January 12, 2022:配達員、メルカリ、蚤の市、見抜く目 (Delivery Woman, Mercari, Flea Market, Eye for Jumble)
I had an opportunity to talk with a delivery woman of Yamato. According to her, online shopping is driving parcels market volume growth. But Mercari’s online flea market has a far more significant impact on her business. It seems to have a stronger momentum than other online marketplaces.
It is proved by the operating results for the three months ended September 30, 2021. The gross merchandise value increased by 19.2% year-on-year to 203.4 billion yen, and the number of users topped 20 million.
The flea market reminds me of Kobo-Ichi Market at Toji Temple, Kyoto. The market is held on the 21st of each month and bustles with many visitors. Visitors use their five physical senses to shop there. However, they can only use their eyes to shop on online flea markets.
I still hesitate in using online flea markets. I must improve my eye for jumble on online flea markets.
先日、ヤマトの配達員さんと話をする機会があった。それによると、オンラインショップブームにより、配達量は増えていものの、メルカリの影響のほうが大きいとのことでした。メルカリにオンラインショッピングを凌ぐほどの勢いがあるそうです。
確かに、メルカリの業績は確かに好調のようです。22年6月期第1四半期は、主力事業であるフリーマーケットアプリのメルカリが好調で、流通総額は2034億円(前年同期比19.2%増)となった。ユーザー数も2000万人を突破したそうです。
フリーマーケット(蚤の市)というと、京都の弘法市を思い出します。弘法市は、毎月21日に東寺の境内で開かれ、大勢の人で賑わいます。リアルの場の蚤の市は五感を働かせて、買うかどうかの判断ができますが、オンライン版は視覚だけに頼るしかありません。
ボクは、オンライン蚤の市を使う気になれません。オンライン版を使うには、見抜く目を高める必要があります。