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418 quartz crisis クオーツ時計危機・クォーツショック

今日はクオーツショックやクオーツ危機について、知ってる人は少ないので、調べた結果をアウトプットしてみます。

今でこそ機械式時計イコール高級時計、と評価が確定していますが、
80年代には日本のセイコーやシチズン、カシオなどのシン時計会社のイノベーションによって、それが大きく揺らいでいました。

クオーツショックのWikiページは、なぜか日本語訳がなかったので翻訳してみました。


クォーツクライシス

フリー百科事典ウィキペディアより

セイコー アストロンのクォーツムーブメント、1969年

クォーツ危機は、1970 年代から 1980 年代初頭にかけてのクォーツ時計の出現によって引き起こされた時計製造業界の激動であり、世界中の機械式時計に取って代わりました.[1][2] これは、伝統的な機械式時計に集中することを選択したスイスの時計製造産業の大幅な衰退を引き起こしましたが、世界の時計生産の大部分は、新しい電子技術を取り入れたセイコー、シチズン、カシオなどの日本企業に移行しました.[3 ][4][5]

クォーツの危機は、1950 年代後半に勢いを増していた世界的なデジタル革命 (または「第 3 次産業革命」) の中で発生しました。[6][7] この危機は、1969 年 12 月にセイコーによって発表された世界初のクォーツ時計であるアストロンから始まりました[3][4][8][9]。 主な進歩には、機械式または電気機械式のムーブメントをクォーツ時計ムーブメントに置き換えること、およびアナログ ディスプレイを LED ディスプレイや後の液晶ディスプレイ (LCD) などのデジタル ディスプレイに置き換えることが含まれます [3][4][9]。 一般に、クオーツ時計は機械式時計よりもはるかに正確であり、販売価格もはるかに安い[3][4][10]。

歴史[編集]

危機以前[編集]

ラ・ショー・ド・フォンの国際時計博物館に展示されている、第二次世界大戦後に製造されたスイス初のクォーツ時計(左)

第二次世界大戦中、スイスの中立性により、時計産業は消費者向けの計時装置を製造し続けることができましたが、世界の主要国は計時装置の生産を軍用の計時装置に移行しました。 その結果、スイスの時計産業は実質的な独占を享受しました。 業界は、実際の競争がない状態で繁栄しました。 したがって、1970 年代以前は、スイスの時計産業は世界の時計市場の 50% を占めていました [11]。

1950 年代初頭、米国のエルジン ウォッチ カンパニーとフランスのリップ社との合弁事業により、ゼンマイの巻き戻しではなく小さなバッテリーで駆動する電気機械式時計が製造され、クォーツ時計の基礎が築かれました[12]。 リップ エルジン社は試作品しか製造していませんでしたが、1957 年に最初の電池駆動の時計、アメリカ製のハミルトン 500 が製造されました。

1954 年、スイスのエンジニアであるマックス ヘッツェルは、1.35 ボルトの電池を動力とする電気的に充電された音叉を使用する電子腕時計を開発しました。 音叉は正確に 360 Hz で共振し、電気機械式歯車列を介して時計の針に動力を供給しました。 この時計はアキュトロンと呼ばれ、1960 年からブローバによって販売されました。ブローバは最初の電池式腕時計を持っていませんでしたが、アキュトロンは強力な触媒となりました。 何世紀にもわたる世界市場と、製造、マーケティング、および販売の深く確立されたパターン。

革命の始まり[編集]

主な記事: クォーツ時計

1950 年代後半から 1960 年代前半にかけて、セイコーと、パテック フィリップ、ピアジェ、オメガなどのスイスのトップ時計会社のコンソーシアムは、最初のクォーツ腕時計を開発するために激しく競い合いました.[4][13] 1962年、スイスの時計メーカー約20社からなる電子時計センター(CEH)がヌーシャテルに設立され、スイス製のクオーツ腕時計を開発し、同時に日本でもセイコーが電気時計の開発とクオーツ技術の開発に取り組みました。 [14]

最初の成功例の 1 つは、セイコー クリスタル クロノメーター QC-951 と呼ばれる携帯用クォーツ時計でした。 この携帯時計は、1964 年東京オリンピックのマラソン イベントのバックアップ タイマーとして使用されました [4]。 1966 年、ヌーシャテル天文台の 1966 年のコンペティションで、世界初のクォーツ懐中時計のプロトタイプがセイコーとロンジンによって発表されました。 1967 年、CEH とセイコーの両方がクォーツ腕時計のプロトタイプをヌーシャテル天文台コンペティションに出品しました[4][16]。

1969 年 12 月 25 日、セイコーは世界初のクオーツ時計であるアストロンを発表し、クオーツ革命の始まりを告げた[3][4][15][17]。 最初のスイス製クォーツ アナログ時計 – Ebauches SA Beta 21 – は、1970 年のバーゼル フェアに到着しました[15][18]。 Beta 21 は、Omega Electroquartz を含む多くのメーカーからリリースされました。 1970 年 5 月 6 日、ハミルトンは世界初の電子デジタル時計であるパルサーを発表しました。

クォーツの台頭[編集]

セイコー グランドクオーツ 1978年製

1974 年、オメガはオメガ マリン クロノメーターを発表しました。これは、1 秒あたり 2,400,000 回の振動を生成するクォーツ回路を使用して、年間 12 秒の精度を誇るマリン クロノメーターとして認定された最初の時計です。 1976 年、オメガは世界初のアナログ デジタル クロノグラフであるオメガ クロノ クォーツを発表し、12 か月以内に同社初の完全液晶クロノグラフ腕時計であるキャリバー 1620 に引き継がれました。

こうした劇的な進歩にもかかわらず、スイス人はクォーツ時計を採用することを躊躇しました。 当時、スイスの機械式時計が世界市場を独占していました。 さらに、時計製造の卓越性は、スイスの国民的アイデンティティの大きな要素でした。 スイスは市場で強い立場にあり、機械式時計を育成するために広く深く組織された全国的な時計産業があるため、スイスの多くの人は電子式時計への移行は不要だと考えていました。 しかし、スイス国外の他の人々は利点を見出し、技術をさらに発展させました[20]。 1978 年までに、クォーツ時計の人気が機械式時計を追い越し、スイスの時計産業を危機に陥れると同時に、日本とアメリカの両方の時計産業を強化しました。 この時期は、スイスでの技術革新の欠如が特徴的でしたが、同時に他の国の時計製造産業が新しい技術、特にクォーツ時計技術を最大限に活用していたため、「クォーツ クライシス」という用語が付けられました。

その後の経済混乱の結果、かつては利益を上げていた有名なスイスの時計会社の多くが破産したり、姿を消したりしました。 この期間は、スイスの時計産業を経済的にも精神的にも完全に混乱させました。 1970 年代から 1980 年代初頭にかけて、クォーツ技術の出現などの技術的激変と、それ以外の困難な経済状況により、スイスの時計産業の規模は縮小しました。 1970 年から 1983 年の間に、スイスの時計職人の数は 1,600 から 600 にまで減少しました [21][22]。 1970 年から 1988 年の間に、スイス時計の雇用は 90,000 から 28,000 に減少しました[15]。

スイス以外では、この危機は「クォーツ革命」と呼ばれることが多く、特に米国では、多くの米国企業が倒産したか、1960 年代までに外国の利益に買収されていました。 1969 年に最初のクォーツ時計が導入されたとき、軍事および宇宙計画のためのマイクロエレクトロニクスの研究により、米国はすぐに技術的なリードを取りました。 テキサス インスツルメンツ、フェアチャイルド セミコンダクター、ナショナル セミコンダクターなどのアメリカ企業は、デジタル クオーツ時計の大量生産を開始し、手頃な価格にしました[1]。 それは永遠に続いたわけではありません。 1978 年までに、香港は世界最大の数の電子時計を輸出し、米国の半導体企業は時計市場から完全に撤退するようになりました。 タイメックスとブローバを除いて、ハミルトンを含む残りの伝統的なアメリカの時計会社は廃業し、ブランド名を外国の競合他社に売却しました。 ブローバは最終的に、2008 年に日本が所有するシチズンに売却することになった. [23]

スウォッチグループ[編集]

主な記事: スウォッチ グループ

1983 年までに、危機は臨界点に達しました。 1970 年には 1,600 人の時計職人がいたスイスの時計産業は、600 人にまで減少しました [21][22]。 1983 年 3 月、2 つの最大のスイスの時計グループ、ASUAG (Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG) と SSIH (Société Suisse pour l'Industrie Horlogère) が合併して ASUAG/SSIH となり、後に SMH (Société de Microélectronique et d'Horlogerie) になりました。 業界を救うために。 [24] この組織はスウォッチ グループの前身であり、スイスの時計産業を復活させ、関連するすべてのブランドに新しい健康保険を提供するのに役立ち、1998 年に、世界最大の時計メーカーであるスウォッチ グループに改名されました。[ 24][25]

スウォッチの製品はプラスチックケースに密封され、修理の可能性がほとんどない使い捨て商品として販売され、機械式時計 (約 91 個) よりも可動部品 (51 個) が少なかった。 さらに、生産は本質的に自動化されたため、収益性が向上しました[26]。 Swatch は大成功を収めました。 2 年足らずで 250 万以上のスウォッチが販売されました[14]。 独自の製品ラインであるスウォッチに加えて、スウォッチ グループは、ブランパン、ブレゲ、グラスヒュッテ オリジナル、ハリー ウィンストン、ロンジン、オメガ、ハミルトン、ティソなどの他の時計ブランドも買収しました[27][28]。

機械式時計のルネッサンス[編集]

しかし、より大きな世界市場は依然として他の傾向を大きく反映しています。 たとえば、米国の国内市場では、Swatch は 1980 年代の流行のようなもので、主にさまざまな色やパターンに依存していました。生産の大部分は、中国や日本などのオフショア サイトで、デジタルが支配する、または次のようなハイブリッド ブランドで行われていました。 カシオ、タイメックス、アーミトロン。

一方、クォーツ革命により、多くのスイスの製造業者は、パテック フィリップ、ヴァシュロン・コンスタンタン、オーデマ ピゲ、ロレックスなど、より高級な市場への逃避を求めるようになりました (または追い出されました)。 機械式時計は、その精巧な職人技、美的魅力、魅力的なデザインが高く評価される高級品になり、単純な計時装置ではなく、所有者の社会的地位に関連付けられることもある[29][30]。

スマートウォッチの台頭[編集]

2010 年代以降、特に 2015 年の Apple Watch の発売後、スマートウォッチは世界の時計市場でのシェアを大幅に伸ばし始めました。 [31][32][33] スマートウォッチの現在の台頭は、世界的な第 4 次産業革命の中で起こっており、スイスの時計製造業界をさらに脅かす可能性のある新しいタイプの危機の形成に対する懸念があります.[34][35][33][36]


Quartz crisis


From Wikipedia, the free encyclopedia

Quartz movement of the Seiko Astron, 1969

The quartz crisis was the upheaval in the watchmaking industry caused by the advent of quartz watches in the 1970s and early 1980s, that largely replaced mechanical watches around the world.[1][2] It caused a significant decline of the Swiss watchmaking industry, which chose to remain focused on traditional mechanical watches, while the majority of the world's watch production shifted to Japanese companies such as Seiko, Citizen, and Casio which embraced the new electronic technology.[3][4][5]

The quartz crisis took place amid the global Digital Revolution (or "Third Industrial Revolution") which was gaining momentum during the late 1950s.[6][7] The crisis started with the Astron, the world's first quartz watch, which was introduced by Seiko in December 1969.[3][4][8][9] The key advances included replacing the mechanical or electromechanical movement with a quartz clock movement as well as replacing analog displays with digital displays such as LED displays and later liquid-crystal displays (LCDs).[3][4][9] In general, quartz timepieces are much more accurate than mechanical timepieces, in addition to having a much lower sale price.[3][4][10]

History[edit]

Before the crisis[edit]

The first Swiss quartz clock, which was made after World War II (left), on display at the International Museum of Horology in La Chaux-de-Fonds

During World War II, Swiss neutrality permitted the watch industry to continue making consumer time-keeping apparatus, while the major nations of the world shifted timing apparatus production to timing devices for military ordnance. As a result, the Swiss watch industry enjoyed an effective monopoly. The industry prospered in the absence of any real competition. Thus, prior to the 1970s, the Swiss watch industry had 50% of the world watch market.[11]

In the early 1950s a joint venture between the Elgin Watch Company in the United States and Lip of France to produce an electromechanical watch – one powered by a small battery rather than an unwinding spring – laid the groundwork for the quartz watch.[12] Although the Lip-Elgin enterprise produced only prototypes, in 1957 the first battery-driven watch was in production, the American-made Hamilton 500.

In 1954, Swiss engineer Max Hetzel developed an electronic wristwatch that used an electrically charged tuning forkpowered by a 1.35 volt battery. The tuning fork resonated at precisely 360 Hz and it powered the hands of the watch through an electromechanical gear train. This watch was called the Accutron and was marketed by Bulova, starting in 1960. Although Bulova did not have the first battery-powered wristwatch, the Accutron was a powerful catalyst, as by that time the Swiss watch-manufacturing industry was a mature industry with a centuries-old global market and deeply entrenched patterns of manufacturing, marketing, and sales.

Beginning of the revolution[edit]

Main article: Quartz clock

In the late 1950s and early 1960s, both Seiko and a consortium of Switzerland's top watch firms, including Patek Philippe, Piaget, and Omega, fiercely competed to develop the first quartz wristwatch.[4][13] In 1962, the Centre Electronique Horloger (CEH), consisting of around 20 Swiss watch manufacturers, was established in Neuchâtel to develop a Swiss-made quartz wristwatch, while simultaneously in Japan, Seiko was also working on an electric watch and developing quartz technology.[14]

One of the first successes was a portable quartz clock called the Seiko Crystal Chronometer QC-951. This portable clock was used as a backup timer for marathon events in the 1964 Summer Olympics in Tokyo.[4] In 1966, prototypes of the world's first quartz pocket watch were unveiled by Seiko and Longines in the Neuchâtel Observatory's 1966 competition.[15] In 1967, both the CEH and Seiko presented prototypes of quartz wristwatches to the Neuchâtel Observatory competition.[4][16]

On 25 December 1969, Seiko unveiled the Astron, the world's first quartz watch, which marked the beginning of the quartz revolution.[3][4][15][17] The first Swiss quartz analog watch – the Ebauches SA Beta 21 – arrived at the 1970 Basel Fair.[15][18] The Beta 21 was released by numerous manufacturers including the Omega Electroquartz. On 6 May 1970, Hamilton introduced the Pulsar – the world's first electronic digital watch.[19]

The rise of quartz[edit]

Seiko Grand Quartz, produced in 1978

In 1974 Omega introduced the Omega Marine Chronometer, the first watch ever to be certified as a marine chronometer, accurate to 12 seconds per year using a quartz circuit that produces 2,400,000 vibrations per second. In 1976 Omega introduced the Omega Chrono-Quartz, the world's first analogue-digital chronograph, which was succeeded within 12 months by the Calibre 1620, the company's first completely LCD chronograph wristwatch.

Despite these dramatic advancements, the Swiss hesitated to embrace quartz watches. At the time, Swiss mechanical watches dominated world markets. In addition, excellence in watchmaking was a large component of Swiss national identity. From their position of market strength, and with a national watch industry organized broadly and deeply to foster mechanical watches, many in Switzerland thought that moving into electronic watches was unnecessary. Others outside Switzerland, however, saw the advantage and further developed the technology.[20] By 1978, quartz watches overtook mechanical watches in popularity, plunging the Swiss watch industry into crisis while at the same time strengthening both the Japanese and American watch industries. This period of time was marked by a lack of innovation in Switzerland at the same time that the watch-making industries of other nations were taking full advantage of emerging technologies, specifically quartz watch technology, hence the term "quartz crisis".

As a result of the economic turmoil that ensued, many once-profitable and famous Swiss watch houses became insolvent or disappeared. This period of time completely upset the Swiss watch industry both economically and psychologically. During the 1970s and early 1980s, technological upheavals, i.e. the appearance of the quartz technology, and an otherwise difficult economic situation resulted in a reduction in the size of the Swiss watch industry. Between 1970 and 1983, the number of Swiss watchmakers dropped from 1,600 to 600.[21][22] Between 1970 and 1988, Swiss watch employment fell from 90,000 to 28,000.[15]

Outside Switzerland, the crisis is often referred to as the "quartz revolution", particularly in the United States where many American companies had gone out of business or had been bought out by foreign interests by the 1960s. When the first quartz watches were introduced in 1969, the United States promptly took a technological lead in part due to microelectronics research for military and space programs. American companies like Texas Instruments, Fairchild Semiconductor, and National Semiconductor started the mass production of digital quartz watches and made them affordable.[1] It did not remain so forever; by 1978 Hong Kong exported the largest number of electronic watches worldwide, and US semiconductor companies came to pull out of the watch market entirely. With the exception of Timex and Bulova, the remaining traditional American watch companies, including Hamilton, went out of business and sold their brand names to foreign competitors; Bulova would ultimately sell to the Japanese-owned Citizen in 2008.[23]

Aftermath[edit]

Swatch Once Again watch

The Swatch Group[edit]

Main article: The Swatch Group

By 1983, the crisis reached a critical point. The Swiss watch industry, which had 1,600 watchmakers in 1970, had declined to 600.[21][22] In March 1983, the two biggest Swiss watch groups, ASUAG (Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG) and SSIH (Société Suisse pour l'Industrie Horlogère), merged to form ASUAG/SSIH which later became SMH (Société de Microélectronique et d'Horlogerie) in order to save the industry.[24] This organization was the predecessor of the Swatch Group, which would be instrumental in reviving the Swiss watch industry giving a new bill of health to all brands concerned and, in 1998, was renamed the Swatch Group – the largest watch manufacturer in the world.[24][25]

The Swatch product was sealed in a plastic case, sold as a disposable commodity with little probability of repair, and had fewer moving parts (51) than mechanical watches (about 91). Furthermore, production was essentially automated, which resulted in higher profitability.[26] The Swatch was a huge success; in less than two years, more than 2.5 million Swatches were sold.[14] Besides its own product line Swatch, the Swatch Group also acquired other watch brands including Blancpain, Breguet, Glashütte Original, Harry Winston, Longines, Omega, Hamilton and Tissot.[27][28]

Renaissance of mechanical watches[edit]

The larger global market still largely reflected other trends, however. In the US domestic market, for example, the Swatch was something of a 1980s fad resting largely on variety of colors and patterns, and the bulk of production still came from offshore sites such as China and Japan, in digitally-dominated or hybrid brands like Casio, Timex, and Armitron.

On the other hand, the quartz revolution drove many Swiss manufacturers to seek refuge in (or be winnowed out to) the higher end of the market, such as Patek Philippe, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, and Rolex. Mechanical watches have gradually become luxury goods appreciated for their elaborate craftsmanship, aesthetic appeal, and glamorous design, sometimes associated with the social status of their owners, rather than simple timekeeping devices.[29][30]

The rise of smartwatches[edit]

Since the 2010s, smartwatches have begun to significantly increase their shares in the global watch market, especially after the launch of the Apple Watchin 2015.[31][32][33] The current rise of smartwatches is occurring amid the global Fourth Industrial Revolution, and there are concerns over the formation of a new type of crisis which may further threaten the Swiss watchmaking industry.[34][35][33][36]

See also[edit]

References[edit]

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  2. ^ Harvard Business Review: Seiko Watch Corporation: Moving Upmarket

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External links[edit]


スイス

スイスは長い間、時計の生産と販売において世界のリーダーでした。 手頃な価格の製品から高級品まで、数多くの有名なブランドを擁するスイスの時計メーカーは、優れた職人技で高い評価を得ていました。

スイス人は世界初のクォーツ時計を発明しましたが、彼らの発明をすぐに利用することはありませんでした。

1962 年、電子時計の開発を目的として、Centre Electronique Horloger (CEH) が設立されました。 重要な成果は、1967 年に発表された世界初のクォーツ時計のプロトタイプでした。最初の製造製品であるベータ 21 は、1968/9 年に開発および製造され、1970 年 4 月に市販されました。この有利なスタートにもかかわらず、スイスの時計業界は 全体として、クォーツ時計の巨大な市場の可能性を理解できませんでした。 彼らのリーダーシップを確信して、彼らは代わりに既存の機械技術の改善に焦点を合わせました。

スイスの時計産業は、最終的にクォーツ革命の影響から回復しました。

世界経済の不況とともに、クォーツ革命により、スイスの時計産業は構造的な変化を余儀なくされました。 スイスの時計会社の数は、1970 年の約 1600 から今日では 600 に減少しましたが、新しい技術と最新の生産設備の導入と、新しい製品とマーケティング戦略の組み合わせにより、最終的に新たな成功がもたらされました。 スイス時計の輸出総額は、1970 年の 26 億スイス フランから 1997 年には 81 億スイス フランに増加し、現在もスイスは総額で世界をリードする時計輸出国であり続けています。 Swatch の成功は間違いなく、この回復を維持するのに役立ちました。 スイス時計の詳細については、スイス時計製造業連盟の Web サイト http://www.fhs.ch をご覧ください。

米国---日本---香港

Switzerland

Switzerland had long been the world leader in watch production and sales. With a host of well-known brands extending from economical to luxury products, Swiss watchmakers had enjoyed a reputation of fine craftsmanship.

The Swiss invented the world's first quartz watch, but did not immediately capitalize on their invention.

In 1962 the Centre Electronique Horloger (CEH) formed to develop electronic watches. The key results were the world's first quartz watch prototypes, which were presented in 1967. The first manufactured product, the Beta 21, was developed and produced in 1968/9 and was commercially available in April 1970. Despite this headstart, the Swiss watch industry as a whole failed to see the enormous market potential of the quartz watch. Sure of their leadership, they focused instead on improving the existing mechanical technology.

The Swiss watch industry eventually recovered from the effects of the quartz revolution.

Together with world economic recession, the quartz revolution forced the Swiss watch industry to make structural changes. While the number of Swiss watch companies dropped from about 1600 in 1970 to 600 today, the introduction of new technologies and modern production facilities, combined with new products and marketing strategies ultimately brought renewed success. The total export value of Swiss watches grew from 2.6 billion Swiss francs in 1970 to 8.1 billion Swiss francs in 1997, and today Switzerland continues to be the world's leading watch exporter in terms of total value. The success of Swatch undoubtedly helped to sustain this recovery.

For more information about swiss watches visit the Federation of the Swiss Watchmaking Industry website at http://www.fhs.ch

United States---Japan---Hong Kong


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