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ラジオ生活:クラシックの庭 バルトーク「コントラスツ」

聞き逃しサービス 2024/05/20 放送
クラシックの庭


「コントラスツ」
[ Contrasts (Sz. 111, BB 116)  ]
作曲: バルトーク ( Béla Bartók )
ルーシー・チャップマン・ストルツマン(バイオリン)
リチャード・ストルツマン(クラリネット)
リチャード・グード(ピアノ)  
(17分55秒)

開始より53分05秒頃 (終了より56分55秒前頃)


配信終了2024/05/27 15:50
  
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報




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https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Bartók+Contrasts




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コントラスツ (バルトーク)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/コントラスツ


 『コントラスツ』Sz.111(BB 116)は、ベーラ・バルトークが1938年に作曲した、クラリネットとヴァイオリン、ピアノのための三重奏曲。
・原語曲名:Contrasts(英語)
・演奏時間:約16~17分。バルトーク自身も完成直後に「16分くらい」と書いている。
・作曲時期:総譜のバルトーク自身の書き込みによれば、1938年9月24日に完成。
・初演:第1楽章と第3楽章は1939年1月9日、ニューヨーク・カーネギーホールにて、ヨーゼフ・シゲティのヴァイオリン、ベニー・グッドマンのクラリネット、エンドレ・ペトリのピアノで。全3楽章の形では1940年4月21日に同じくカーネギーホールで、シゲティとグッドマンに作曲者自身のピアノで行われた。

【作曲の経緯】
 バルトークへの作曲依頼は、1938年8月11日に同胞のヴァイオリニスト、ヨーゼフ・シゲティが彼に送ってきた手紙によってなされたが、公式に作品を依嘱したのは「スウィングの王様」ことジャズ・クラリネット奏者のベニー・グッドマンである。アメリカで活動していたシゲティはグッドマンと親しくなっており、1938年の夏にヨーロッパ・ツアー中のグッドマンとシゲティはリビエラで会い、2人はピアニストであるバルトークも加えた3人で共演できる曲が書けるかを問い合わせることにしたのだった。

 シゲティの手紙の中では、ヴァイオリンとクラリネットにそれぞれ華やかなカデンツァを盛り込んで欲しいという依頼の他、以前にバルトークが以前に2曲書いている『ピアノとヴァイオリンのためのラプソディ』のようなおそらくは2楽章から成る6、7分程度の楽曲を望んだようだったが、バルトークはそれから一歩進めて3楽章構成としたこともあって、最終的な結果はずっと長くなった。

 楽譜は1942年に出版され、シゲティとグッドマンに献呈されている。

【楽曲構成】
 作品には、トランシルヴァニアの、すなわちハンガリーとルーマニアのさまざまな民俗舞曲の旋律の要素が詰め込まれている。また、グッドマンの依頼ということもあってジャズ的な要素も感じさせる。

 以下の3楽章から成る。
《》第1楽章 ヴェルブンコシュ(Verbunkos)
 三部形式。活き活きとしたヴァイオリンのピッツィカート(シゲティは「ラヴェルのヴァイオリンソナタの『ブルース』に影響されていると思う」とコメントしている)に始まり、その後にクラリネットが主要主題を吹き鳴らすと、これが変奏されていく。この主題が、ハンガリー舞曲の一ジャンルである「ヴェルブンコシュ」の一例にほかならない。ヴェルブンコシュは「徴兵の踊り」とも訳されるように、通常は軍隊の入隊式で演奏された。

《》第2楽章 ピヘネー(Pihenő)
 「休み」「休息」とも訳されるバルトークが得意とした「夜の音楽」とも言うべき内省的な楽章。民謡から引き出されている要素は少なく、確たる主題のないまま刻一刻と変化していく。

《》第3楽章 シェベシュ(Sebes)
 三部形式の急速な踊り。G♯-D-A-E♭とスコルダトゥーラされたヴァイオリン(途中で調弦し直す余裕はとられているが、一般的には通常の調弦が行われたヴァイオリンと別に用意する)によって始まる熱狂的な舞曲で、その後にクラリネットが主要主題を導き入れる。より緩やかな中間部において拍子の交替(3+2+3+2+3/8)が見られ、その後に主題のそのパターンの変奏が再開する。特にブルガリアの民俗舞曲にで見られる独特なリズムが強調されている楽章。

〜[上記wikipediaより抜粋]



コントラスツ (バルトーク)
Contrasts_(Bartók)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Contrasts_(Bartók)


 Contrasts (Sz. 111, BB 116) is a 1938 composition scored for clarinet–violin–piano trio by Béla Bartók (1881–1945). It is based on Hungarian and Romanian dance melodies and has three movements with a combined duration of 17–20 minutes. Bartók wrote the work in response to a letter from violinist Joseph Szigeti, although it was officially commissioned by clarinetist Benny Goodman.

【Structure】
 The work is in three movements:
 1. Verbunkos (Recruiting Dance)
 2. Pihenő (Relaxation)
 3. Sebes (Fast Dance)

 The movements contrast in tempo. The first movement contains a cadenza for clarinet and the last one for violin. The piece features examples of alternate or dual-thirds (C and C♯ in an A triad):
 <<< Omit figure: refer Wikipedia. >>>

 This mixed thirds structure may be thought of as bitonal in that the major and minor third of a triad are used.[citation needed] This structure may be extended through considering each third of the original triad as also being a possible third in a triad a half step in either direction. Thus C♯/D♭ is a major third in an A major triad and the minor third of a B♭ major triad:
 <<< Omit figure: refer Wikipedia. >>>

 Various Hungarian and Romanian dance melodies are incorporated into the work. The first movement begins with a lively violin pizzicato, after which the clarinet introduces the main theme, which is then varied. This theme is an example of the Hungarian dance and music genre "verbunkos", or recruiting dance. The genre of music was commonly played at military recruitings. The second movement is much more introspective and has a continuously shifting mood without a defined theme. The third is a frenzied dance that begins with a scordatura (G♯-D-A-E♭) violin section, after which the clarinet introduces the main theme. In the middle, there is a slower section in the time signature (3+2+3+2+3)/8, after which the pattern of variations on the theme is resumed.

 János Kárpáti has discussed the structural aspects of Contrasts in detail. Szigeti recalled that Bartók had told him that the start of Contrasts had partial inspiration from the "Blues" second movement of Maurice Ravel's Sonata for Violin and Piano. F. Bónis has further noted the parallel between a short passage in the same Ravel movement and a passage in the first movement of Contrasts.

【Movements】
《》1. Verbunkos
 "Verbunkos" features polymodality or what Kárpáti terms alternative structures. For example, the framing motif of the first movement features, in relation to the root, A, the minor and major third and the perfect and diminished fifth:
 <<< Omit music score : refer Wikipedia. >>>

 E♭ is revealed as both an alternative fifth of an A chord and the alternative third of a C chord by the canon at the third at the beginning of the development, bar 58:
 <<< Omit music score : refer Wikipedia. >>>

 Between the six notes of both triads are seven thirds.

 Verbunkos was a stately and stylized Hungarian Recruiting Dance "measured in rhythm and rich in melodic embellishments characterized by the theme": 
 <<< Omit music score : refer Wikipedia. >>>

《》2. Pihenő
 This movement has been described as volcanic rather than relaxing, despite its title, "relaxation" or "rest".

《》3. Sebes
 The violinist must retune (scordatura) two strings for the last movement, lowering the E and raising the G a semitone each.
The trio of this movement features "Bulgarian Rhythm" and is similar in spirit to the Finale of the first Violin Sonata:
 <<< Omit music score : refer Wikipedia. >>>

【Reception】
 The work is said by Kárpáti to have "technical bravura and at the same time...poetic versatility". In contrast, E.R., assumes that appreciation of the work suffers from its "lack of variety of mood" though "Bartók's genius consists in gifts of rhetoric so rich that he can spread this one mood, and spread it interestingly, over a score or more of large-scale works". He argues that the "contrasts" in the piece are "of speed rather than of mood."

 Seiber  considers it "a less weighty, less important work in Bartók's whole œuvre" though  the "writing for both violin and clarinet" is "most effective throughout". An article describing a program in which "the standard note on Bartók's Contrasts...was replaced by a sequential, diagrammatic sketch," concluded that, "in fact, Bartók looks as inscrutable as he sounds".

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 コントラス』(Sz. 111, BB 116)は、ベーラ・バルトーク(1881-1945)が1938年に作曲したクラリネット、ヴァイオリン、ピアノの3重奏曲。 ハンガリーとルーマニアの舞曲の旋律を基にしており、3つの楽章からなる合計17~20分の作品である。 バルトークはヴァイオリニストのジョセフ・シゲティからの手紙に応えてこの作品を書いたが、正式にはクラリネット奏者のベニー・グッドマンからの委嘱作品である。
…  
【構成】
作品は3楽章からなる:
1. ヴェルブンコス(リクルート・ダンス)
2. リラクゼーション
3. セベス(速い踊り)

各楽章はテンポが対照的である。 第1楽章にはクラリネットのためのカデンツァがあり、最後はヴァイオリンのためのカデンツァがある。 交互3度または両3度(AトライアドのCとC♯)の例がある:
 <<<図省略:ウィキペディア参照。 >>>

この混声3部構造は、3連符の長3と短3が使われているという点で、バイトーナルと考えることができる[citation needed]。この構造は、元の3連符の各3分の1が、いずれかの方向に半音進んだ3連符の可能な3分の1でもあると考えることで、拡張することができる。 したがって、C♯/D♭はイ長調三和音の長三度であり、変ロ長調三和音の短三度である:
 <<< 図省略:ウィキペディア参照。 >>>

ハンガリーとルーマニアの様々な舞曲の旋律が作品に取り入れられている。 第1楽章は、生き生きとしたヴァイオリンのピチカートで始まり、その後クラリネットが主要主題を導入し、それが変化する。 この主題は、ハンガリーの舞曲・音楽ジャンル「ヴェルヴンコス」(リクルート舞曲)の一例である。 このジャンルの音楽は、軍隊の勧誘でよく演奏された。 第2楽章はより内省的で、明確なテーマがなく、絶えず移り変わるムードがある。 第3番は、スコルダトゥーラ(G♯-D-A-E♭)のヴァイオリン・セクションで始まる熱狂的な舞曲で、その後クラリネットが主要主題を導入する。 中間部には、拍子記号(3+2+3+2+3)/8による緩徐部があり、その後、主題の変奏パターンが再開される。

ヤーノシュ・カーパティは『コントラスト』の構造的側面について詳しく論じている。 シゲティは、バルトークから『コントラスト』の冒頭は、モーリス・ラヴェルのヴァイオリンとピアノのためのソナタの第2楽章「ブルース」から部分的なインスピレーションを得ていると聞いたと回想している。 F.ボニスはさらに、同じラヴェルの楽章の短いパッセージと『対照』の第1楽章のパッセージが並行していることを指摘している。

【楽章】
《》1. ヴェルブンコス
 「ヴェルブンコス」はポリモーダリティ、あるいはカールパティが代替構造と呼ぶものを特徴としている。 例えば、第1楽章のフレーミング・モチーフは、ルートであるAとの関係で、短3度、長3度、完全5度、減5度を特徴としている:
 <<< 楽譜省略:ウィキペディア参照。 >>>

 E♭は、58小節目の展開部冒頭の第3音のカノンによって、A和音の代替第5音として、またC和音の代替第3音として明らかにされている:
 <<<譜面省略:ウィキペディア参照。 >>>

 両三和音の6つの音の間には7つの3分の音がある。

 ヴェルブンコスは、ハンガリーのリクルート舞曲で、"リズムはゆったりと、旋律的な装飾は豊かで、主題が特徴的な "風格のある様式化された舞曲である:
 <<< 楽譜省略:ウィキペディア参照。 >>>

《》2. Pihenő
 この楽章は、"relaxation "あるいは "rest "というタイトルにもかかわらず、リラックスというよりはむしろ火山的と評されている。

《》3. セベス
 最後の楽章では、ヴァイオリニストは2本の弦を調弦し直し(スコルダトゥーラ)、Eを下げ、Gを半音ずつ上げなければならない。

 この楽章のトリオは "ブルガリアのリズム "を特徴としており、ヴァイオリン・ソナタ第1番のフィナーレと精神が似ている:
 <<< 楽譜省略:ウィキペディア参照。 >>>
…  
【】レセプション
 カーパティは、この作品には「技術的な華麗さと同時に...詩的な多才さ」があると述べている。 対照的に、E.R.は、「バルトークの天才は、このひとつのムードを、1楽譜以上の大規模な作品に興味深く広げることができるほど豊かなレトリックの賜物から成っている」にもかかわらず、この作品の評価は「ムードの多様性の欠如」に苦しんでいるとする。 彼は、この作品の「コントラスト」は「ムードよりもむしろスピードのコントラスト」であると論じている。

 ザイバーは、この作品を「バルトークの全作品の中では、それほど重みのある作品ではなく、それほど重要な作品でもない」とみなしているが、「ヴァイオリンとクラリネットのための文章」は「全体を通して最も効果的」である。 バルトークの『コントラスト』に関する標準的な注釈は、......連続した、図式的なスケッチに置き換えられている」プログラムを紹介した記事では、「実際、バルトークは、その響きと同じくらい不可解に見える」と結論づけている。













バルトーク・ベーラ
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Béla_Bartók


 Béla Viktor János Bartók (/ˈbeɪlə ˈbɑːrtɒk/; Hungarian: [ˈbɒrtoːk ˈbeːlɒ]; 25 March 1881 – 26 September 1945) was a Hungarian composer, pianist and ethnomusicologist. He is considered one of the most important composers of the 20th century; he and Franz Liszt are regarded as Hungary's greatest composers. Through his collection and analytical study of folk music, he was one of the founders of comparative musicology, which later became known as ethnomusicology.

【Music】
 Bartók's music reflects two trends that dramatically changed the sound of music in the 20th century: the breakdown of the diatonic system of harmony that had served composers for the previous two hundred years; and the revival of nationalism as a source for musical inspiration, a trend that began with Mikhail Glinka and Antonín Dvořák in the last half of the 19th century. In his search for new forms of tonality, Bartók turned to Hungarian folk music, as well as to other folk music of the Carpathian Basin and even of Algeria and Turkey; in so doing he became influential in that stream of modernism which used indigenous music and techniques.

 One characteristic style of music is his Night music, which he used mostly in slow movements of multi-movement ensemble or orchestral compositions in his mature period. It is characterised by "eerie dissonances providing a backdrop to sounds of nature and lonely melodies". An example is the third movement (Adagio) of his Music for Strings, Percussion and Celesta. His music can be grouped roughly in accordance with the different periods in his life.

Later in life he would have this to say on the incorporation of folk and art music:

 The question is, what are the ways in which peasant music is taken over and becomes transmuted into modern music? We may, for instance, take over a peasant melody unchanged or only slightly varied, write an accompaniment to it and possibly some opening and concluding phrases. This kind of work would show a certain analogy with Bach's treatment of chorales. ... Another method ... is the following: the composer does not make use of a real peasant melody but invents his own imitation of such melodies. There is no true difference between this method and the one described above. ... There is yet a third way ... Neither peasant melodies nor imitations of peasant melodies can be found in his music, but it is pervaded by the atmosphere of peasant music. In this case we may say, he has completely absorbed the idiom of peasant music which has become his musical mother tongue.

 Bartók became first acquainted with Debussy's music in 1907 and regarded his music highly. In an interview in 1939 Bartók said:

 Debussy's great service to music was to reawaken among all musicians an awareness of harmony and its possibilities. In that, he was just as important as Beethoven, who revealed to us the possibilities of progressive form, or as Bach, who showed us the transcendent significance of counterpoint. Now, what I am always asking myself is this: is it possible to make a synthesis of these three great masters, a living synthesis that will be valid for our time?

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ベーラ・ヴィクトル・ヤーノシュ・バルトーク(/ˈbeɪlə; Hungarian: [ˈɒ]; 1881年3月25日 - 1945年9月26日)は、ハンガリーの作曲家、ピアニスト、民族音楽学者。20世紀を代表する作曲家であり、リストとともにハンガリー最大の作曲家と称される。民俗音楽の収集と分析的研究を通じて、後に民族音楽学として知られるようになる比較音楽学の創始者の一人でもある。

【音楽】
 バルトークの音楽は、20世紀の音楽の響きを劇的に変えた2つの潮流を反映している。それまでの200年間、作曲家たちに貢献してきたダイアトニック和声体系の崩壊と、19世紀後半にミハイル・グリンカやアントニン・ドヴォルザークから始まった、音楽のインスピレーションの源泉としてのナショナリズムの復活である。バルトークは、新しい調性の形式を模索する中で、ハンガリーの民俗音楽、カルパチア盆地の民俗音楽、さらにはアルジェリアやトルコの民俗音楽に目を向けた。
 特徴的な音楽スタイルのひとつに「夜の音楽」があり、壮年期の多楽章合奏曲や管弦楽曲の緩徐楽章に多く用いられた。その特徴は、「不気味な不協和音が、自然の音や孤独なメロディーの背景となる」ことである。例えば、「弦楽器、打楽器とチェレスタのための音楽」の第3楽章(アダージョ)である。彼の音楽は、彼の人生のさまざまな時期に沿って大まかに分類することができる。

後年、彼は民族音楽と芸術音楽の融合について次のように語っている:

 問題は、農民の音楽がどのような形で引き継がれ、現代音楽に変換されていくかということだ。例えば、農民のメロディーをそのまま、あるいは少し変化させただけで、それに伴奏をつけ、場合によっては冒頭と結尾のフレーズを書く。このような作業は、バッハのコラールの扱いとある種の類似性を示すだろう。...もう一つの方法は......次のようなものである:作曲家は本物の農民の旋律を利用するのではなく、そのような旋律の模倣を独自に考案するのである。この方法と上記の方法との間に真の違いはない。...第三の方法がある。農民旋法も農民旋法の模倣も彼の音楽には見られないが、農民音楽の雰囲気に貫かれている。この場合、彼は農民音楽のイディオムを完全に吸収し、それが彼の音楽的母語となったと言えるかもしれない。

 バルトークは1907年に初めてドビュッシーの音楽を知り、彼の音楽を高く評価した。1939年のインタビューでバルトークはこう語っている:

 ドビュッシーの音楽に対する偉大な功績は、すべての音楽家の間に、和声とその可能性に対する認識を呼び覚ましたことだ。その点で、彼は、進行形の可能性を明らかにしたベートーヴェンや、対位法の超越的な意義を示したバッハと同じくらい重要だった。さて、私が常に自問しているのは、この3人の偉大な巨匠の総合、つまり現代に通用する生きた総合を作ることは可能だろうか、ということである。




バルトーク・ベーラ
Wikipedia HU(ハンガリー版) URL>  https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Bartók_Béla_(zeneszerző)



 Bartók Béla (Nagyszentmiklós, 1881. március 25. – New York, New York, 1945. szeptember 26.) posztumusz Kossuth-díjas magyar zeneszerző, zongoraművész, népzenekutató, a közép-európai népzene nagy gyűjtője, a Zeneakadémia tanára; a 20. század egyik legjelentősebb zeneszerzője. Művészete és tudományos teljesítménye nemcsak a magyar és az európai zenetörténet, hanem az egyetemes kultúra szempontjából is korszakalkotó jelentőségű.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ベーラ・バルトーク(Nagyszentmiklós, 1881年3月25日 - New York, 1945年9月26日)は、ハンガリーの作曲家、ピアニスト、民族音楽研究家、中欧民族音楽の偉大なコレクター、音楽アカデミーの教師であり、20世紀を代表する作曲家の一人である。彼の芸術的、科学的業績は、ハンガリーやヨーロッパの音楽史のみならず、普遍文化にとっても画期的な重要性を持つ。





ベーラ・バルトークの作品リスト
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Béla_Bartók


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