見出し画像

ラジオ生活:音楽の泉 ドボルザーク「交響曲 第6番 ニ長調 作品60」

聞き逃しサービス 2024/10/19 放送
音楽の泉


「交響曲 第6番 ニ長調 作品60」
( Symphony No. 6 in D major, Op. 60 )
[ Symfonie č. 6 D dur, op. 60 ]
作曲: ドボルザーク ( Antonín Dvořák )
ウィーン・フィルハーモニー管弦楽団(管弦楽)
チョン・ミョンフン(指揮)
[ 1999年録音版 ]
(39分23秒)

開始より07分20秒頃(終了より42分40秒前頃)


配信終了 2024/10/26 05:50
 
 (すでに配信終了してます)
 
 
番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Antonín_Dvořák+Symphony_No_6_Op_60



Bing検索> https://www.bing.com/videos/search?q=Antonín_Dvořák+Symphony_No_6_Op_60

















〜〜
〜〜〜
☆★☆ ドボルザーク「交響曲 第6番 ニ長調 作品60」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜

〜〜
1. ドボルザーク「交響曲 第6番 ニ長調 作品60」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

〜〜
2. 作曲者:ドボルザークについて
 2.1 Wikipedia CS(チェコ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 ドボルザークの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜〜〜
〜〜





〜〜
1. ドボルザーク「交響曲 第6番 ニ長調 作品60」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

交響曲 第6番 ニ長調 作品60 (ドヴォルザーク)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/交響曲第6番_(ドヴォルザーク)


 交響曲第6番 ニ長調 作品60, B. 112 は、アントニン・ドヴォルザークが1880年に作曲した交響曲。ドヴォルザークの交響曲としては最初に出版されたため、かつては『交響曲第1番』と呼ばれていた。
…  
【概要】
 本作は指揮者のハンス・リヒターから依頼を受けて作曲されたものであり、同氏に献呈されている。初演は1881年3月25日にプラハで、アドルフ・チェフの指揮の下で行われた。翌1882年にはライプツィヒとロンドンで、1883年にはウィーンで演奏された。このうちロンドンでの演奏は、リヒターとロンドン・フィルハーモニック協会によるものである。リヒターは依頼当初、ウィーン・フィルハーモニー管弦楽団との演奏を計画していたが、実現することはなかった。ドヴォルザークの死後しばらくは演奏機会に恵まれなかったが、1950年代以降、カレル・アンチェル、ラファエル・クーベリック、イシュトヴァン・ケルテス、クリストフ・フォン・ドホナーニ、ヴァーツラフ・ノイマン、オトマール・スウィトナー、イルジー・ビエロフラーヴェク、チョン・ミョンフンらによって、いくらか取り上げられるようになった。

〜[上記Wikipediaより抜粋。]



〜〜
1. ドボルザーク「交響曲 第6番 ニ長調 作品60」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Symphony No. 6 (Dvořák)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._6_(Dvo%C5%99%C3%A1k)


 Antonín Dvořák composed his Symphony No. 6 in D major, Op. 60, B. 112, in 1880. It was premiered on 25 March 1881. It was originally published as Symphony No. 1 and is dedicated to Hans Richter, who was the conductor of the Vienna Philharmonic Orchestra. With a performance time of approximately 40 minutes, the four-movement piece was one of the first of Dvořák’s large symphonic works to draw international attention. In it, he manages to capture some of the Czech national style within a standard Germanic classical-romantic form.
…  
【Background】
 Dvořák’s Symphony No. 6 was composed for the Vienna Philharmonic. In order to understand the context in which he composed this symphony, the climate and reception of Dvořák’s earlier works in Vienna should be taken into consideration.

 In late 1879, Hans Richter conducted the Vienna Philharmonic in a subscription concert that included the Third Slavonic Rhapsody. According to Dvořák, in a letter dated 23 November 1879,
〜…〜
 I set out last Friday and was present at the performance of my Third Rhapsody, which was liked very much, and I had to show myself to the audience. I sat next to Brahms by the organ in the orchestra, and Richter drew me out. I had to appear. I must tell you that I immediately won the sympathy of the whole orchestra and that out of all the new works they tried over, and Richter said there were sixty of them, they liked my Rhapsody best of all. Richter kissed me on the spot and told me he was very glad to know me.…
〜…〜

 Music historians have made various conclusions regarding what this letter implies about Dvořák’s reception in Vienna. Dvořák scholar John Clapham interprets this letter to say that the audience at the concert responded with a warm ovation, and that Richter was pleased with the work. Yet, according to David Brodbeck, this account probably only describes the dress rehearsal (the Philharmonic’s dress rehearsals were open to a limited audience), arguing that there is no other way to explain the presence of Brahms and Dvořák on stage during a performance. Eduard Hanslick, a music critic in Vienna at this time, reported: “The Rhapsody was respectfully but not warmly received. I had expected it to make a livelier effect after the impression of the dress rehearsal.” Even though audience reception at the actual concert may have been less than enthusiastic, Richter saw promise in Dvořák’s work and asked him to write a symphony for the orchestra. He finished the symphony the following year, in October 1880, and traveled to Vienna to play the composition on the piano for Richter, who was very excited about the work.

 Dvořák expected to have the Vienna Philharmonic premiere his symphony in December 1880. However, Richter postponed the performance repeatedly, citing family sickness and an over-worked orchestra. Dvořák, suspicious of anti-Czech feelings in Vienna, eventually grew frustrated. He learned later that members of the orchestra objected to performing works by the relatively new Czech composer in two consecutive seasons.

 Instead, Adolf Čech conducted the premiere of Symphony No. 6 with the Czech Philharmonic Orchestra on 25 March 1881 in Prague. The Scherzo was encored. Richter did eventually conduct the piece in London in 1882. Though he never conducted it in Vienna, he still retained an interest in Dvořák's compositions. The Vienna Philharmonic did not perform this symphony until 1942.

 Dvořák’s Symphony No. 6 was originally issued as his Symphony No. 1 by Simrock, Dvořák’s German music publisher, as it was his first published work in this genre. Further confusion in numbering Dvořák’s symphonies came from several sources. Dvořák believed that his first symphony was lost, and numbered the remaining symphonies Nos.1 to 8 by date of composition. Simrock continued to order the symphonies by publication date, ignoring the first four symphonies. Therefore, according to Dvořák, this work was his fifth symphony, according to the publisher it was his first, but chronologically (and after the first symphony was recovered) it is now known as his Symphony No. 6. The order of symphonies was first codified by Dvořák scholar Otakar Šourek.
…  
【Compositional context and influences】
 The period of Dvořák's life that culminated with his Symphony No. 6 in D major was a time of experimentation and development of his personal compositional style. He developed his basic compositional voice largely from a study of the Germanic classical tradition. There are differing opinions about what influences were in play as he wrote his sixth symphony; it is possible to see the No. 6 as a synthesis of many influences, or as the focus of just a few.

 Gerald Abraham writes, "...he had recognizable affinities with all three of the principal musical tendencies of the period, with the conservatism of Brahms and his followers, with the modernism of the Liszt-Wagner school, and with the nationalism that was in almost every country... in Europe." To be sure, he had personal contact with musical giants from each of these traditions. In 1863, Richard Wagner came to Prague and conducted a program of his own works, in which Dvořák played as a violist. He was very impressed with Wagner's compositional style. Dvořák then applied for a stipend from Svatobor, a Prague association for the support of artists, to finance a period of study with Liszt in Weimar. He was not selected for the prize. This turn of events probably greatly affected Dvořák's eventual shift to a personal integrative style of composition, as opposed to a complete devotion to the Wagner school. In 1874, Dvořák submitted numerous works to apply for the Austrian State Stipendium, money offered to young poor artists by the Ministry of Education. On the panel of judges that awarded Dvořák the prize was Johannes Brahms, who became a longtime friend and supporter of the young Czech. And in Prague itself was the older and more revered Czech nationalistic composer Bedřich Smetana who eventually supported Dvořák by being among the first to program and conduct concerts that included his compositions. David Beveridge states, "In 1880, with the composition of his Sixth Symphony, Dvořák had at last achieved an optimum balance between his nationalistic-romantic proclivities and the demands of classical form."

 Yet, it may not be quite so simple to categorically say that a mix or balance of these influences culminated in Symphony No. 6. According to David Brodbeck, Dvořák purposely utilized sources from the German tradition in order to cater to a Viennese audience and their cultural values. At that time, Viennese culture elevated German qualities, and not Czech. In keeping with this attitude, Dvořák referenced works by Brahms and Beethoven, as well as a Viennese dance. The orchestral makeup, the key, the mood and the tempo marking of the Finale are all identical to the finale of Brahms's Second Symphony.
…  
【Instrumentation and score】
《》 Score
 The symphony is written in four movements:
 I. Allegro non tanto (D major), 560 measures
 II. Adagio (B♭ major), 206 measures
 III. Scherzo (Furiant), Presto (D minor), 439 measures
 IV. Finale, Allegro con spirito (D major), 564 measures
…  
《》Instrumentation
 2 flutes (2nd doubling piccolo), 2 oboes, 2 clarinets, 2 bassoons, 4 horns, 2 trumpets, 3 trombones, tuba, timpani, strings.
The piccolo is only used in the third movement. The trombones and tuba are only used in the first and fourth movements.
…  
【Orchestration and style】
 Dvořák's melodies are often presented in the woodwinds and horns, as well as the strings. Dvořák frequently converses back and forth between groups of instruments, sometimes finishing one another's phrases. The brass are used more as support in tutti passages, only occasionally leading the melody.
…  
《》I. Allegro non tanto
 The first movement is written in a traditional sonata form. It is in 3/4 time and in the key of D major. Dvořák has included extra melodic material with two primary themes, two transitional phrases, and two secondary themes. The initial primary theme has three parts that Dvořák uses in many ways throughout the piece. The first (x) is an ascending fourth, followed by a repeated D with a dotted rhythm (y), and finally descending stepwise motion from the fifth scale degree to the second (z).
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

  The transition begins in measure 78 with an upward stepwise motive that could be seen as filling in the interval of a fourth, which opened the initial primary theme (x), or as an inversion of the downward stepwise motive that closes the same primary theme (z). Either way, a connection can be drawn back to the initial primary theme.

 The secondary area begins in measure 108. The initial secondary theme is in B minor and includes rhythmic similarities to the initial primary theme (y and z). In measure 120 the second secondary theme enters in B major. It is a lyrical theme presented in the oboe. This section begins pianissimo and gradually crescendos into the closing section in measure 161, which is also in B major.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The score includes a repeat of the exposition; however, this is not usually observed because Dvořák later decided to eliminate it. "He finally wrote in the score now owned by the Czech Philharmonic Orchestra: 'once and for all without repetition.'"

 The development begins with the thematic elements of the first primary theme, using each of these fragments in turn, as well as material from the second transitional phrase. It begins very softly and gradually gathers excitement with an increase in orchestration, fugato sections, and circle-of-fifths progressions. Shortly before the recapitulation, the strings break into a homophonic fortissimo statement of rising quarter notes for eleven measures, marked pesante (measures 310–320), before the full orchestra joins in for the retransition into the recapitulation in D major.

 The movement ends with a D major coda (measure 480) that reviews the previous themes over pedals emphasizing the dominant and tonic pitches. The same string pesante section that preceded the recapitulation returns in measure 512. The piece then builds to a fortissimo with a canon of the first primary theme in the trumpets and trombones that is taken up by the whole orchestra. The excitement decays to pianissimo for what appears to be a peaceful conclusion, until a unison fortissimo statement of the second secondary theme closes the movement.
…  
《》II. Adagio
 The Adagio, in B♭ major, is a loose rondo containing variations within the sections. The form can be described as A B A C A B A. The Adagio is lightly scored with frequent woodwind solos. Otakar Šourek, an early 20th-century Dvořák scholar, wrote, "the second movement has the quality of a softly yearning nocturne and of an ardently passionate intermezzo." The main theme, or A section, is built on the interval of an upward fourth, just as the first movement begins (x). Much of the movement is focused on this theme, which returns many times and is varied throughout. Each A section is in B♭ major.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The B sections feature a short falling motive and also incorporate material from the introduction of the movement, measures 1–4. The first B section (measures 35–72) moves to D major and is preceded by a modulatory transition. The B section returns in measure 156.

 The C section, measures 104–139, could be considered developmental. It begins in B♭ minor but moves away fairly quickly and is tonally unstable. It uses melodic material from the introduction as well as the main theme. In measures 115–122, the first four notes of the main theme are presented at half the speed, first at the original pitches, and then a major third higher. This material is then returned to the original rhythmic values and passed back and forth between the horn and oboe.

 The Adagio closes with a simplified version of the opening of the main theme, which reveals the close relationship between the introductory material and the main theme. The movement ends with pianissimo woodwinds and overlapping motives, similar to the opening of the movement.
…  
《》III. Scherzo (Furiant): Presto
 The third movement incorporates a Czech dance, the Furiant. This is a quick dance in triple meter with hemiolas at the beginning of the phrase. The effect is that the movement appears to alternate between 2/4 and 3/4. The use of a Furiant is a nationalistic feature.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The form of the third movement is a ternary scherzo and trio. It is in D minor, moving to D major in the trio (measures 154–288). The opening scherzo has two sections which are both repeated. The melody is characterized by frequent hemiolas and a half-step interval in the first section. The second section is more lyrical and is in F major. The trio is much more relaxed and retains the triple meter feel throughout, with less hemiola interruption. The piccolo is featured in this section, with a lyrical solo over pizzicato strings. The trio winds down with a long D major harmony and the scherzo is ushered in with string section hemiolas. The closing scherzo is almost identical to the opening scherzo, but without repeats.
…  
《》IV. Finale: Allegro con spirito
 The Finale is in sonata form and follows the conventions of structure and harmonic motion. The exposition begins in D major with a primary theme that resembles the first primary theme of the first movement, including an upward interval of a fourth (x), a dotted rhythm on a repeated D (y), and stepwise motion.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The secondary theme appears in measure 70 in the dominant, A major, and comprises a descending triplet figure. The development section (measures 139–318) reverses the order of themes, first exploring the secondary theme and then the primary theme, frequently with imitation. The recapitulation is fairly straightforward. The piece concludes with a fiery coda beginning with a fugue section on the main theme and a counterpoint theme in quavers, with several homophonic passages that feature the brass and present the primary theme at half the speed. The symphony closes solidly with a tutti fortissimo statement. 

〜[ Excerpt from above Wikipedia. ]
〜[ 上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。 ]

 アントニン・ドヴォルザークが1880年に作曲した交響曲第6番ニ長調作品60、B.112。 初演は1881年3月25日。 当初は交響曲第1番として出版され、ウィーン・フィルハーモニー管弦楽団の指揮者であったハンス・リヒターに献呈された。 演奏時間約40分、4楽章からなるこの曲は、ドヴォルザークの大作交響曲の中で最初に国際的な注目を集めた作品のひとつである。 ドヴォルザークはこの曲で、標準的なゲルマン古典ロマン派の形式の中にチェコの民族様式を取り入れることに成功している。
…  
【背景】
 ドヴォルザークの交響曲第6番は、ウィーン・フィルのために作曲された。 彼がこの交響曲を作曲した背景を理解するためには、ウィーンにおけるドヴォルザークの初期の作品の風土と受容を考慮に入れる必要がある。

 1879年末、ハンス・リヒターはウィーン・フィルハーモニー管弦楽団を指揮して、スラヴ狂詩曲第3番を含む定期演奏会を開いた。 ドヴォルザークによると、1879年11月23日付の手紙の中で、次のように述べている、
〜…〜
 私は先週の金曜日に出発し、私の第3狂詩曲の演奏に立ち会った。 私はオーケストラのオルガンのそばでブラームスの隣に座っていた。 私は登場しなければならなかった。 リヒターは60曲の新作を試したが、その中で私のラプソディが一番気に入ったと言っていた。 リヒターはその場で私にキスをし、私と知り合えてとても嬉しいと言ってくれた......。
〜…〜

 音楽史家たちは、この手紙が意味するドヴォルザークのウィーンでの受容について、さまざまな結論を出している。 ドヴォルザーク研究者のジョン・クラファムは、この手紙を、演奏会の聴衆が温かい喝采で応え、リヒテルがこの作品に満足したと解釈している。 しかし、デイヴィッド・ブロドベックによれば、この記述はおそらくドレス・リハーサル(フィルハーモニーのドレス・リハーサルは限られた聴衆にしか公開されていなかった)を描写しているに過ぎず、演奏中にブラームスとドヴォルザークがステージにいたことを説明する他の方法はないと主張している。 この頃ウィーンで音楽評論家をしていたエドゥアルド・ハンスリックは、こう報告している: 「狂詩曲は、敬意を持って迎えられたが、温かくは迎えられなかった。 私は、ドレス・リハーサルの印象から、もっと生き生きとした効果を期待していたのだが......"。 実際のコンサートでの聴衆の反応は熱狂的なものではなかったかもしれないが、リヒテルはドヴォルザークの作品に将来性を見出し、オーケストラのための交響曲の作曲を依頼した。 ドヴォルザークは翌年の1880年10月に交響曲を完成させ、ウィーンを訪れてリヒテルのためにピアノで演奏した。

 ドヴォルザークは、1880年12月にウィーン・フィルハーモニー管弦楽団による初演を期待していた。 しかし、リヒテルは家族の病気やオーケストラの過労を理由に何度も初演を延期した。 ドヴォルザークはウィーンの反チェコ感情に疑念を抱き、やがて不満を募らせた。 後で知ったことだが、オーケストラのメンバーは、比較的新しいチェコの作曲家の作品を2シーズン続けて演奏することに反対していた。

 代わりに、アドルフ・チェッヒが1881年3月25日にプラハでチェコ・フィルハーモニー管弦楽団と交響曲第6番の初演を指揮した。 スケルツォはアンコールされた。 リヒテルは1882年にロンドンでこの曲を指揮した。 ウィーンではこの曲を指揮することはなかったが、彼はドヴォルザークの作品に興味を持ち続けていた。 ウィーン・フィルがこの交響曲を演奏したのは1942年のことである。

 ドヴォルザークの交響曲第6番は、ドヴォルザークのドイツの音楽出版社であるシムロック社から交響曲第1番として出版された。 ドヴォルザークの交響曲の番号付けにおけるさらなる混乱は、いくつかの情報源からもたらされた。 ドヴォルザークは交響曲第1番が失われたと考え、残りの交響曲第1番から第8番まで作曲年代順に番号を振った。 シムロックは、交響曲の最初の4曲は無視して、出版日順に交響曲を並べ続けた。 したがって、ドヴォルザークによればこの作品は交響曲第5番であり、出版社によれば交響曲第1番であったが、年代的には(交響曲第1番が回収された後)交響曲第6番として知られるようになった。 交響曲の順序は、ドヴォルザークの研究者であるオタカル・シュレクによって初めて成文化された。
…  
【作曲の背景と影響】
 交響曲第6番ニ長調を頂点とするドヴォルザークの生涯の一時期は、個人的な作曲スタイルの実験と発展の時期であった。 ドヴォルザークは、ゲルマン古典派の伝統を研究することで、基本的な作曲スタイルを確立した。 彼が交響曲第6番を作曲する際、どのような影響を受けたかについては意見が分かれており、第6番を多くの影響の総合と見ることもできるし、ほんの少数の影響の焦点と見ることもできる。

 ブラームスとその追随者たちの保守主義、リスト=ワーグナー楽派のモダニズム、そしてヨーロッパのほとんどすべての国にあったナショナリズムである。 確かに、彼はこれらそれぞれの伝統の音楽的巨人たちと個人的に接触していた。 1863年、リヒャルト・ワーグナーがプラハを訪れ、自作のプログラムを指揮した。 彼はワーグナーの作曲スタイルに非常に感銘を受けた。 ドヴォルザークはその後、プラハの芸術家支援団体スヴァトボルから、ワイマールでリストに師事するための奨学金を申請した。 しかし、彼は落選した。 この転機は、ドヴォルザークがワーグナー派に完全に傾倒するのではなく、最終的に個人的な統合的な作曲スタイルに移行することに大きく影響したと思われる。 1874年、ドヴォルザークは、文部省が貧しい若い芸術家に支給するオーストリア国家奨学金に応募するため、数多くの作品を提出した。 ドヴォルザークに賞を与えた審査員団には、この若きチェコ人の長年の友人であり支援者となったヨハネス・ブラームスもいた。 そしてプラハでは、チェコの民族主義的作曲家として尊敬を集めていたベドジッチ・スメタナが、ドヴォルザークの作品を含むコンサートをいち早くプログラムし、指揮することでドヴォルザークを支援した。 デイヴィッド・ベヴァリッジは、「1880年、交響曲第6番を作曲したことで、ドヴォルザークはついに、彼の民族主義的・ロマン主義的性向と古典的形式の要求との最適なバランスを達成した」と述べている。

 とはいえ、これらの影響が混ざり合い、あるいはバランスして交響曲第6番に結実したと断言するのは、それほど単純なことではないかもしれない。 デイヴィッド・ブロドベックによれば、ドヴォルザークはウィーンの聴衆とその文化的価値観に応えるために、意図的にドイツの伝統的な音源を利用したという。 当時、ウィーンの文化はチェコではなくドイツの特質を高く評価していた。 ドヴォルザークはこのような姿勢に沿って、ブラームスやベートーヴェンの作品やウィーンの舞曲を参考にした。 オーケストラの構成、調性、ムード、フィナーレのテンポ記号はすべて、ブラームスの交響曲第2番のフィナーレと同じである。
…  
【楽器編成と楽譜】
《》楽譜
 交響曲は4つの楽章で構成されている:
 I. アレグロ・ノン・タント(ニ長調) 560小節
 II. アダージョ(変ロ長調)206小節
 III. スケルツォ(フリアント)、プレスト(ニ短調)、439小節
 IV. フィナーレ、アレグロ・コン・スピリト(ニ長調)、564小節
…  
《》編成
 フルート2(第2はピッコロ兼用)、オーボエ2、クラリネット2、ファゴット2、ホルン4、トランペット2、トロンボーン3、テューバ、ティンパニ、弦楽器。
ピッコロは第3楽章でのみ使われる。 トロンボーンとチューバは第1楽章と第4楽章にのみ使用される。
…  
【オーケストレーションとスタイル】
 ドヴォルザークの旋律は、弦楽器だけでなく、木管楽器やホルンでもよく表現される。 ドヴォルザークは楽器のグループ間で頻繁に会話を交わし、時には互いのフレーズを仕上げ合う。 金管楽器はトゥッティのパッセージでサポートとして使われることが多く、メロディーをリードすることはたまにしかない。
…  
《》I. アレグロ・ノン・タント
 第1楽章は伝統的なソナタ形式で書かれている。 4分の3拍子でニ長調。 ドヴォルザークは、2つの主要主題、2つの経過的フレーズ、2つの副次的主題で、余分な旋律素材を盛り込んだ。 最初の主要主題には3つのパートがあり、ドヴォルザークは曲全体を通して様々な形で使用している。 最初(x)は上行する4度、次いで付点リズムで繰り返されるD(y)、そして最後に音階の5度から2度へと下降する階段状の動き(z)である。
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 移行部は78小節目の上行ステップ動機から始まりますが、これは最初の主要主題を開いた4分の1音程を埋めるもの(x)とも、同じ主要主題を閉じる下行ステップ動機の転回(z)とも考えられます。 いずれにせよ、最初の主要主題へのつながりを描くことができる。

 副次主題は108小節目から始まります。 最初の副次主題はロ短調で、最初の主要主題(yとz)とのリズムの類似性を含む。 第120小節では、2番目の副次主題がロ長調で登場する。 オーボエで表現される叙情的な主題である。 このセクションはピアニッシモで始まり、徐々にクレッシェンドして、同じくロ長調である第161小節の終結部に至る。
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 しかし、ドヴォルザークが後にこの繰り返しを削除することを決めたため、通常はこの繰り返しは見られない。 ドヴォルザークは最終的に、現在チェコ・フィルハーモニー管弦楽団が所有している楽譜に、"一度きりの繰り返しはしない "と記した。

 展開部は、第1主主題の主題的要素から始まり、それぞれの断片と第2経過句の素材が順番に使われる。 非常にやわらかく始まり、オーケストレーションの増加、フガート部分、5分の5拍子進行によって徐々に盛り上がりを見せる。 再現部の直前、弦楽器がペサンテ(310~320小節)と記された11小節の間、4分音符が上昇する同音のフォルティッシモに入る。

 楽章はニ長調のコーダ(480小節)で終わり、ドミナントとトニックの音程を強調するペダルの上で、それまでの主題を見直す。 512小節目には、再現部の前にあった弦楽器のペザンテのセクションが戻ってくる。 その後、トランペットとトロンボーンによる第1主主題のカノンがオーケストラ全体に展開され、曲はフォルテッシモへと高まる。 第2副主題のユニゾン・フォルティッシモが楽章を閉じるまで、興奮はピアニッシモに下がり、平穏な終結となる。
…  
《》II. アダージョ
 変ロ長調のアダージョは、各セクション内に変奏を含む緩やかなロンドである。 形式はA B A C A B Aと表現できる。アダージョは軽快な楽譜で、木管ソロが頻繁に登場する。 20世紀初頭のドヴォルザーク研究者であるオタカル・シュウレックは、"第2楽章は、やわらかく慕情的な夜想曲のようでもあり、熱烈に情熱的な間奏曲のようでもある "と書いている。 主テーマ(Aセクション)は、第1楽章の冒頭(x)と同じように、上行4度の音程で構成されている。 楽章の大部分はこの主題に集中し、この主題は何度も回帰し、全体を通して変化する。 各Aセクションは変ロ長調である。
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 Bセクションは短い落下動機を特徴とし、楽章の序奏(1-4小節)の素材も取り入れられている。 最初のBセクション(第35~72小節)はニ長調に移り、その前に転調する。 156小節でBセクションに戻る。

 Cセクション(第104-139小節)は発展的といえる。 変ロ短調で始まるが、かなり早く離れ、調性が不安定である。 序奏の旋律素材と主要主題が使われている。 第115-122小節では、主テーマの最初の4音が半分の速度で提示され、最初は元の音程で、次に長3度高い音程で演奏される。 この素材はその後、元のリズム値に戻され、ホルンとオーボエの間を行き来する。

 アダージョは主テーマの冒頭の簡略版で閉じられ、序奏の素材と主テーマの密接な関係が明らかになる。 楽章はピアニッシモの木管楽器と、楽章冒頭と同様の重なり合う動機で終わる。
…  
《》III. スケルツォ(フリアント): プレスト
 第3楽章は、チェコの舞曲「フュリアント」を取り入れたもの。 これは、フレーズの冒頭にヘミオラがある3拍子の素早い舞曲である。 そのため、2/4拍子と3/4拍子が交互に現れる。 フリアントの使用は民族的な特徴である。
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 第3楽章の形式は3連スケルツォとトリオ。 ニ短調で、トリオ(154-288小節)ではニ長調に移る。 冒頭のスケルツォには2つの部分があり、いずれも繰り返される。 旋律は、第1部では頻繁なヘミオラと半音音程が特徴。 第2部はより叙情的で、ヘ長調である。 トリオはよりリラックスしており、ヘミオラの中断は少なく、全体を通して3連音符の雰囲気を保っている。 このセクションではピッコロが登場し、ピチカート弦楽器の上で叙情的なソロを奏でる。 トリオは長いニ長調のハーモニーで終わり、スケルツォは弦楽器のヘミオラで始まる。 終わりのスケルツォは冒頭のスケルツォとほぼ同じだが、繰り返しはない。
…  
《》IV. フィナーレ アレグロ・コン・スピリト
 フィナーレはソナタ形式であり、構成と和声の動きの定石に従っている。 序奏はニ長調で、第1楽章の第1主題に似た、4分の4拍子(x)の上行音程、繰り返されるDの付点リズム(y)、ステップ的な動きを含む第1主題で始まる。
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 副次主題は70小節目にドミナント、イ長調で現れ、下降する3連音符で構成される。 展開部(第139~318小節)では主題の順序が逆転し、最初に副次主題、次に主主題が、頻繁に模倣を伴って探求される。 再現部はかなり単純である。 主テーマのフーガと対位法的なクァーヴァーの主題で始まる激しいコーダで締めくくられ、金管をフィーチャーし、主テーマを半分の速度で提示するいくつかの同音パッセージがある。 交響曲は、トゥッティ・フォルティッシモの声明で堅固に幕を閉じる。 


〜 
〜〜
2. 作曲者:ドボルザークについて
 2.1 Wikipedia CS(チェコ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

アントニン・ドヴォルザーク (Antonín Leopold Dvořák)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antonín_Dvořák
Wikipedia CS(チェコ版) URL> https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Antonín_Dvořák


 Antonín Leopold Dvořák (8. září 1841 Nelahozeves – 1. května 1904 Praha) byl český hudební skladatel, který je označován za jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů a světově nejhranějšího českého skladatele vůbec.

〜[ Excerpt from above Wikipedia. ]
〜[ 上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。 ]

 アントニン・レオポルド・ドヴォルザーク(1841年9月8日、ネラホゼヴェス - 1904年5月1日、プラハ)はチェコの作曲家で、チェコで最も重要な作曲家の一人とされ、世界で最も演奏されたチェコの作曲家である。

〜[上記wikipediaの翻訳より抜粋]



〜〜
2. 作曲者:ドボルザークについて
 2.2 ドボルザークの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

List of compositions by Antonín Dvořák
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Antonín_Dvořák




〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜

いいなと思ったら応援しよう!