次男と歩く - 体験授業
次男が9月から通う障害児ようの学校に、半日体験に行ってきた。
いままで、次男は、3歳児クラスにしても、4歳児クラスにしても、そして今通っているキンダーにしても、何の抵抗もなく、すぐに教室に入り自分の居場所をつくってきた。
しかし、今朝の次男は大変だった。
学校の大きさに驚いたようで、学校の入り口で急に座り込み、学校の中に入ることを拒否しはじめた。
学校の玄関前に何台かのスクールバスが止まっていたので、次男にそのスクールバスを見せ、スクールバスから降りて来る生徒が学校に入るところも見せた。
最初は落ち着かない様子であった次男でしたが、徐々に冷静さを取り戻し、パニック状態からおちついて母親の居場所を確認していました。
既に学校の玄関に入っている母親を見つけるも、次男はなかなか玄関を通ろうとしない様子。
今までの学校とことなり、様々な年齢の生徒が通っていることから、大きな生徒がたくさんいることに圧倒されているのかもしれません。
長男とは10歳も年が離れている次男なので、大きな生徒を見慣れていないわけではないと思うのですが・・・
暫くして、抱っこをして次男と一緒に学校の玄関を通るも、そこから動こうとしない次男。
担当の教員や、サポートの教員と話をしながら、次男が落ち着くのを待つこと5分ほど。
次男は、相手からどんなにフレンドリーに話しかけられても、次男自身が話したいと思うタイミング以外でグイグイ来られるのを嫌がる所がある。
教員も、サポート教員もとてもフレンドリーなのだが、次男が許容するタイミングと異なってしまうのでしょう。次男が学校の大きさや、多くの生徒、多くの教員、大きな生徒がいるという、これまでの学校とは大きく異なるということを観察し、認識をする前に、多くの大人が次男に向かって名前を呼んだり話しかけて来ると言うことがおそらくいっぱいいっぱいになってしまうのかもしれない。
暫くして、次男に声をかけることなく、教員と妻が一緒に歩き出し、廊下を進んでいくと、次男は何事も無かったかのように2人の後をついていく。
それでも、教室へ向かう最後の少し狭い廊下に差し掛かった時には、その廊下の先へ進むことを嫌がる次男。広い廊下の突き当りにある階段で遊び始めました。
暫くして、私と妻がその狭い廊下に入り次男から見えない位置まで移動すると、次男は姿が見えなくなった我々を探しに廊下の角まで来るものの、その先の狭い廊下を進もうとはしませんでした。
教室から生徒が何人か出てきて、次男に対して声をかけてくれるも効果は一切ありませんでした。
10分ほど根気強く広い廊下で次男を諭す努力をしましたが、どうしても次男はその狭い廊下を進みたくないようすでした。
サポート教員が、「両親が居ることで教室に入りたくない子もいるので、事務所で手続きなどされていてください。私が試してみます。」とのことだったので、次男とその場で分かれて我々は事務所へむかいました。
廊下を進む我々に気が付いた次男は、「マミー、ダディー」と泣いて呼んでいましたが、心を鬼にしてそのまま事務所へむかいました。
10分程してサポート教員が我々のいる事務所へやってきて、教室に入っておもちゃで楽しく遊んでいます、との報告を受け、我々は学校を離れることにしました。
3時間後のお昼に次男を迎えに学校に行った所、なかなか次男の教室へ行かせてもらえない。
次男の様子を教室に見に行きたかったのですが、学校側との意思の疎通ミスで、サポート教員が事務所まで次男を連れてきてくれました。
サポート教員の話によると、「いまちょうどジムで遊んでいた所だったのですが、次男はなかなか帰りたくない様子でもっと居たいといってジムを離れようとしませんでした。」とのことでした。
朝、我々に見せた次男の表情は決して明るい表情ではなく、戸惑ったような、緊張しているような表情でしたが、迎えに行った時の次男の顔は、明るく、その笑顔だけで楽しい時間を過ごしたということが分かる位全く別のものでした。
数名の生徒と仲良くなり、手をつないでお散歩にも行ったり、教室でも積極的に発言をしたりと、9月からこの学校、そしてこのクラスに入ることについては、教員としては全く問題ないと感じたと、サポート教員が言ってくれました。
これまで何人もの生徒の体験入学を経験してきた教員やサポート教員が口をそろえて、「こんなに手のかからない生徒は初めて」とおっしゃっていました。
朝、教室に入りたがらなかった次男、しかし一旦教室に入ってしまえば、そこが前から自分の居場所であったかのように、たの生徒と一緒になって、遊び、学んでいたようです。
朝に次男が教室に入りたがらないという想定外のことがあり、何か次男がこの学校に対し、直感的に嫌悪感を抱いてしまったのではないかと心配しましたが、迎えに行った時の次男の表情を見たときに、朝の不安は一気に飛んでいきました。
I went to a half-day trial at a school for children with disabilities that my second son will attend starting in September.
Up until now, my second son has been able to enter the classroom and make his own place without any resistance, whether in the 3-year-old class, the 4-year-old class, or the kinder class he is attending now.
This morning, however, my second son had a difficult time.
He was surprised at the size of the school and suddenly sat down at the entrance and started refusing to enter the school.
There were several school buses parked in front of the school entrance, so I showed him the school buses and also showed him the students getting off the school buses and entering the school.
At first the second son seemed restless, but he gradually regained his composure and calmed down from his panic to locate his mother.
He found his mother already in the entrance of the school, but he did not seem to want to go through the entrance.
This was different from his previous school, where students of various ages attend, and he may have been overwhelmed by the large number of large students.
My second son is 10 years younger than my first son, so it is not that he is not used to seeing big students...
After a while, I walked through the school entrance with my second son in my arms, but he would not move from there.
I waited for about 5 minutes for my second son to calm down while my wife talked to the teacher in charge and the support teacher.
He doesn't like to be approached by anyone, no matter how friendly they are, except when he wants to talk to them himself.
The faculty and the support faculty are very friendly, but the timing would be different from what my second son would tolerate. Before my second son can observe and recognize the size of the school and the fact that it is very different from his previous schools with many students, many teachers, and a large student body, he will probably have had enough of the many adults calling his name and talking to him.
After a few moments, the teacher and my wife walked out together without speaking to the second son, and as they proceeded down the hallway, the second son followed them as if nothing had happened.
Still, when we reached the last little narrow hallway leading to the classroom, my second son was reluctant to continue down that hallway. He started playing on the stairs at the end of the wide hallway.
A few moments later, when my wife and I entered the narrow hallway and moved out of sight of him, he came to the corner of the hallway to look for us when we were out of sight, but he would not continue down the narrow hallway beyond that point.
Some students came out of the classroom and called out to our second son, but to no avail.
We patiently tried for about 10 minutes to talk him down the wide hallway, but he just did not want to go down that narrow corridor.
The support teacher said, "Some children don't want to go into the classroom because their parents are there, so please go to the office and do some procedures. I'll give it a try." So we left with our second son and headed for the office.
My second son noticed us going down the hallway and called out, "Mommy, Daddy," but we kept our heads and went straight to the office.
After about 10 minutes, a support teacher came to the office where we were and reported that he was in the classroom playing happily with his toys, so we decided to leave the school.
When we went to the school to pick up our second son three hours later at noon, they would not let us go to his classroom.
We wanted to go see how our second son was doing in his classroom, but due to a miscommunication with the school, a support teacher brought our second son to the office.
According to the support teacher, "He was just playing in the gym, but he didn't seem to want to leave the gym."
His face in the morning was full of nervousness, but when we picked him up at noon, his face was bright and cheerful, and his smile alone was enough to tell that he had had a good time.
He made friends with several students, went for walks holding hands, and was very active in the classroom. The support teacher told us that as a teacher, she felt that he would have no problems at all starting at this school and in this class in September.
Teachers and support teachers who had experienced a number of students in the past said that they had never seen such an unruly student before.
My second son did not want to go into the classroom in the morning, but once he was there, he seemed to play and learn with the other students as if he had always belonged there.
We were worried that he might have developed an intuitive dislike for the school, but when I picked him up from school and saw the look on his face, my fears of the morning were quickly dispelled.
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