it to pay $50? I don’t know. This is also one of the piece of French festival. They are rich.

After the show, I had cheesecake with Peter and Reiko in a diner nearby. It was really nice. We talked about Port B, PSi, the shows he recommended.

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Yuta Hagiwara
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