見出し画像

Nゲージ・C58型蒸気機関車

tomixが販売している「Nゲージ・C58型蒸気機関車」は、1/150スケールに準拠した仕様になっていると思う。だが、完璧にスケールダウンするのは難しいはず。Nゲージとして出荷するにあたって模型としての評判を調べて欲しい。

Tomix's N Gauge C58 Type Steam Locomotive model has garnered positive reviews from enthusiasts, particularly in its adherence to the 1/150 scale and the level of detail achieved within the constraints of model manufacturing.

  1. Overall Quality and Detail: The model, part of the high-grade series, is praised for its excellent finish and the intricate detailing evident in the boiler, piping, and the cab. The delicate piping and parts typical of a steam locomotive are well-represented, and the painting, including printed areas, is clean and precise, adding to the aesthetic appeal of the model【10†source】.

  2. Scale Accuracy and Design Choices: While perfect scale-down is challenging, Tomix has closely matched the real-life dimensions in several aspects. The wheelbase of the locomotive matches the real thing, although the wheel diameter is slightly smaller (approximately 9.8mm) compared to other manufacturers. The height of the running board and the cab roof are nearly accurate to the 1/150 scale【19†source】. The model also shows commendable effort in reducing the gap between the locomotive and the tender, a detail that enhances its visual appeal and is considered sufficient for an N Gauge mass-production model【20†source】.

  3. Comparative Analysis: This latest Tomix model is considered to have the most fitting size and silhouette among current steam locomotive models. It is appreciated for its balanced proportions and the detailed treatment of specific features like the tender, boiler, and the cab【18†source】【24†source】. Additionally, the paint quality is noted to be excellent, with a suitable matte finish similar to other contemporary models like the C55 Hokkaido type from the same manufacturer, and it compares well with models like KATO's D51 standard type【26†source】.

  4. Functionality and Additional Features: The locomotive's main lamp is a lighting type, which can be turned on and off by rotating the chimney. However, there's a note on the direction of rotation being reversed in the instruction manual【27†source】. Also, the tender's rear ladders and piping are separate parts, adding to the realism of the model【31†source】.

  5. Constructive Criticism and Recommendations: Some areas for improvement are noted, such as the loose fit of the cab's skylight and its tendency to tilt backward, which may require additional adhesive to secure. There's also a mention of the overall cab attachment being somewhat loose【29†source】.

In summary, Tomix's N Gauge C58 Type Steam Locomotive is highly regarded for its scale accuracy, detailed design, and overall quality. While there are minor issues, they do not significantly detract from the model's appeal to enthusiasts and collectors.

和訳

トミックスのNゲージC58型蒸気機関車モデルは、1/150スケールへの忠実さとモデル製造の制約内で達成された詳細なディテールに関して、好評を得ています。

  1. 全体的な品質とディテール:ハイグレードシリーズの一部であるこのモデルは、優れた仕上がりとボイラー、配管、キャブの細かいディテールに対して賞賛されています。蒸気機関車に特有の繊細な配管や部品がよく表現されており、塗装も含めて非常に綺麗です【10†source】。

  2. スケール精度と設計選択:完璧な縮小は難しいものの、トミックスはいくつかの点で実物の寸法に近づけています。車輪の軸距離は実物に合わせてあり、車輪の直径は他社よりもわずかに小さい約9.8mmです。ランボードの高さやキャブの屋根の高さもほぼ1/150スケールになっています【19†source】。また、機関車とテンダーの間の隙間を縮めるための努力も評価されており、視覚的にかなり狭く感じられます【20†source】。

  3. 比較分析:この最新のトミックスモデルは、現在の蒸気機関車モデルの中で最も適切なサイズとシルエットを持っているとされています。均整の取れた比率とテンダー、ボイラー、キャブの詳細な処理が評価されています【18†source】【24†source】。さらに、塗装の質も非常に良いとされ、同メーカーの他の現代モデルと同じ適度なマット仕上げが施されています【26†source】。

  4. 機能性と追加機能:機関車の主灯は点灯式で、煙突を回転させることでオン・オフができます。ただし、回転の方向が取扱説明書で逆になっているとの注意書きがあります【27†source】。また、テンダーの後部のはしごや配管は別のパーツで、リアリズムを加えています【31†source】。

  5. 建設的な批判と推奨事項:キャブの天窓の緩いフィットや後方への傾きなど、改善の余地が指摘されています。これらは追加の接着剤で固定する必要があるかもしれません【29†source】。

要するに、トミックスのNゲージC58型蒸気機関車は、スケール精度、詳細なデザイン、全体的な品質において高い評価を受けています。わずかな問題点はありますが、愛好家やコレクターにとってのモデルの魅力を大きく損なうものではありません。

C58-239

いいなと思ったら応援しよう!