見出し画像

№8. カフェならスタバ、ジムならエニタイムと言われたい

皆さん、こんにちは。

シンガポールでエニタイムフィットネスを運営する石渡です。

日本は秋も深まり、日によっては12月のように寒い日もあると聞きました。日本のニュースやSNSなどで、人々の装いが厚手になっていくのを見て季節の移ろいを感じています。

こちらシンガポールはずっと夏です。

11月は雨季らしく、突然のスコールに見舞われますが、気温はずっと変わらず。私こっちに来てから、まだ1度も長ズボンというものを履いてません。通勤も仕事も休日もずっと短パン。日本から持ってきた長ズボン、ジャケットたちはほとんど登場せずに終わるのかもしれません。

さて、今日は私の仕事習慣で欠かせないスタバについてお話します。

私は知る人ぞ知るスタバ大好き人間。日本にいた頃は、年間300回以上行ってました。つまり、ほぼ毎日。

あの緑のロゴマークを見ると不思議と吸い寄せられていくのです。

この5~6年、新宿にある本社へ出社する際も、家から直行することはなく、ほぼ必ずスタバを経由して出社する日常を過ごしておりました。

出社前、スタバで過ごす1時間の生産性の高さはすごいです。

コーヒーを片手に、朝イチのクリアな頭で昨日の出来事を総括し、今日の行動を組み立てる。そして、準備が整ったら「いざ本社へ!」という感じです。

この工程がなく、いきなり本社から始まってしまうと、なんだかしっくりこないまま一日が終わってしまう。そんな感覚になってしまいました。

では、なぜスタバなのでしょう?

ドトールでもタリーズでもよくない?

確かにそうです。例えば、出張先などでスタバがなければ、ドトールやタリーズにも行きます。でも、スタバがあればやっぱりスタバに行く。

なぜか?と聞かれても、うまく説明できる言葉が見つかりません。

強いて言うなら「雰囲気が好き」ということですが、あまり答えになっていないですね。少なくとも、コーヒーの味にこだわりがあるわけでも、フラペチーノが大好きなわけでもありません。

理由はさておき、シンガポール行きが決まった時に気になったことの一つが

このすっかり定着したスタバ習慣は、シンガポールでも継続できるのか?

ということです。

初めての海外生活。否応なしに日本での生活習慣の多くが変わっていかなきゃならないはず。そのことは覚悟のうえですが、できれば「スタバ習慣」は継続したい。

大丈夫だろうと思いつつ、ネットで調べてみたらやっぱり大丈夫でした。

画像1

シンガポールにスタバはめちゃくちゃたくさんあります。

135店舗(←2018年の記事なので、今はもっと多いと思います)。人口当たり店舗数ならアジアNo1だそうです(2位は韓国、3位は日本だそう)。確かに肌感覚としても、あっちに行ってもスタバ、こっちに行ってもスタバという感じです。

ということであらゆるシチュエーション、自宅近く、よく使う駅の側、自分の店舗の側、それぞれにちゃんとスタバがありました。

私のスタバ習慣は、シンガポールに来ても変わることなく続行です。

ご存知の通り、スタバは米国シアトル発で世界中に展開されています。どこに行ってもあの緑の看板をみたらほっとします。

同じように、エニタイムも米国ミネソタ発で世界中に展開されています。これまた、あの紫の看板をみたらほっとします。

共通点は、グローバルブランドでありながらアットホームである。

このバランスを絶妙に醸し出しているところです。

初めての国、慣れない土地でドキドキしていても、この看板を見たら安心して入れます。

いつでもどこでも、コーヒーならスタバ、フィットネスならエニタイム。

いつでもどこでも、緑ならスタバ、紫ならエニタイム。

これは私の中ではすっかり確立されている思考回路ですが、この感じがもっともっと世界に浸透したら素敵です。

そんなことを思いながら、今日もスタバとエニタイムを行ったり来たりしています。


Hello everyone. This is Ken, who runs Anytime Fitness in Singapore. I heard that autumn is deepening in Japan, and depending on the day, there are cold days like Dec. I feel the changing seasons when I see people getting thicker in Japanese news and SNS. This is Singapore all summer. Nov seems to be the rainy season, and although it is hit by a sudden squall, the temperature has not changed. I have never worn long trousers since I came here. Shorts for commuting, work and holidays. The long trousers and jackets brought from Japan may end with almost no appearance. Well, today I'd like to talk about Starbucks, which is indispensable in my work routine. I'm a Starbucks lover. When I was in Japan, I went there more than 300 times a year. In other words, almost every day. When I see that green logo mark, it is mysteriously attracted to me. For the past 5 to 6 years, when I went to work at the head office in Shinjuku, I almost always went to work via Starbucks without going straight from my house. The productivity of 1 hour spent in Starbucks before going to work is amazing. With a cup of coffee and a clear head in the morning, sum up yesterday's events and formulate today's actions. And when I'm ready, I feel like "I'm going to the head office!" If there is no such process and it suddenly starts from the head office, the day will end without feeling right. I feel like that. So why Starbucks? Isn't Doutor or Tully's good? It is certainly so. For example, if I don't find Starbucks on a business trip, I can go to Doutor or Tully's. But if I find Starbucks, I go to Starbucks. why? But I can't find a word that can be explained well. If I force it, I say "I like the atmosphere", but that's not the answer. At least, I'm not particular about the taste of coffee, and I don't love Frappuccino. Aside from the reason, one of the things I was interested in when I decided to go to Singapore Can this well-established Starbucks routine continue in Singapore? about it. Living abroad for the first time. Many of the lifestyles in Japan will have to change inevitably. I am prepared for that, but if possible, I'd like to continue the "Starbucks habit". I thought it would be okay, but when I looked it up online, it was okay. There are so many Starbucks in Singapore. 135 stores (←2018 article, so I think there are more now). The number of stores per capita is said to be No. 1 in Asia (Korea is second and Japan is third). Certainly, it feels like Starbucks even if I go there, and Starbucks even if I go here. So, in every situation, near my home, on the side of the station I often use, on the side of my clubs, there were Starbucks properly. My Starbucks routine continues unchanged when I come to Singapore. As you know, Starbucks originates in Seattle, US and is deployed all over the world. I'm relieved to see the green sign wherever I go. Similarly, AF originates in Minnesota, US and is deployed worldwide. Again, I'm relieved to see that purple sign. What they have in common is that they are a global brand but at home. This balance is exquisitely created. Even if you are thrilled in a land you are not used to in your first country, you can enter with confidence when you see this sign. Starbucks for coffee, AF for fitness, anytime, anywhere. Anytime, anywhere, green is Starbucks, purple is AF. This is a well-established thought circuit in me, but it would be nice if this feeling permeated the world even more. With that in mind, I'm still going back and forth between Starbucks and Anytime today.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?