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<論文紹介>ライフデザインカウンセリングの基礎文献

要旨(DeepL翻訳):21世紀の初頭、仕事の新しい社会的配置は、人々の職業生活の発展を支援することを目的とする研究者に一連の疑問と課題を投げかけている。キャリアカウンセリングのグローバル化に鑑み、私たちはこれらの問題に取り組み、国際的なフォーラムで革新的な対応の可能性を定式化することにした。このアプローチは、一国でモデルや方法を作成し、それを他国に輸出して使用するという困難を避けるために用いた。この論文では、この共同研究の最初の成果であるカウンセリングモデルと方法を紹介する。キャリア介入のためのライフデザインモデルは、人とその仕事人生についての5つの前提を支持しています:文脈的な可能性、動的なプロセス、非線形な進行、複数の視点、個人的なパターン。これら5つの前提に基づいて考えた結果、私たちは社会構築主義の認識論に基づいて、特に個人の知識とアイデンティティが社会的相互作用の産物であり、意味は言説によって共同構築されることを認識して、文脈化されたモデルを作成しました。カウンセリングのためのライフデザインのフレームワークは、自己構築の理論を実装している[Guichard, J. (2005). 生涯にわたる自己構築. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5, 111-124]とキャリア構築[Savickas, M. L. (2005). キャリア構築の理論と実践.S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counselling: putting theory and research to work (pp. 42-70). Hoboken, NJ: Wiley]では、職業行動とその発展を記述しています。このように、フレームワークは、生涯、全人的、文脈的、予防的であるように構成されています。

Mark L. Savickas, Laura Nota, Jerome Rossier, Jean-Pierre Dauwalder, Maria Eduarda Duarte, Jean Guichard, Salvatore Soresi, Raoul Van Esbroeck, Annelies E.M. van Vianen,
Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century,
Journal of Vocational Behavior,
Volume 75, Issue 3,
2009,
Pages 239-250,
ISSN 0001-8791,
https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004.
(http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000187910900058X)


Abstract: At the beginning of the 21st century, a new social arrangement of work poses a series of questions and challenges to scholars who aim to help people develop their working lives. Given the globalization of career counseling, we decided to address these issues and then to formulate potentially innovative responses in an international forum. We used this approach to avoid the difficulties of creating models and methods in one country and then trying to export them to other countries where they would be adapted for use. This article presents the initial outcome of this collaboration, a counseling model and methods. The life-designing model for career intervention endorses five presuppositions about people and their work lives: contextual possibilities, dynamic processes, non-linear progression, multiple perspectives, and personal patterns. Thinking from these five presuppositions, we have crafted a contextualized model based on the epistemology of social constructionism, particularly recognizing that an individual’s knowledge and identity are the product of social interaction and that meaning is co-constructed through discourse. The life-design framework for counseling implements the theories of self-constructing [Guichard, J. (2005). Life-long self-construction. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5, 111–124] and career construction [Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counselling: putting theory and research to work (pp. 42–70). Hoboken, NJ: Wiley] that describe vocational behavior and its development. Thus, the framework is structured to be life-long, holistic, contextual, and preventive.
Keywords: Adaptability; Career construction; Life design; Narrative therapy

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きのした じょうこう
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