二酸化炭素の排出削減を唱える前にすべきこと:2025年1月9日(木)
「2050年カーボンニュートラルの実現だ」「二酸化炭素(CO2)の排出削減を進めよう」「脱炭素社会移行だ」と唱えることは,実現するための道筋についての理屈が分かっているのであれば,大変結構なことである。
何よりも,道筋の最初の一歩は,自分たちがCO2をどれだけ排出しているかを知ることである。排出量を今後増やすのか,はたまた減らすのかは,いまの排出量の大きさを知らなければ,議論の出発点に立つことは難儀を極めるだろう。
大手企業でも自社の事業活動に伴うCO2排出量の状況を開示しているのは約半分程度にすぎない。ましてや中小企業(2024年版『中小企業白書』によれば,日本の中小企業数は3,364,891社であり,日本全体の企業数の99.7%を占める)においては,自社の事業活動によるCO2排出量を測定している企業は全体の1割未満にすぎない。CO2算定に関するノウハウがないことや,算定管理に伴う人件費・算定ツール導入費等の費用負担が困難であることが主因である。
かりに,中小企業の事業活動に伴うCO2排出量(日本全体の約1割~約2割を占める)を削減することを政策目標として掲げるのであれば,あるいは要請もしくは義務づけるのであれば,日本国内の3,364,891社の中小企業で発生する算定管理に伴う人件費・算定ツール導入費等の費用を,国が全面的に負担すべきである。
その費用規模はどれくらいか。日本国内の3,364,891社の中小企業におけるCO2算定管理に伴う人件費・算定ツール導入費等の費用を大雑把に見積もって,1社あたり100万円の補助金を想定すると,日本全体で約3.4兆円規模だ。CO2算定と報告義務を引き換えに,1回限りで100万円の補助金を支給すればよい。モニタリング費用はDXの進展でだいぶ縮小化されるだろう。これによって,中小企業の事業活動に伴うCO2排出量を削減するためのインフラが整備されよう。ここからがスタートだ。
日本では,既に2022年1月からガソリン等補助金に8兆円超の予算をつぎ込んできた。にもかかわらず,ガソリン価格はずっと高値で推移し,脱炭素もいっこうに進まず,むしろ今後も高値で推移していくだろう。
これに対して,これよりも遥かに少ない3.4兆円の予算を投入するだけで,日本全体の中小企業が具体的に脱炭素行動を実施するためのスタートラインに立てるようになるわけであり,費用対効果の観点からすれば,両者の政策効果の差異は雲泥の差であると言えよう。
What Should Be Done Before Advocating for Carbon Dioxide Emission Reductions: Thursday, January 9, 2025
Calling for “achieving carbon neutrality by 2050,” “promoting CO2 emission reductions,” or “transitioning to a decarbonized society” is admirable—provided one understands the practical steps required to realize these goals.
The very first step in this journey is to know how much CO2 one is currently emitting. Without understanding the current emission levels, it becomes nearly impossible to even begin a meaningful discussion about whether emissions should increase or decrease moving forward.
Even among large corporations, only about half disclose their CO2 emissions related to business activities. When it comes to small and medium-sized enterprises (SMEs)—which account for 3,364,891 businesses, or 99.7% of all companies in Japan, according to the 2024 edition of the White Paper on Small and Medium Enterprises—less than 10% measure their CO2 emissions. The primary reasons are a lack of expertise in CO2 calculation and the financial burden of hiring staff or implementing tools for such assessments.
If reducing CO2 emissions from SMEs (responsible for about 10-20% of Japan’s total emissions) becomes a policy objective, or if emission reporting is to be mandated, the government should bear the full costs associated with these efforts. This includes personnel expenses and the costs of introducing tools for calculating emissions for all 3,364,891 SMEs in Japan.
How much would such a policy cost? If we estimate an average subsidy of ¥1 million per company to cover CO2 monitoring and reporting expenses, the total would amount to approximately ¥3.4 trillion. With this one-time payment of ¥1 million per company, coupled with an obligation to report CO2 emissions, the necessary infrastructure for SMEs to reduce their emissions would be established. Digital transformation (DX) advancements would likely minimize monitoring costs, paving the way for real decarbonization actions. This is where the starting line should be.
Since January 2022, Japan has allocated over ¥8 trillion in gasoline subsidies. Despite this, fuel prices remain high, decarbonization has seen little progress, and prices are likely to stay elevated in the future.
In contrast, by allocating a significantly smaller budget of ¥3.4 trillion, Japan could enable its SMEs to take concrete actions toward decarbonization. From a cost-effectiveness perspective, the difference in policy outcomes is stark—like night and day.