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日産はなぜ失敗したか?

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日本の自動車メーカー日産(Nissan)は現在、重要な岐路に立たされている。かつてホンダとの合併交渉が行われたものの、ホンダが日産を子会社化する意向を示したため交渉は不調に終わった。背景には日産がルノーとの提携で子会社扱いされた過去があり、その経験が再び繰り返されることへの懸念があった。また、日産とホンダの企業文化やブランドの違いも合意を阻んだ一因とされる。ホンダは日産の経営改善が不十分と見なし、厳しい姿勢で臨んでいた。

日産の業績が低迷した原因は複合的である。

まず、1990年代後半の財政難によりルノーと提携した結果、主導権がルノー側に渡り、日本本社側に不満が蓄積した歴史がある。その後、元CEOカルロス・ゴーンのリーダーシップで一時は復活したが、商品ラインナップの老朽化やコスト増加が再び足を引っ張った。2023年にはルノーが日産の株式を15%まで引き下げ、同様に日産もルノー株を15%保有する形となったが、売上減少や純損失計上、営業利益率の低迷が続いている。2025年度の売上予測も10%下方修正され、日産は生産能力を20%削減し、従業員数を9000人減らす緊急対策を発表した。

さらに、戦略的な失敗も影響している。商品ライフサイクルの長さが市場競争力を損ない、電気自動車(EV)分野では一時的に先行していたものの、その後他社に追い抜かれた。中国市場ではBYDなど現地メーカーの台頭により販売台数が2019年の半分に減少。アメリカ市場での競争激化や巨額の負債も重くのしかかっている。

ホンダとの合併は、特にバッテリー技術やソフトウェア開発コストの共有という点で大きなチャンスとされていたが、実現が遠のいているのが現状だ。もし合併が成功すれば、トヨタやフォルクスワーゲンに次ぐ世界第3位の自動車メーカーが誕生する可能性があるが、日産には独立性への強いこだわりがある。今後、ホンダとの交渉が再開する可能性もあるが、台湾のフォックスコンとの提携も噂されている。フォックスコンはiPhoneの製造で知られるが、EV製造にも進出しており、日産にとって新たなパートナー候補と見られている。

今後、日産がどの企業と手を組むのか、または自力で立て直しを図るのかが注目される。日産の生き残りには、従来の自動車メーカーとの提携だけでなく、モビリティサービスや自動運転技術企業との連携も重要な選択肢となり得るだろう。

English

Japan’s automaker Nissan currently stands at a critical crossroads. Although there were past merger talks with Honda, the negotiations broke down when Honda expressed its intention to turn Nissan into a subsidiary. One of the underlying reasons was Nissan’s previous experience of being treated as a subsidiary in its partnership with Renault, which raised concerns about history repeating itself. Moreover, differences in corporate culture and brand identity between Nissan and Honda also hindered an agreement. Honda took a tough stance, considering Nissan’s management reforms insufficient.

The causes of Nissan’s performance decline are complex and multifaceted.

First, during its financial crisis in the late 1990s, Nissan partnered with Renault, which resulted in Renault taking the lead, creating dissatisfaction within Nissan’s Japan headquarters. Although the company made a temporary comeback under the leadership of former CEO Carlos Ghosn, aging product lineups and rising costs once again dragged it down. In 2023, Renault reduced its stake in Nissan to 15%, and Nissan likewise retained a 15% stake in Renault. However, Nissan continued to face declining sales, net losses, and sluggish operating profit margins. In response, the company revised its 2025 sales forecast down by 10% and announced emergency measures, including a 20% reduction in production capacity and a 9,000-employee layoff.

Strategic failures have also played a role. Nissan’s long product lifecycle weakened its market competitiveness. While it briefly led the electric vehicle (EV) sector, it was soon overtaken by competitors. In the Chinese market, rising local manufacturers such as BYD caused Nissan’s sales to drop to half of their 2019 level. The intensified competition in the U.S. market and significant debt have added further pressure.

The merger with Honda was seen as a major opportunity, especially in terms of sharing battery technology and software development costs. However, the realization of this partnership remains distant. If the merger were to succeed, it could create the world’s third-largest automaker after Toyota and Volkswagen. However, Nissan remains strongly committed to its independence. While future negotiations with Honda may resume, there are also rumors of a potential partnership with Taiwan’s Foxconn. Known for manufacturing iPhones, Foxconn has expanded into EV production and is seen as a possible new partner for Nissan.

Looking ahead, whether Nissan partners with another company or aims to rebuild on its own will be closely watched. To survive, Nissan’s strategy may require not only partnerships with traditional automakers but also collaborations with mobility service providers and autonomous driving technology companies.

参考


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