#3 表情の豊さ
皆さんは,出勤した際,あるいはその日,その人に初めて挨拶するときに,”笑顔”でいますか?
大抵の人は,無表情よりも笑顔の方が好印象ですよね.
実は,自分がやった研究で,臨床実習につまづいてしまう学生の特徴は何か?ということを検証したのですが,
その結果,成績や礼節は関係なく,”表情の豊かさ”が影響していることがわかりました.
皆さんも面接の際に「笑顔で!」
とアドバイスをもらっていたと思いますが,本当にその通りで,無表情が相手に与える負の影響というのも研究で報告されているんです(辛島光彦:オンライ面接時の被面接者の顔表情が面接者の印象に与える影響に関する研究.人間中心設計.2022; 18(2): 1-7.:chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.jstage.jst.go.jp/article/hcd/18/2/18_1/_pdf/-char/ja)
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笑いたい時には笑う.
苦しい時には苦しい表情をする.
泣きたい時には泣く.
それで良いんではないでしょうかね?
今回の私の研究で明らかとなった表情変化の豊さの重要性というのは,今小中学生や新卒者の中で注目されている”非認知能力”の重要性を表していると考えています.
学力で測ることができる,”認知能力”ではなく,それ以外の能力全てを非認知能力と言います.
いわゆる,共感性や社会性など,道徳的要素が含まれているのが特徴です.
この能力が高ければ高いほど,医療人としての素質があり,また,組織の中でも類まれなリーダーシップを発揮できるとされています.
この記事を読まれた理学療法関連の関係者の方,また,一般企業にお勤めの方,学生さん,ぜひ明日からご自身の表情を気にして過ごしてみてはいかがでしょうか?
When you arrive at work or greet someone for the first time that day, do you "smile"?
Most people prefer a smile to a blank expression.
In fact, in a study I conducted, I examined the characteristics of students who fail in clinical practice.
The results showed that "expressiveness" had an influence, regardless of grades and civility.
I'm sure you've all heard the advice "Smile!
I'm sure you've all been advised to "smile!" during interviews, but it's really true, and studies have reported the negative effects of expressionless faces on others (KARUSHIMA, M.: A study on the effects of interviewees' facial expressions during online interviews on their impression of the interviewee.Human-Centered Design. 2022; 18(2): 1-7.: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.jstage.jst.go.jp/article/hcd/18/2/18_1/_pdf/-char/en)
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When they want to laugh, they laugh ... when they are in pain, they look in pain ...
When I want to cry, I cry.
When you want to cry, you cry ... .
Isn't that all right?
I believe that the importance of the richness of facial expressions revealed in my research represents the importance of "non-cognitive abilities," which are currently the focus of attention among elementary and junior high school students and recent graduates.
These are not "cognitive abilities" that can be measured by academic achievement, but all other abilities.
These abilities are characterized by the inclusion of moral factors such as empathy and social skills.
The higher this ability is, the more qualified a person is to be a medical professional, and the more exceptional his/her leadership is in an organization.
If you read this article and are involved in physical therapy, or if you work or study at a company, why don't you start paying attention to your own facial expressions tomorrow?