やはり原油価格は60ドル/バレル割れの公算大:2025年1月23日(木)
昨年の2024年7月17日の私のブログにおいて「2025年の原油価格は60ドル/バレル割れの可能性もあり」とのタイトルで,原油価格の見通しについての私なりの見立てを掲載した。2025年1月20日のトランプ新大統領の就任式での演説と「国家エネルギー非常事態宣言」についての大統領令の署名をみると,私の見立てがそれほど見当違いではなかったように思える。
2019年にアメリカは「エネルギー自立」を実現している。いまや世界最大のエネルギー大国である。トランプ大統領による今回の「国家エネルギー非常事態宣言」によって,アメリカの石油天然ガスがアメリカ国内市場だけでなく,国際市場にも大量に供給されるようになる(実際に供給されるのは先になるかもしれないが)と予想される。その結果,WTI原油価格は節目となる60ドル/バレルを割り込む局面も出てこよう。アメリカのシェールオイル生産の平均費用は62ドル/バレルと言われているが,価格は限界費用と等しくなる水準で決まるため,需給によっては60ドル/バレルを下回る公算が大きい。
エネルギー市場における中東地域の位置づけは変わったが,日本をはじめとする西側の東アジア諸国と欧州連合(EU)諸国が「置いてけぼり」になった格好だ。中国は,ロシアとの間で,天然ガス取引を通して,中国のエネルギー供給保障とロシアの経済を天秤にかけようとするだろう。
日本は,2022年1月から約3年間にわたって総額8兆円を超えるガソリン等補助金を石油元売り会社等に支給するという実に不埒な愚策を継続してきたために,化石燃料(石炭,石油,天然ガス)依存型のエネルギー需給構造から脱却ができず,結果的には,経済効率の悪化(エネルギー価格の高騰),エネルギー安定供給の脆弱(中東情勢不安等),環境保全の悪化(カーボンニュートラル実現不可能)の最悪のケースとなりそうだ。残された国民の多額の借金,高止まりを続けるエネルギー価格,カーボンニュートラルは実現できないという挫折感,これが何ひとつ良いことをもたらさなかった愚かなエネルギー政策の帰結だ。
資源を「持てる国」と「持たざる国」の選択肢の数の差異はこんなにも大きいのか,とあらためて実感する。トランプ大統領のように「腹をくくる」ことができない「日本の政治」が,実に情けなく思えて仕方がない。
Crude Oil Prices Likely to Fall Below $60 per Barrel: Thursday, January 23, 2025
In my blog entry from July 17, 2024, titled “Crude Oil Prices Could Fall Below $60 per Barrel in 2025,” I shared my outlook on crude oil prices. After watching President Trump’s inauguration speech on January 20, 2025, and his signing of the executive order declaring a “National Energy Emergency,” I feel my prediction was not far off the mark.
The United States achieved “energy independence” in 2019 and is now the world’s largest energy powerhouse. With President Trump’s recent “National Energy Emergency Declaration,” it is expected that American oil and natural gas will be supplied in large quantities not only to the domestic market but also to international markets (although the actual supply might come at a later stage). As a result, WTI crude oil prices are likely to fall below the critical threshold of $60 per barrel.
The average production cost of U.S. shale oil is said to be $62 per barrel, but since prices are determined at the level of marginal costs, there is a strong probability that prices will fall below $60 per barrel depending on supply and demand dynamics.
The position of the Middle East in the energy market has shifted, leaving Western East Asian countries, including Japan, and the European Union (EU) seemingly “left behind.” Meanwhile, China is likely to use its natural gas trade with Russia to balance its energy supply security against Russia’s economic stability.
Since January 2022, Japan has continued the utterly misguided policy of providing over 8 trillion yen in subsidies for gasoline and other fuels to oil wholesalers over a span of about three years. As a result, the country has been unable to break away from its fossil fuel-dependent energy structure (coal, oil, and natural gas). This is likely to lead to the worst-case scenario: deteriorating economic efficiency (rising energy prices), a fragile energy supply (due to instability in the Middle East), and worsening environmental protection (making carbon neutrality unattainable).
For the public, this policy will leave a legacy of massive debt, persistently high energy prices, and a sense of defeat over the failure to achieve carbon neutrality. This is the inevitable outcome of an energy policy that is nothing short of foolish, bringing no benefits to anyone.
The stark contrast in the number of choices available to resource-rich nations and resource-poor nations is striking. Once again, I am painfully reminded of this reality. I cannot help but feel a deep sense of frustration at Japan’s political leadership, which seems incapable of making bold decisions like President Trump.
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