記事一覧
乳児のあふれんばかりの豊かなモノ遊び:膨大な量の細切れで変化に富んだ実践(Infant exuberant object play at home: Immense amounts of time-distributed, variable practice)
Herzberg O, Fletcher KK, Schatz JL, Adolph KE, Tamis-LeMonda CS. Infant exuberant object play at home: Immense amounts of time-distributed, variable practice. Child Dev. 2022 Jan;93(1):150-164. doi: 1
もっとみるearly human motor development from variation to the ability to vary and adapt
Hadders-Algra M. Early human motor development: From variation to the ability to vary and adapt. Neurosci Biobehav Rev. 2018 Jul;90:411-427. doi: 10.1016/j.neubiorev.2018.05.009. Epub 2018 May 9. PMID
もっとみるハイハイの乳児と歩いている乳児とでは母親の返事が異なってくる(Crawling and walking infants elicit different verbal responses from mothers)
Karasik LB, Tamis-Lemonda CS, Adolph KE. Crawling and walking infants elicit different verbal responses from mothers. Dev Sci. 2014 May;17(3):388-95. doi: 10.1111/desc.12129. Epub 2013 Dec 7. PMID: 24
もっとみるいっしょに「踊っている」:乳児-母親のロコモティブシンクロニー("Dancing" Together: Infant-Mother Locomotor Synchrony)
Hoch JE, Ossmy O, Cole WG, Hasan S, Adolph KE. "Dancing" Together: Infant-Mother Locomotor Synchrony. Child Dev. 2021 Jan 21. doi: 10.1111/cdev.13513. Epub ahead of print. PMID: 33475164.
【要旨】
動きはじめ
日用品の使用:ジッパーに隠されたアフォーダンスの学習(Children's use of everyday artifacts: Learning the hidden affordance of zipping)
Rachwani J, Kaplan BE, Tamis-LeMonda CS, Adolph KE. Children's use of everyday artifacts: Learning the hidden affordance of zipping. Dev Psychobiol. 2020 Oct 30. doi: 10.1002/dev.22049. Epub ahead of
もっとみる運動発達:Embodied,Embedded,Encultured,Enabling(Motor Development: Embodied, Embedded, Enculturated, and Enabling).
Adolph KE, Hoch JE. Motor Development: Embodied, Embedded, Enculturated, and Enabling. Annu Rev Psychol. 2019 Jan 4;70:141-164. doi: 10.1146/annurev-psych-010418-102836. Epub 2018 Sep 26. PMID: 302567
もっとみる合わせるまえに見ている:子どもと大人に見られるリアルタイムでのプランニングの流れ(Look before you fit: The real-time planning cascade in children and adults)
Ossmy, Ori, et al. "Look before you fit: The real-time planning cascade in children and adults." Journal of Experimental Child Psychology 189 (2020): 104696.
【要旨】
目標指向的な行為には問題解決-いかにして知覚と行為を協調させて課題を遂
裸で過ごす:オムツは赤ちゃんの歩行に影響をあたえる(Go naked: Diapers affect infant walking)
Cole, Whitney G., Jesse M. Lingeman, and Karen E. Adolph. "Go naked: Diapers affect infant walking." Developmental science 15.6 (2012): 783-790.
【要旨】
異文化間研究および実験的研究により子育ての習慣が乳児の運動スキルに影響を与えることがわかっている
捕捉の発達における姿勢,視覚,手の操作の協調(Postural, Visual, and Manual Coordination in the Development of Prehension)
Rachwani, Jaya, et al. "Postural, visual, and manual coordination in the development of prehension." Child development 90.5 (2019): 1559-1568.
【要旨】
6ヶ月から12ヶ月の乳児38名(全員が一人座り出来る)と成人8名でモノの捕捉におけるリアルタイムでの
Walking through life with cerebral palsy: reflections on daily walking by adults with cerebral palsy
Beate Eltarvåg Gjesdal, Reidun Jahnsen, Prue Morgan, Arve Opheim & Silje Mæland (2020) Walking through life with cerebral palsy: reflections on daily walking by adults with cerebral palsy, Internation
もっとみる見る・見られる:自由遊びにおける赤ちゃん-養育者の社会的注視(See and be seen: Infant–caregiver social looking during locomotor free play)
Franchak, John M., Kari S. Kretch, and Karen E. Adolph. "See and be seen: Infant–caregiver social looking during locomotor free play." Developmental science 21.4 (2018): e12626.
【要旨】
赤ちゃんと養育者との対面で
ヒトの胎児における身体性脳モデル(An Embodied Brain Model of the Human Foetus)
Yamada, Yasunori, et al. "An embodied brain model of the human foetus." Scientific reports 6 (2016): 27893.
【要旨】
身体の運動による感覚運動体験を通じて起こる皮質学習は胎児期より始まる.しかしながら,どのような感覚運動経験によって皮質学習が促されるのかという学習メカニズムは技術的・
4-6歳児の歩行開始時における準備的な調節(Preparatory adjustments during gait initiation)
Malouin, Francine, and Carol L. Richards. "Preparatory adjustments during gait initiation in 4–6-year-old children." Gait & posture 11.3 (2000): 239-253.
【要旨】
歩行開始に関連した準備的な調節を6名の子ども(4-6歳)と6名の成人(50-6
早期介入および小児リハビリテーションにおけるコーチングアプローチ(Coaching approaches in early intervention and paediatric rehabilitation)
Dev Med Child Neurol. 2020 Feb 17. doi: 10.1111/dmcn.14493.
【要旨】
今日,コーチングは早期介入および小児リハビリテーションにおいて特別なニーズを持つ乳児・幼児の家族の参加を促進するものとしてますます用いられるようになってきた.コーチングの実践は多くの介入で取り入れられており,子ども・家族の利益となる帰結を得るには必要不可欠なものと
視線追従を伴わない共同注意:赤ちゃんと両親は目と手の協調を通じてモノへの視覚的注意を協調させる(Joint attention without gaze following: human infants and their parents coordinate visual attention to objects through eye-hand coordination)
Yu, Chen, and Linda B. Smith. "Joint attention without gaze following: Human infants and their parents coordinate visual attention to objects through eye-hand coordination." PloS one 8.11 (2013).
【
座位スキルが向上し,手支持が必要なくなるとモノを見る・探索する頻度が増える(Sitting skill and the emergence of arms-free sitting affects the frequency of object looking and exploration)
Sitting skill and the emergence of arms-free sitting affects the frequency of object looking and exploration.
【要旨】
座位が発達すると赤ちゃんがモノを探索する量が変わる.手をフリーにして座れる赤ちゃんは手を探索に使えるので,手支持に頼る赤ちゃんに比べて効率的に環境を探索できるだろう.