見出し画像

インプットとアウトプット:2025年2月26日(水)

大学入学試験では,受験勉強というインプット(投入)に精励し,合格というアウトプット(産出)の獲得を目指す。

 大学に入学する学生は,在籍期間中に,自分が選んだ専攻分野の学問を学修するわけであるが,まずは大学入学後にリベラル・アーツ(一般教養)を修得して,それから専門の学問領域を学ぶことになる。その過程で,インプットとアウトプットの一式を数多く経験することになるが,それぞれに必要なインプット(投入),つまり,それまでに自分の中になかった知識や技能を学んで,それらを「自家薬籠中のもの」にしなければならない。

 インプットがなければ,期待されるアウトプット(産出)は出しようがない。これは,いつの時代においても,すべての人において当て嵌まることだ。

 大学で教える立場になって,つくづく思うことがある。日本では,2026年度から「大学全入時代」が始まる。大学入学定員数が入学者数を上回る。だから,大学大量倒産の時代が始まるという。研究成果や教育成果を出せない大学は消えていくという。この大学経営側の焦りが,研究と教育の現場にも及び,学生においてもインプットもしていないのにアウトプットを要求されるという,実に不可解なことが起きる可能性も否定できないのではないか,と思うことがある。

 このことについて,角度を変えて説明するならば,教育の現場では,結果を見せやすいキャリア教育や職業技能訓練に偏りがちとなって,短期的に結果が出しづらい一般教養や基礎研究教育が等閑にされてしまう可能性が高くなるのではないかと危惧されるところである。こうなると,ますます大学教育の凋落が加速することになるメカニズムが内在していることを考慮して,大学行政を所管する文部科学省は手だてを施すべきだ,と考える。

Input and Output: Wednesday, February 26, 2025

In university entrance exams, students diligently engage in the input process of exam preparation, aiming to achieve the output of passing the exam.

Once admitted, students spend their university years studying their chosen academic field. Initially, they acquire a liberal arts education before delving into their specialized area of study. Throughout this process, they experience numerous cycles of input and output, where each stage requires an appropriate input−acquiring new knowledge and skills that were previously unfamiliar to them and making them their own.

Without input, the expected output cannot be produced. This is a universal truth that applies to everyone, regardless of era.

As someone who now teaches at a university, I often reflect on this. In Japan, starting in the 2026 academic year, we will enter an era of “universal university admission,” where the number of university slots exceeds the number of applicants. As a result, it is said that a period of mass university bankruptcies will begin, with institutions that fail to produce meaningful research or educational outcomes disappearing. This anxiety on the part of university administrators is likely to spill over into research and education, potentially leading to the paradoxical situation in which students are expected to produce output without having received adequate input.

To explain this from another perspective, there is a concern that the emphasis in education will shift towards career training and vocational skills, which yield visible results more easily, while liberal arts and fundamental research education, which do not produce immediate outcomes, may be neglected. If this trend continues, it could accelerate the collapse of university education. The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, which oversees university administration, should recognize this issue and take appropriate measures.

いいなと思ったら応援しよう!

藤井秀昭
Thank you very much!