April 30, 2022: Digital Agency, Many Challenges, Digitalization (デジタル化、多くの課題、デジタル化)
Yoko Ishikura, a chief digital officer at the Digital Agency, suddenly resigned. I do not know in detail why she left the agency. But, I was forced to suspect that the agency must have some confusion or trouble. It is rumoured to have conflicts between bureaucrats and officers from the private sector. Such things may have prevented it from making a remarkable achievement.
However, I have a lot of issues that it should tackle. One of them is that I had to wait for three weeks to receive the health insurance card for my wife. I do not understand why it took so long to issue just a card. The agency has begun a service to use an individual number card as a health insurance card. But, I
do not know how much the service will improve the lead time to add the health insurance card information to the number card after such a request.
I also have trouble with a physical disability certificate. It is still in paper form. The government encourages each town to switch to a card style. But, my town has no plan to do it.
I wonder when I can enjoy the benefits of the Digital Agency.
デジタル庁の事務方トップの石倉氏が退官した。退官の詳しい事情は分からないが、設立して1年もたたない内の退官となると、デジタル庁にゴタゴタあるあるのではと勘ぐりたくなる。官僚と民間出身職員との間で軋轢が生じているとの噂もある。庁内のごたごたのせいか、目を見張るような成果聞こえてこない。
ボクの周りにはデジタル化をすぐにでもして欲しい課題が山のようにある。一つは、健康保険証のデジタル化。妻の健康保険証を申請したところ、3週間もかかった。たかがカード1枚の発行に3週間もかかるとは呆れるばかり。マイナンバーカードを健康保険証代わりに使えるサービスは始まったようだ。でも、このサービスで健康保険カードの情報をマイナンバーカードに新規に追加する所要時間がどれだけ改善されるか不明だ。
また、身体障害者手帳のデジタル化すすんでいない。政府は各自治体にカード化を促しているようだが、ボクの町はその予定はないとのこと。
いつになったら、デジタル庁の恩恵にあずかれるのやら?