November 24, 2022: Fountain Pen, Services, Farber-Castell, CROSS(万年筆(2)、修理、ファーバー・カステル、クロス)
I was greatly disappointed that the distributor did not service my fountain pen. It was a far cry from the customer service provided by Cross. CROSS is an American fountain pen brand, and I had two fountain pens from that brand. They wrote themselves so well that I was satisfied with them. The brand also accepted servicing mine at no cost.
Before I bought the Farber-Castell pen, I debated about whether I should buy a new CROSS pen. But I decided to buy Farber-Castell’s one since I liked to try a brand other than CROSS. Then, I did not think much of customer service after I purchased it. And I never thought that Farber-Castell did not provide services other than replacing the pen nib.
I found out why CROSS was better than Farber-Castell in Japan. CROSS has its subsidiary. But Farber-Castell does not have it and depends on a distributor in Japan. The distributor does not seem as friendly to customers as CROSS. Before I buy a new fountain pen, I have to check whether or not to have a subsidiary in Japan.
ファーバー・カステルの代理店が万年筆の調整をしてくれないことがっかりです。クロスのアフターサービスとは大違いです。クロスは米国の万年筆ブランドで、ボクはこのブランドの万年筆を2本持っていました。どちも非常に書き味がよく、気に入っていました。また、ペンの修理も無償でしてもらえました。
ファーバー・カステルの万年筆を買う前は、またクロスの万年筆にしようかと迷ったのですが、別のメーカーを使って見たくなりファーバー・カステルにしました。その時点では、アフターサービスのことにまで頭が回らず、まさか、アフターサービスはペン先交換のみとは考えもしませんでした。
日本では、ファーバー・カステルよりクロスのほうがいい理由もわかりました。クロスは日本に子会社があるのに対して、ファーバー・カステルは代理店に頼っています。この代理店がクロスほど親切でないようです。今後、万年筆を買い替える時は、日本に子会社があるかどうかを調べる必要がありそうです。