№25. シンガポール必須アプリ。What's Appのビジネススタンスに痛く共感。
皆さん、こんにちは。
シンガポールでエニタイムフィットネスを運営する石渡です。
今日もブログをご覧いただき、ありがとうございます。
ところで皆さん、メッセンジャーアプリは何を使ってますか?
メッセンジャーアプリとは?友だちとチャットやスタンプをやり取りするアレのことです。
ああ、つまり、LINEのことね。
日本人の多くの方はこうなると思いますが、「メッセンジャーアプリ=LINE」という図式はじつは外国ではほとんど通用しないという事実をご存知でしょうか?
ちょっとググるとすぐに分かりますが、世界標準は圧倒的にFacebookのMetaが提供するMessengerとWhat's Appであり、LINEはむしろマイナーな存在なのです。
実際、シンガポールで知り合った人たちと連絡先を交換する場面を数々経験してきましたが、LINE交換しましょうとなったことは1回もありません。
メッセンジャーアプリは、相手が使っていて初めて価値を発揮するので、トップシェアが圧倒的に強くなる。一度トップの座に着いたら、よほどのことがない限りその地位は揺らがないという特徴があります。
で、シンガポールではそれが何かというとWhat's Appです。これ一択!
連絡先を交換しましょうとなったら、まず聞くのは電話番号ですが、電話番号が知りたいのではなくWhat's Appのアカウントを検索するためです。
皆、当たり前のようにWhat's Appをやっているから「What's Appやってますか?」という確認もありません。日本ではLINEがまさにこんな感じですね。
これは相手がお店でも同じです。
美容院の予約、レストランの予約なんかもWhat's Appでやり取りするのが普通。エニタイムフィットネスも問い合わせ、見学予約、パーソナル申込など、あらゆる場面でWhat's Appを使ってます。
もはやインフラです。これなしでは生活できません。
ということで、私もシンガポールに来てからWhat's Appを本格的に使い始めました。
すると、What's AppとLINEって似てるけど、じつは全然違うということに気付きました。
LINEはメッセンジャー機能(チャットと通話)を軸に、スタンプ、ニュース、ゲーム、キャッシュレスなどじつに様々なビジネスモデルを組み合わせて独自の経済圏を構築しています。
一方、What's Appはメッセンジャー機能に特化しており、他の機能は一切排除しています。広告すら出てきません。一体、どこで稼いでいるのか?と思うほど。(かつては利用者から2年目から年間85円という微々たる利用料を徴収していたらしいですが、現在はなくなっています。ビジネスアカウントは有料のようです)
同じメッセンジャーアプリでありながら、What's AppとLINEはビジネススタンスがまったく異なるということを知りました。
もちろん、どちらが正解ということではないと思いますが、What's Appはシンプルに一つの機能に特化したことで、世界標準の地位を築けたというのは間違いないと思います。
これはメッセンジャーアプリに限らず、今後ますますボーダーレス化する世界でビジネスするうえで貴重なヒントが隠されていると思います。
フィットネス業界でいえば、エニタイムフィットネスはまさにWhat's Appのように一つの機能に特化して、シンプルを旨とし、徹底してユーザーエクスペリエンスを追求するというスタンスを取りました。
だからこそ、今までどんなフィットネスブランドも成し得なかった早さと広さでグローバル展開できたのだと思います。
そう思うと、エニタイムフィットネスにいっそうの誇らしさと感じるのと共にWhat's Appのビジネススタンスに痛く共感する次第であります。
Hello everyone. This is Ken, who runs Anytime Fitness in Singapore. Thank you for visiting my blog today. By the way, what do you guys use for the Messenger App? What is a Messenger App? It's about chatting and exchanging stamps with your friends. Oh, that is, LINE. I think many Japanese people will be like this, but do you know the fact that the scheme of "Messenger App = LINE" does not really work in foreign countries? As you can see from Google, the global standard is overwhelmingly the Messenger and What's App provided by Facebook's Meta, and LINE is rather a minor entity. In fact, I've had a lot of experience exchanging contacts with people I met in Singapore, but I've never had a chance to exchange LINE. The Messenger App will only show its value when the other party is using it, so the top share will be overwhelmingly strong. Once it reach the top brand, its position will not be shaken unless there is a great deal. So what is it in Singapore is What's App. We have no choice but this! When it comes to exchanging contacts, the first thing people will hear is a phone number, but not because they want to know the phone number, but because of searching for a What's App account. Everyone is doing What's App as a matter of course, so there is no confirmation that "Are you using What's App?" It looks exactly like LINE in Japan. This is the same even if the other party is a store business. It's normal to use What's App to make reservations for beauty salons and restaurants. We also use What's App for Anytime Fitness inquiries, tour reservations, personal applications, etc. It's infrastructure anymore. I can't live without it. So, after I came to Singapore, I started using What's App in earnest. Then I have realized that What's App and LINE are similar, but they are completely different. LINE is building its own economic zone by combining various business models such as stamps, news, games, and cashless, centering on the messenger function (chat and call). What's App, on the other hand, specializes in messenger function and excludes all other features. Even any ads doesn't appear. Where on earth is it making money? I think. (In the past, it seems that a small usage fee of 85 yen per year was collected from the user from the second year, but now it is gone. It seems that business accounts are charged) I learned that What's App and LINE have completely different business stances, even though they are the same categori of Messenger App. Of course, I don't think which is the correct answer, but I'm sure What's App could established itself as a global standard by simply focusing on one function. This is not limited to Messenger Apps, but I think it hides valuable tips for doing business in an increasingly borderless world. In the fitness industry, Anytime Fitness has taken the stance of focusing on one feature, just like What's App, keeping it simple and pursuing a thorough User Experience. That's why I think we were able to expand globally with the speed and breadth that no fitness brands could ever achieve. With that in mind, I feel more proud of Anytime Fitness and sympathize with What's App's business stance.
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