見出し画像

#40 大学准教授の考える学生の成長を促すために必要な視点

2月24日,第60回理学療法士国家試験が行われました.
速報ではありますが,ゼミ生全員が合格ラインを無事突破!
本当によく頑張りました!!
自慢のゼミ生です!

安心して見れた子がいた一方で,すごく不安傾向が強く,いつでもどんな時でもネガティブ..そんな子もいましたが,本当に努力の賜物だと思います.そんな努力できる子たちと一緒に活動できたこと,教員として本当に幸せ者だと感じます.

毎年のことではありますが,年末年始の神社仏閣への参拝はいつも「全国で頑張る受験生が全員合格できますように」です.

私のゼミ国家試験合格率は9年で

96%



なんだ,全員合格じゃないのか...
そんな声が聞こえてくるのも確かですが,私はこの数字を非常に誇らしく思っています.

なぜなら,本学はBFのFラン大学だからです.

BFはBorder Free「ボーダーフリー」の略で,偏差値ピラミッドの最下層にある大学群を指します.というよりも,客観的な偏差値をもてないのです.

つまり,そもそもの基礎学力が非常に低い学生たちが入ってきている大学ということになります.

余談ですが,この「ボーダーフリー」という認識は,世界的にも存在し,米国や英国などにも似たような表現があるようです.

US,UK:「Mickey Mouse Degrees」
Canada:「Bird courses」
など

Mickey Mouseは世界中の多くの人たちから愛される存在なのに,なんでそんな軽蔑的な使われ方をするの?と思い,調べてみると,どうやらその部分が背景にあるっぽくって,
誰からも愛される→際立った個性がない→誰でも取れる
というような派生が一つの由来と考えられているそうです.
なるほど,,,
でもこれって,ちょっとした”嫉妬”なんじゃないかな?
なんてことも思いましたが皆さんはいかがでしょうか?

とにもかくにも,
基礎学力が低いがために大学の講義について来れない,あるいは重要性を認識しない状況の子たちが複数いるわけです.

そのため,本学では高校あるいは中学で習うはずの基礎的な科目と1年次の基礎科目(解剖学や生理学)をリメディアル教育として導入し,現役の大学教員が選抜された学生たちに対して基礎的な学習を支援しているわけです.
クラス分けをして,
教員が教えるクラスと在学生が教えるクラスに分かれています.
理解が乏しい学生に対しては教員が対応.
少しは理解できているけど,いまいちそれから発展しない.つまづきやすい特徴があるという学生に対しては在学生(特に先輩学生)が対応.
それぞれ,1時間/日 程度の学習支援をほぼ毎日行います.

どうしても勉強が苦手な子や勉強に集中できない子がいますので,そうした個性を考慮しつつ,かつ,”相性”も考慮してマンツーマン指導などをしています.

さらに,同時進行で進めているのがゼミ制と担任制を敷いて個別面談をしていることです.こうした大学の取り組みによって,私が入職した当初の休学退学率は全国水準よりはるかに高い18%でしたが,現在は1%を切るようになりました.
大きな教育改革を実践してきた,その成果だと思っています.
(これ以外の取り組みは特にありません)
何より,小規模大学であるが故に,こうしたことを提案し,すぐに実践できたことは,私にとって非常に良い経験となりました.
それと同時に学んだことは,上の方々が理解し,実行させてくれたことの重要性です.自分が上の立場になったら,積極的にそうした声に耳を傾けていこうと思います.

このように,大学規模での取り組みをしながらゼミ教育を実践してきたわけですが,根本的には基礎学力が決して高くない子たちが多く入ってきている学校であるというのが事実なわけです.

その中で私のゼミを希望してきてくれた子達と2年間みっちり活動し,高い国試合格率を得てきました.

私の中で学生の成長を促すために大事にしていることがいくつかあります.もし共感していただけたり,イヤイヤということがあれば,ぜひコメント共有していただきたいなと思います.
よろしくお願いします.

教育者自身が成長を見たい・応援したいと思う学生の特徴を理解すること

まずは,教員である自分自身がどういう学生を育てたいかというビジョンを描くことが大切かなと思っています.

全員をその通りにできれば良いとは思いますが,それは現実的に難しいかなと..
いわゆる,「相性」があります.
苦手な人からどんなに良いこと,アドバイスをもらっても,苦手である以上,正しくインプットされることは難しいかなと思っています.

良い教育をしたい,この子をもっと成長させてあげたい
そう思ったら,そもそも自分がその子に真剣にがっつりと向き合い,その子の人生を背負える(良い意味でもそうでない意味でも)覚悟があるかどうかっていうのはとても大切なマインドかなと個人的には思っています.

お家にお邪魔してお酒を飲むことも今の子達から教わり,すごく良い時間を共有してもらってるなと感じています.

対象の学生が頑張れる力を持っているかどうかを知ること

こちらが全力投球する以上,ある程度の能力を持っていることが大切だと思います.このある程度というのは学力ではありません.「頑張れる力を持っていること」です.

これは,好きなものをやり続けられるということも含まれます.
どういうことに興味を抱き,無我夢中で楽しめたか.それがある子はとっても強いと感じます.
この好きなことについては,なぜそれが好きになったのか,どういう価値をその子の中で見出しているのかに興味を持って聞くようにしています.
好きなものの対極にある苦手なことをやるためには,その中間的な要素を作って,そこをクリアしていくプロセスを提示してあげるとやりやすくなるかなと思っているからです.

好きなことに対する継続性とは逆に,苦手なことや不得意なことに対してもどういう認識で向き合ったか,あるいは無視したかも聞くようにしています.

嫌なものは嫌だからと後回しにするのか
嫌なものを認め,すぐに対処したいと考え行動するのか

これはかなり重要な要素だと思います.
私の研究では,後回しにする要素が強い子は臨床実習でつまづく傾向にあります.つまり,嫌なことや苦手なことから避けずに,その中でも自分なりに対応すること,向き合うことが一つ重要なポイントなのではないかなと思っています.

素直であること

そして,やはり「素直さ」はものすごく重要なことだと思います.
自分の考え,気持ち,価値観が全てではない.全員に当てはまることではない.そういう認識の上で,謙虚さがあり,一つでも多くのことを吸収して学びたいとそう思えることはとても大切かなと思います.

この素直さは私たち教育者が最も有すべき要素かなと私は感じています.自分たちの生きてきた価値観と学生たちのそれは必ずしも同じではないし,むしろ深い隔たりがあると感じるくらいです.
でも,似ている部分があったり,たまたま同じだったりってこともあります.

教育者はメンター的役割が主である
と,私は思っていますし,一緒に歩みを進めていく立場だろうと思っています.たまたま学生たちよりも年齢が高くて知っていることが多いというだけで,学生だって立派な人間です.
そういう見方をするだけで随分と対応は変わると思います.


最後に,
これまで自分なりの考えをつらつらと書かせてもらいましたが,我が大学のようなFラン大学の存在価値や就労への影響力等をちゃんと考慮しないと本当の意味での発信的価値は少ないのではないかなと思っています.
つまり,抜本的な教育改革をする上での探索的研究が必要ということだと思います.

Fラン大学の卒業生がこの社会に対する価値ってなんだろう?ということ.ひいては,Fラン大学卒業生がこの社会にもたらす価値・意味とは?ということを検証することが必要なんだと思います.

理学療法士という高度な専門性を有する場合,大卒と専門卒に大別されますし,近年では院生も多く輩出されていることから,大きく3カテゴリーくらいに区分できるかなと思います.
では,この異なる出身性が当該所属に対する影響力はどうなのか?
この点,次の職場でぜひ,こうした取り組みをしていきたいなと思います.

日本における教育界のトップは文部科学大臣・文部科学省です.
今の教育をぶっ壊す!!
と,大胆なキャッチフレーズで話題の「御上先生」
個人的にはとっても好きです.

ぜひ,ご覧あれ!笑

※私は関係者でもなんでもないです

そうですよね.
考え方や価値観なんかもどういう人に出会い,どういう教育を受けてきたかで大きく変わってくると思います.

そんなことを考えながら,また一緒に歩みを進めていきたいと思います.


English ver

On February 24, the 60th National Examination for Physical Therapists was held. As a preliminary report, all seminar students successfully passed the examination! They did really well! We are very proud of our seminar students!

While some of the students were at ease, others were very anxious and negative at all times. There were some who were very anxious and negative at all times, but I think it was really a result of their hard work. As a teacher, I am happy to have been able to work with such hard-working students.

Although it is an annual event, I always visit shrines and temples during the year-end and New Year holidays to pray that all the students who are working hard throughout Japan will pass the national examinations.

The pass rate of the national examinations in my seminar for the past 9 years is

96%

Oh, I thought all the students passed.... I am sure that I hear such voices, but I am very proud of this figure.

BF stands for Border Free, and refers to a university at the bottom of the deviation pyramid. In other words, there is no objective deviation score.

In other words, students with very low basic academic ability are entering these universities.

As a side note, this perception of “border-free” has similar values internationally, and there are similar expressions in the U.S., U.K., and other countries.

US, UK: “Mickey Mouse Degrees,”
Canada: “Bird courses,” etc.

At any rate, there are several children who cannot attend university lectures due to their low basic academic ability, or who do not recognize the importance of such courses. For this reason, we have introduced remedial education in basic subjects that students should have learned in high school or junior high school, as well as in basic subjects (anatomy and physiology) in the first year. Classes are divided into two groups, one taught by faculty members and the other by current students. Students with a limited understanding are taught by faculty members. Students who understand a little, but don't develop their understanding. For those students who have some characteristics that make them more likely to stumble, current students (especially senior students) provide study support of about 1 hour/day almost every day. Since some students are not good at studying or have difficulty concentrating on their studies, we provide one-on-one guidance while taking “compatibility” into consideration.

In addition, we are simultaneously promoting a seminar system and homeroom teacher system to conduct individual interviews. As a result of these university initiatives, when I first joined the university, the leave of absence and dropout rate was 18%, far higher than the national level, but it is now less than 1%. I believe this is the result of our efforts to implement major educational reforms. (Above all, it has been a very good experience for me to be able to propose and immediately put into practice such a reform, especially since we are a small university. At the same time, I can only thank my superiors for their understanding.

In this way, I have practiced seminar education while making efforts on a university scale, but the fact is that many children have entered the school who do not have high basic academic abilities.

In this situation, I have worked closely for two years with students who have applied for my seminar, and have achieved a high national university student performance rate.

There are a few things that I value in order to promote the growth of my students. If you have any comments that you share or dislike, please feel free to share them with me. Thank you in advance.

Understanding the characteristics of students that educators themselves want to see grow and support

First of all, I think it is important to have a vision of what kind of students you, as a teacher, want to nurture. It would be nice if we could do that for everyone, but I think that would be difficult to achieve in reality. There is what is called “compatibility. No matter how much good advice I receive from someone who is not good at something, as long as I am not good at it, it is difficult for me to get the correct input.

Personally, I think that if you want to provide a good education and help a child grow, it is very important to have a mindset that you are prepared to seriously and earnestly face the child and take responsibility for the child's life (in both good and bad ways).

The children of today teach me how to visit their homes and have drinks with them, and I feel that they share very good times with me.

Knowing if the target students have the ability to do their best

I think it is important for the students to have a certain level of ability as we are going to give our best effort. One of the things I emphasize is “having the ability to work hard. This includes being able to keep doing what you love. What kind of things were you interested in and how much did you enjoy them? I feel that children who have this ability are very strong. I try to ask them why they like what they like and what value they find in it. In order to do something that is the opposite of what they like, something they are not good at, I think it is easier to create an intermediate element and present a process to clear that element. In contrast to the continuity of the things I like, I also ask them how they have dealt with or ignored the things they are not good at or not good at.

Whether they put off what they don't like because they don't like it, or whether they acknowledge what they don't like and take action to deal with it immediately.

I think this is a very important factor. In my research, children with a strong tendency to put things off until later tend to be more likely to fail in clinical practice. In other words, I think that one important point is not to avoid things that you don't like or have difficulty with, but to deal with them in your own way and face them.

Being honest

I also think that “honesty” is extremely important. Not all of our thoughts, feelings, and values are our own. It does not apply to everyone. Based on this recognition, I think it is very important to have humility and to be willing to absorb and learn as much as possible.

I feel that this honesty is the most important element for us educators to possess. The values we have lived by are not necessarily the same as those of our students, and in fact, I feel that there is a deep gap between them. However, there are some similarities, and sometimes they happen to be the same.

I believe that educators are primarily in the role of mentors, and I think that we are in a position to move forward together. Students are also human beings, just because they happen to be older than the students and know more than they do. I think that if we just look at it from that perspective, we will be able to deal with them much differently.

Lastly, I have written about my own thoughts in this article, but I believe that the value of an F-rank university like ours is low in the true sense of the word unless we properly consider its existence value and its influence on the workforce. In other words, a drastic educational reform is needed.


いいなと思ったら応援しよう!

ぱぐや
また多くの情報を発信していきます!! Please continue to look for more information on this!