グリーン購入法は再検証されるべき時期に来ているのではないか:2024年12月1日(日)
日本では,いまから24年前の2000年5月に,循環型社会形成推進基本法の個別法のひとつとして,「国等による環境物品等の調達の推進等に関する法律(通称:グリーン購入法)」が制定され,翌年の21世紀のスタートに合わせて施行された。
およそ四半世紀前に制定された「グリーン購入法」であるが,来年度の2025年度(2025年4月以降)の国等の契約から,対象品目にグリーンスチール(製造時に温暖化ガスを削減した鋼鉄)が追加されることになった。自動車やオフィス家具の調達が想定されるという。変な法律であり,国,独立行政法人及び特殊法人の環境物品等の調達の基準を規定するものであり,地方公共団体は努力義務である。責務が謳われているが,いずれも罰則規定はない。国等はこの規定に背くことはないとの前提なのだろう。
これまでは「グリーン購入法」によって国等が環境物品等の調達において基準が定められていたのは,素材としては再生プラスチックやバイオプラスチック,合法木材であった。
要するに,国等が率先して環境物品等を調達して一定の初期需要を確保して生産拡大を誘発するだけでなく,調達することで環境物品等に関する適切な情報提供を促進することがねらいだという。追加的費用が想定される環境物品等は価格が相対的に高くなる。あえて国等が他の環境に配慮していない相対的に低価格の物品等を調達せずに,環境物品等を購入するわけであるので,補助金の性質を含んでいる。
あらためて考えてみたが,この発想は時代遅れではないか。はたして,グローバルの国際競争市場で製品を販売して,生存競争でしのぎを削っている企業が,このような幼稚産業向けの産業政策を必要としているのだろうか。再検証されるべき遺産的な法律であるに違いない。
Is It Time to Reevaluate the Green Purchasing Law?
In Japan, the Law Concerning the Promotion of Procurement of Eco-Friendly Goods and Services by the State and Other Entities (commonly known as the Green Purchasing Law) was enacted in May 2000 as one of the individual laws under the Basic Act on Establishing a Recycling-Based Society. It came into effect the following year, marking the start of the 21st century.
Although the Green Purchasing Law was established nearly a quarter of a century ago, starting in the 2025 fiscal year (from April 2025 onward), the government and related entities will include green steel (steel produced with reduced greenhouse gas emissions during manufacturing) as a procurement category. This is expected to apply to the acquisition of products like automobiles and office furniture. The law, however, has some peculiar aspects. While it defines procurement standards for eco-friendly goods and services by national government bodies, independent administrative agencies, and special corporations, it imposes only voluntary obligations on local governments. Though the law outlines responsibilities, there are no penalty provisions, seemingly based on the assumption that national entities would naturally comply with these guidelines.
Until now, the Green Purchasing Law has set procurement standards for materials such as recycled plastics, bioplastics, and legally sourced timber. In essence, the law aims not only to encourage the government and other public institutions to take the lead in procuring eco-friendly goods to secure an initial market demand and stimulate production expansion but also to promote appropriate information dissemination about such goods through their procurement. However, the additional costs associated with eco-friendly goods often result in relatively higher prices. By deliberately avoiding the procurement of less environmentally friendly, lower-cost goods, the government indirectly incorporates a subsidy-like characteristic into the law.
Upon reconsideration, however, this approach seems outdated. Do companies that compete fiercely in the global marketplace, striving to survive in international competition, really need industrial policies designed for “infant industries”? The Green Purchasing Law increasingly appears to be an outdated relic that warrants reevaluation.