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推动中国的治理研究

【中国語原文】

俞可平:《推动中国的治理研究》

【英語原文】

Zhili refers to a kind of managerial activity and process undertaken by public authority to achieve public interests. There are both similarities and substantial differences between Zhili and governance. One of the substantial differences between them is that, the subject of governance can only be organ of government authority, whereas the subject of Zhili can be a government organization, a non-government organization and a joint organization between government and private sector. The respect of governance is on government itself, while the respect of governance is whole society. As governance has differences with “good politics” and “bad politics”, Zhili also has differences with “good governance” and “bad governance”. Good governance is the ideal state which pursued for and a management process of maximizing public interest. Substantial feature of good governance is cooperative management of government and civil for public life, and a new relation and best state between political state and civil society. Good governance contains basic elements of traditional good politics and modern democracy, especially rule of law, participation, fairness, transparency, duty, stability, honesty, which have become the important source of human’s political legitimacy in 21st century.

Zhili as a kind of political action reflects certain political values. Therefore, Zhili reform is an important element of political reform, Zhili system is also important element of political system. However, technical element of Zhili action is more important than its value comparing with governance action. In social political life, Zhili is a kind of political action emphasizing on technicality. Governments in different political system all wish to have higher administrative efficiency, lower administrative cost, better public services, more citizen support. In other words, whichever eastern countries and western countries, socialist countries and capitalist countries, developing countries and developed countries, all wish better governance. It can be said taht, from good politics to good governance is a common trend in human’s political development, and pursing for good governance is ideal goal of every government. “Less governance, more Zhili” has been common political request. Continuously moving from domination to governance and striving to transform public management from a regulatory to a service-oriented one is the fundamental direction of human political development.

Chinese society has undergone great changes since reform and opening up. The process of reform and opening up is the progressive process of economics, politics, culture and society at all, which brings world-renowned economic development achievement and significant progress of democratic rule-in-law. Chinese leaders refuse western political development model resolutely, such as multiparty competition, separation of the three powers and direct election of the supreme leader, and keep on fundamental political institution under leading of CPC. As a result, political progress epitomes governance reform in government since reform and opening up. For example, pushing direct election on villagers; try direct elections for township leaders; establish goal of a low-based country and build law-based government; expand scope of public service and improve their quality; make government affairs more open and enhance political transparency; cultivate social organizations and nongovernmental organizations and build civic society and harmonious society; make official accountable and build a responsible government and so on. All of these are major achievements in democratic governance in China and important elements of the model of political development with Chinese characteristics.

【日本語原文】

治理とは、公共利益を達成するために公共権威が行う経営活動と管理過程である。治理とガバナンスとは類似点もあり、実質的な相違点もある。両者の実質的な相違点の一つは、ガバナンスの主体は政府権力機関のみであるが、治理の主体は政府組織、非政府組織、それとも政府と民間に構成される連合組織。ガバナンスの着眼点は政府自身であり、治理の着眼点は社会全体である。政府ガバナンスにも「善政」と「悪政」の区別があるように、治理にも「善治」と「悪治」の区別がある。善治は治理が追求する理想的な状態であり、公共利益最大化の経営過程である。善治の本質的な特徴として、善治は政府と公民が公共生活に対する協力管理であり、政治国家と公民社会における新たな関係であり、両者の最もよい状態。善治は伝統善治と現代民主の基本的な要素を含まれて、特に法治、参与、公正、透明、責任、安定、清廉など、21世紀の人類にとって政治正統性の重要な源になった。

治理活動は一つの政治行為であり、一定程度の政治価値を表現する。したがって、治理改革も政治改革の重要内容であり、治理体制も政治体制の重要内容である。しかし、ガバナンスという行為と比べて、治理活動における価値要素より技術要素のほうが重要である。社会政治生活において、治理はより技術的な政治行為である。様々な政治制度を持つ政府はより高い行政効率、より低い行政コスト、よりよい公共サービス、より多く公民支持を希望する。言い換えれば、東方国家も西方国家も、社会主義国も資本主義国も、先進国も発展途上国にもかかわらず、各国の政府はよりよい治理を希望する。だから、善政から善治への移行は人間政治発展の共通傾向であり、善治を追求するのは各国の政府の理想的な目標である。「少しガバナンス、もっと治理」もう普通的な政治要求になった。不断的にガバナンスから治理へ、管制管理から公共管理へのを実現に努めるのは人類政治発展の根本方向。

改革開放以来、中国社会は劇的な変化を遂げた。中国の改革開放過程は、経済・政治・文化・社会の全面な進歩過程である。この過程は世界が注目する経済発展を成し遂げるだけではなく、民主法治の重大な進歩もとる。中国指導者、断固として、多党競争・三権分立・最高指導者の直接選挙など西方から起源した政治発展モデルを拒否する。村民の直接選挙を遂行し、郷鎮指導者の公認直接選挙を試行する;法治国家として目標を確立し、法治政府を建設する;公共サービス範囲を拡大し、政府公共サービス水準を改善する;政務公開を遂行し、政治透明性を高める;社会組織と民間組織を育て、公民社会と和やかな社会と建設する;官員責任制を実行し、責任政府を建設する。そういうものは全部、中国が民主治理方面においてとる重大な成就であり、中国特色ある政治発展モデルの重要内容である。

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