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Altale


曲としてのAltale

特筆すべきは調性

この曲は、Cメジャースケールから始まり、調合の変化が9回あるが、モーダルインターチェンジはそれより遥かに多い。関係調や半音・全音上下の部分転調を主体とし、♭が0個のCメジャーを基準として♭が7つ付く調号、すなわちBメジャースケールまでの8つ全ての調を網羅する。

曲の解釈

セクションごとに見ていこう。mをマイナー、hmをハーモニックマイナーとする。"メジャー"と"スケール"は省略した。

  1. Aセクション(〜16小節目) Cでスタート。平行調: Amの同主調: Ahm、全音下の調: Ghmが見られ、同主調: Cm(E♭)経由で次のセクションへ。

  2. Bセクション1(〜24小節目) Aセクションの下属調: A♭に転調。全音下の調: G♭が見られる。

  3. Bセクション2(〜32小節目) 平行調: Fmの同主調: Fに転調。全音下の調: E♭経由で次へ。

  4. Bセクション3(〜40小節目) Bセクション2の下属調: A♭に転調。全音下の調: G♭が見られ、平行調:E♭mの同主調: E♭へピカルディ終止様で次のセクションへ。

  5. Cセクション1(〜48小節目) 属調: Gm(B♭)へ転調。

  6. Cセクション2(〜56小節目) 下属調: E♭へ転調。全音上の調: F、同主調: Fm(A♭)で次の転調を匂わせ次のセクションへ。

  7. Dセクション1(〜64小節目) 同主調: A♭m=G#mに転調。

  8. Dセクション2(〜76小節目) 属調: D#mに転調。ピカルディ終止のあとGのコードで唐突に調性を壊す。

  9. それ以降は裏の調: Cに戻り、半音上の調: D♭でクライマックスを迎える。平行調: B♭mの同主調: B♭hmも見られる。

とにかく調性が不安定で、異世界に飛んでいってしまったような、延々と景色が変わる目まぐるしさを感じさせる。

As a song

The characteristical modulations

This song starting with the C major scale changes its key signature nine times, however, modal interchanges are found much more than them. They are entirely about the related or half/whole steps keys. Scales of 0 ♭ to 7 ♭s, as far as the B major are completed by those temporal modulations.

The "aesthetic"

Let's explore each section. I set "m" as the meaning of "minor," "hm" as the harmonic minor, and omitted "scale" to simplify. 

  1. the A section(until bar 16); Starting with C, the relative's parallel: Ahm and the whole step lower: Ghm are seen. 

  2. the B1 section(until bar 24); modulates into the subdominant: A♭, and the whole step lower: G♭ is seen

  3. the B2 section(until bar 32); modulates into the relative's parallel: F, and through the whole step lower: E♭

  4. the B3 section(until bar 40); modulates into the subdominant: A♭, and the whole step lower: G♭ is seen. The Picardy cadence-ish for the relative's parallel: E♭

  5. the C1 section(until bar 48); modulates into the dominant: Gm

  6. the C2 section(until bar 56); modulates into the subdominant: E♭, through the whole step upper: F, the parallel: Fm

  7. the D1 section(until bar 64); modulates into the parallel: G#m

  8. the D2 section(until bar 76); modulates into the dominant: D#m, the sudden G chord right after the Picardy cadence brings an end to its tonality

  9. back to the tritone: C, it eventually climaxes on the D♭, and the relative's parallel: B♭hm is also there

Regardless, the tonality is consistently unstable. It feels like changing imaginary worlds at every moment. 

おわりに

楽譜のPDFと動画のリンクをここに置いておきます!私は弾けませんが、挑戦してみてください。
お読みいただきありがとうございました!
応援していただけたら嬉しいです…!

At the end

Here is what you want. I support you like this song.
Thank you for reading this blog!
It'll be my honor if you support me…!


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