見出し画像

『二郎は鮨の夢を見る』を観て思うこと:2025年1月12日(日)

『二郎は鮨の夢を見る』(原題:JIRO DREAMS OF SUSHI)は2011年にアメリカで製作された映画(日本公開日は2013年2月2日)である。鮨職人の小野二郎(製作当時85歳)の握る鮨は,東京銀座の地下にある鮨店「すきやばし次郎」においてだけでなく,映像を通して「奇跡の味」として世界30ヵ国以上を魅了した。「シンプルを極めると,ピュアになる。」という。鮨店「すきやばし次郎」は,かつて「ミシュランガイド東京」で最高の三つ星評価を受け続けた。

 9歳の時に親から捨てられたのも同然の扱いを受けて生き抜いてきたという小野二郎氏が語る「生き方,仕事に対する考え方,親の子供の育て方」についての発言は,賛否両論があるに違いないが,昭和時代の価値観から見れば至極当然,今風の価値観から見れば時代錯誤として「吊し上げられる」対象の意見ではないかとも映るかもしれない。

 「私は『失敗したら帰ってくるところはないんだよ』と,自分が小学1年生の時に親から言われた。丁稚奉公した家から追い出されたら,行くところがなく,橋の下で寝なくてはいけないんだ。何が何でも一所懸命にやらなければならないんだと自分で思った。だから,蹴られても殴られても,子供ながら耐えて頑張った。今時の馬鹿な親たちは子供に駄目だったら戻っておいでと言う。そうした馬鹿な親だから碌なガキしか出てこないんだ。」と小野二郎氏は言う。

 常に向上心を持ち続ける鮨職人の小野二郎氏と二人の息子,鮨店「すきやばし次郎」で下積み経験を10年以上も苦言も漏らさずに耐え続けて,世界を魅了する「奇跡の味」の技術を受け継ぐ若い職人たち。日本の強靭な国力基盤と高い国民の人的スキルの源泉は,こうした古来日本の職人たちの生き方に求めることができる。小野二郎氏は「自分は小さい頃,悪童だった。勉強ばかりしていれば立派になるとは限らない。」と言う。

 自分が不勉強で,苦しい境遇に置かれると,すぐさま「パワハラ」だの,「ブラック」だのと言って自己弁護を主張する権利を守ろうとするような,近年の日本の社会的風潮では,薄っぺらい脆弱な人材ばかりを産出することに資するだけであり,小野二郎氏のような職人を二度と輩出することはできないだろうなと,『二郎は鮨の夢を見る』を観て思った。

Thoughts on Watching Jiro Dreams of Sushi: Sunday, January 12, 2025

Jiro Dreams of Sushi is a film produced in the United States in 2011 (released in Japan on February 2, 2013). The sushi crafted by master sushi chef Jiro Ono, who was 85 years old at the time of filming, captivated audiences in over 30 countries as a “miraculous taste” through his small sushi restaurant, Sukiyabashi Jiro, located in the basement of Ginza, Tokyo. It is said, “When simplicity is perfected, it becomes pure.” Sukiyabashi Jiro once consistently received the highest three-star rating in the Michelin Guide Tokyo.

At the age of nine, Jiro Ono was essentially abandoned by his parents and had to survive on his own. His views on “life, work ethic, and parenting” are undoubtedly polarizing. From the perspective of Showa-era values, his statements might seem entirely reasonable, while from a modern standpoint, they could be seen as outdated and subject to criticism or even public censure.

Jiro recounts, “When I was in first grade, my parents told me, ‘If you fail, there’s nowhere to come back to.’ If I was kicked out of the house where I worked as an apprentice, I would have no choice but to sleep under a bridge. That made me realize I had to work as hard as I could, no matter what. So, even when I was kicked or beaten, I endured it as a child and kept going. Nowadays, foolish parents tell their kids, ‘If it doesn’t work out, you can always come back.’ And because of these foolish parents, only mediocre children are raised.”

Jiro Ono, the sushi master who constantly strives for self-improvement, his two sons, and the young apprentices at Sukiyabashi Jiro who endure over a decade of training without complaint, carry on the techniques behind the “miraculous taste” that continues to captivate the world. The foundation of Japan’s robust national strength and the exceptional skills of its people can be traced back to the way of life of traditional Japanese artisans like these. Jiro Ono himself says, “I was a mischievous child growing up. Simply studying hard doesn’t necessarily make you a great person.”

Watching Jiro Dreams of Sushi, I couldn’t help but think that the recent social trend in Japan, where people quickly label difficult situations as “power harassment” or “black companies” to defend their own rights, only contributes to producing shallow and fragile individuals. This kind of societal mindset will likely make it impossible to nurture artisans like Jiro Ono ever again.

いいなと思ったら応援しよう!

藤井秀昭
Thank you very much!