質実剛健、派手さを一切排した渋みのある芸風と見事に符号、サヴァリッシュ&シュターツカペレ・ドレスデンのシューマン:交響曲全集
ヴォルフガング・サヴァリッシュによる最高のスタジオ録音をご紹介します。 シューマンの交響曲全集は、他の指揮者による名演と比較しても最上位にランクインする素晴らしい全集です。
多くの全集では、4曲の交響曲の中に出来不出来が見られることが多いですが、この全集では各交響曲の演奏にムラがなく、すべてが高水準の名演に仕上がっています。 もちろん、各交響曲の演奏それぞれについて見ると、より優れた名演が存在することは否めませんが、全体的に見れば、この全集ほど高水準の名演で構成されているものはほとんど類を見ません。
このような名全集に仕上がった理由として、まず挙げられるのは、サヴァリッシュとシューマンの楽曲の相性の良さです。 シューマンの交響曲は、必ずしも華麗なオーケストレーションを前面に打ち出したものではなく、むしろ質実剛健な渋さを持った作品です。この楽曲の性格が、派手さを排したサヴァリッシュの渋みのある芸風と見事に合致しています。
サヴァリッシュは、交響曲全集の他にもミサ曲などで名演を成し遂げており、シューマンの楽曲との相性の良さは本物です。
次に、オーケストラがシュターツカペレ・ドレスデンであることも重要です。東西ドイツ統一後、東独のオーケストラの音色はインターナショナルなものに変わりつつありますが、この録音が行われた1972年当時のシュターツカペレ・ドレスデンは、独特の個性的で重心の低い音色を持っていました。
この音色がシューマンの楽曲に見事に適合し、サヴァリッシュの演奏をさらに魅力的なものにしています。 いずれにしても、この全集は、サヴァリッシュ&シュターツカペレ・ドレスデンによる最高の名演奏、最高のパフォーマンスがなされています。
これまで多くの指揮者によって成し遂げられてきたシューマンの交響曲全集の中でも、最高に素晴らしい名全集として高く評価したいです。
A simple and sturdy work, with a sophisticated style that is completely free of flashiness, perfectly coordinated with Sawallisch and the Staatskapelle Dresden's Schumann: Complete Symphonies
We present to you the best studio recording by Wolfgang Sawallisch. Schumann's Complete Symphonies is a wonderful collection that ranks at the top even when compared to the best performances by other conductors. In many complete collections, the quality of the four symphonies can often be seen to vary, but in this collection, there is no inconsistency in the performance of each symphony, and all of them are of a high standard. Of course, when looking at the performances of each symphony, it cannot be denied that there are better performances, but looking at the whole picture, there are few collections that are as high standard as this one.
The first reason that this collection has turned out to be such a great collection is the good compatibility between Sawallisch and Schumann's music. Schumann's symphonies are not necessarily works that highlight brilliant orchestration, but rather have a simple, sturdy, and sophisticated quality. The character of these pieces perfectly matches Sawallisch's sophisticated style, which excludes flashiness.
In addition to the complete symphonies, Sawallisch has also performed masterpieces such as masses, and his compatibility with Schumann's music is genuine.
Next, it is also important to note that the orchestra is the Staatskapelle Dresden. After the reunification of East and West Germany, the sound of East German orchestras has been changing to a more international one, but the Staatskapelle Dresden at the time of this recording in 1972 had a unique, distinctive, and low-center-of-gravity sound.
This sound is perfectly suited to Schumann's music, making Sawallisch's performance even more appealing.
In any case, this complete set is a masterpiece and a superb performance by Sawallisch and the Staatskapelle Dresden.
I would like to highly praise this as the most wonderful complete set of Schumann's symphonies, even among the many complete sets that have been completed by various conductors to date.