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ラジオ生活:クラシックの庭 シューベルト「交響曲 第8番 ハ長調 D.944」

聞き逃しサービス 2024/10/01 放送

クラシックの庭


「交響曲 第8番 ハ長調 D.944」
( Symphony No. 8 in C major, D 944 )
[ Sinfonie Nr. 8 C-Dur D 944 ]
作曲: シューベルト ( Franz Schubert )
ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団(管弦楽)
サイモン・ラトル(指揮)
(57分44秒)

開始より50分48秒頃 (終了より59分12秒前頃)


配信終了 2024/10/08 15:50



番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Franz_Schubert+Symphony_No_8_D_944



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Franz_Schubert+Sinfonie_Nr_8_D_944















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☆★☆ シューベルト「交響曲 第8番 ハ長調 D.944」について【目次】☆★☆
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1. シューベルト「交響曲 第8番 ハ長調 D.944」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:シューベルト について
 2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 シューベルトの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. シューベルト「交響曲 第8番 ハ長調 D.944」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
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交響曲第8番 (シューベルト)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/交響曲第8番_(シューベルト)


 フランツ・シューベルトの交響曲第8番(こうきょうきょくだいはちばん)ハ長調 D 944 は、1825年から1826年にかけて作曲され、1838年に初演された4楽章からなる交響曲。
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【概要】

 本記事の交響曲は通称『ザ・グレート』(独:Die große C-dur 、英:The Great C major)と呼ばれることがあるが、この呼び名はシューベルトの交響曲のうちハ長調の作品に第6番と第8番の2曲があり、第6番の方が小規模であるため「小ハ長調(独:Die kleine C-Dur)」と呼ばれ、第8番が「大ハ長調」と呼ばれることに由来する。この『ザ・グレート』はイギリスの楽譜出版社が出版する際の英訳によって付けられたものであるが、本来は上述のように第6番と区別するために付けたため「大きい方(のハ長調交響曲)」といった程度の意味合いしかなく、「偉大な」という趣旨は持たない。しかし、作曲者自らが後述の手紙にあるように『大交響曲(Große Sinfonie)への道を切拓く』との意気込みを注ぎ込んだ楽想、規模は(本来意図したものではないにせよ、偉大というニュアンスでも)『ザ・グレート』の名に相応しく、現在ではこの曲の通称として定着している。

 指示通りに演奏した場合は60分以上かかる大曲であり、シューマンは曲をジャン・パウルの小説にたとえ、「すばらしい長さ (天国的な長さ)」と賞賛している。ベートーヴェンの交響曲の規模の大きさと力強さとを受け継ぎ、彼独自のロマン性を加えて完成された作品となっており、後のブルックナー、マーラー、20世紀のショスタコーヴィチなどの交響曲につながっている。

〜[上記wikipediaより抜粋]



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1. シューベルト「交響曲 第8番 ハ長調 D.944」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Symphony No. 8 (Schubert)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._8_(Schubert)


 Franz Schubert's Symphony No. 8 in B minor, D. 759 (sometimes renumbered as Symphony No. 7, in accordance with the revised Deutsch catalogue and the Neue Schubert-Ausgabe), commonly known as the Unfinished Symphony (‹See Tfd›German: Unvollendete), is a musical composition that Schubert started in 1822 but left with only two movements—though he lived for another six years. A scherzo, nearly completed in piano score but with only two pages orchestrated, also survives.

 It has been theorized by some musicologists, including Brian Newbould, that Schubert may have sketched a finale that instead became the big B minor entr'acte from his incidental music to Rosamunde, but all evidence for this is circumstantial. One possible reason for Schubert's leaving the symphony incomplete is the predominance of the same meter (triple meter). The first movement is in 3/4, the second in 3/8 and the third (an incomplete scherzo) again in 3/4. Three consecutive movements in basically the same meter rarely occur in classical symphonies, sonatas, or chamber works.

 Schubert's Eighth Symphony is sometimes called the first Romantic symphony due to its emphasis on the lyrical impulse within the dramatic structure of Classical sonata form. Furthermore, its orchestration is not solely tailored for functionality, but specific combinations of instrumental timbre that are prophetic of the later Romantic movement, with wide vertical spacing occurring for example at the beginning of the development.

 To this day, musicologists still disagree as to why Schubert failed to complete the symphony. Some have speculated that he stopped work in the middle of the scherzo in the fall of 1822 because he associated it with his initial outbreak of syphilis—or that he was distracted by the inspiration for his Wanderer Fantasy for solo piano, which occupied his time and energy immediately afterward. It could have been a combination of both factors.
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【The completed movements】
 The two complete movements (scored for 2 flutes, 2 oboes, 2 clarinets, 2 bassoons, 2 horns, 2 trumpets, 3 trombones, timpani and strings), which are all of the symphony as it is performed in the concert repertoire, are:

《》I. Allegro moderato
 The first movement, in B minor, opens in sonata form, softly in the strings, followed by a theme shared by the solo oboe and clarinet. A typically laconic Schubertian transition consists of just four measures for the two horns, effectively modulating to the subdominant parallel key of G major (measures 38–41).

 The second subject begins with a celebrated lyrical melody in that key, stated first by the cellos and then by the violins (sometimes drolly sung to Sigmund Spaeth's words as "This is ... the sym-phoneee ... that Schubert wrote but never fin-ished") to a gentle syncopated accompaniment. This is interrupted by a dramatic closing group alternating heavy tutti sforzandi interspersed with pauses and developmental variants of the G major melody, ending the exposition.
    <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> 

 An important moment in the first movement occurs in measure 109 (and repeats in the recapitulation in measure 327). In these measures, Schubert holds a tonic B pedal in the second bassoon and first horn under the dominant F♯ chord, that evokes the end of the development in Beethoven's Eroica Symphony.

 Unusually for sonata form, the development section begins with a quiet restatement of the opening melody in the subdominant (E minor), a tonality usually reserved for near the end of a sonata form movement somewhere in the recapitulation or coda, and rises to a prolonged climax in the same key, starting with a dramatic variant of the opening melody in prominent trombones over a full orchestra. The expected relative major (D) of the tonic minor first appears only at the end of that climax, and then again for the second subject of the recap (in place of the expected tonic B major)—instead of much earlier, in the second subject of the exposition, as customary. The flutes and oboes then resume their melodic role at the end of that dramatic outburst, transitioning to the recapitulation.

 The recapitulation consists mostly of orthodox sonata-form restatement of the themes, except that Schubert modulates early in the recapitulation first to E minor then to F♯ minor, restates the second theme in the relative key of D major, and modulates back to the parallel mode of B major to close the recapitulation. The coda in the tonic B minor recalls the opening theme for still another, final, dramatic reworking to pave the way for the emphatic concluding chords.

《》II. Andante con moto
 The second movement, in E major, alternates two contrasting themes in sonatina form (sonata form without development), with a quietly dramatic, elegiac, extended coda that could be characterized as a concluding development section. The lyrical first theme is introduced by the horns, low strings, brass, and high strings playing in counterpoint. The plaintive second theme, in minor, after four simple unharmonized notes in transition spelling out the tonic chord of the relative C♯ minor quietly by the first violins, begins in the solo clarinet in C♯ minor and continues in the solo oboe in C♯ major in an example of the major–minor juxtapositions that are a hallmark of Schubert's harmonic language.

 A dramatic closing theme in the full orchestra returns to C♯ minor, but ends in D♭ major (the enharmonic equivalent of C♯ major). A short transition back to the tonic E major ushers in the recapitulation—notable for how it restates the second theme in the subdominant A minor (instead of the expected tonic parallel E minor) begun by the oboe and continued by the clarinet (vice versa to their roles in the exposition).

 The coda starts with a new theme that is simply an extension of the two-bar E major cadential figure that opens the movement. This gives way to the laconic triadic first-violin transition motto, which leads to a restatement of the first theme by the woodwinds in distant A♭ major followed by the motto again leading back to the tonic E major for a final extended transformation of the first theme, leading in turn to a final extended version of the opening cadential figure that reappears to close.

【Third and fourth movements】
    <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> 

 The fragment of the scherzo intended as the third movement returns to the tonic B minor, with a G major trio. The first 30 measures are preserved in full score, but the entire rest of the scherzo proper (both strains) only in short score. Only the first strain of the trio exists, and that as a mere unadorned, unharmonized single melodic line. The second strain is entirely absent.

 After Hüttenbrenner's release of the two completed movements of the Unfinished to Herbeck, some music historians and scholars took much trouble to "prove" the composition complete even in the truncated two-movement form, and indeed that abbreviated structure alone has captivated the listening public to consider it as one of Schubert's most cherished compositions. The fact that classical tradition was unlikely to accept that a symphony could end in a different key from the one it began in (with the B minor first movement and the E major finale by default incomplete), and the even more undeniable fact that Schubert had begun a third movement in B minor (leaving precisely 30 bars of fully orchestrated scherzo and 112 succeeding bars in short score), stands against the view that the two completed movements can legitimately stand alone.
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〜[ Excerpt from above wikipedia. ]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 フランツ・シューベルトの交響曲第8番ロ短調D.759(Deutschの改訂版カタログやNeue Schubert-Ausgabeによれば、交響曲第7番と改番されることもある)は、通称「未完成交響曲」(See Tfd独: Unvollendete)として知られる。 ピアノ譜はほぼ完成していたが、オーケストレーションは2ページだけだったスケルツォも残っている。

 ブライアン・ニューボールドを含む何人かの音楽学者によって、シューベルトはロザムンデの付随音楽のロ短調の大きなアントラクトとなるフィナーレをスケッチしていたのではないかという説が唱えられているが、その証拠はすべて状況証拠にすぎない。 シューベルトがこの交響曲を未完成のままにした理由として考えられるのは、同じ拍子(3拍子)が優勢であることだ。 第1楽章は3/4拍子、第2楽章は3/8、そして第3楽章(不完全なスケルツォ)は再び3/4である。 古典派の交響曲やソナタ、室内楽作品では、基本的に同じメーターで3楽章が連続することはめったにない。

 シューベルトの交響曲第8番は、古典派ソナタ形式の劇的な構造の中で叙情的な衝動を強調していることから、最初のロマン派交響曲と呼ばれることもある。 さらに、そのオーケストレーションは機能性だけを追求したものではなく、楽器の音色の特定の組み合わせは、後のロマン派の動きを予感させるものであり、例えば展開部の冒頭では縦に広いスペーシングが見られる。

 シューベルトが交響曲を完成できなかった理由については、今日に至るまで音楽学者の間でも意見が分かれている。 1822年の秋、スケルツォの途中で作業を中断したのは、梅毒の初期症状を連想させたからではないか、あるいは、その直後に作曲したピアノ独奏のための幻想曲『さすらい人』のインスピレーションに時間とエネルギーを奪われたからではないか、と推測する人もいる。 その両方の要因が重なっていたのかもしれない。
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【完成した楽章】
 2つの全楽章(2フルート、2オーボエ、2クラリネット、2ファゴット、2ホルン、2トランペット、3トロンボーン、ティンパニ、弦楽器のための楽譜)は、演奏会のレパートリーとして演奏される交響曲のすべてである:
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《》I. アレグロ・モデラート
 ロ短調の第1楽章はソナタ形式で始まり、弦楽器が柔らかく、オーボエとクラリネットの独奏が主題を共有する。 シューベルトの典型的な饒舌な移行部は、2本のホルンのためのわずか4小節からなり、ト長調のサブドミナント平行調に効果的に転調する(第38~41小節)。

 第2主題は、この調の有名な叙情的な旋律で始まり、まずチェロが、次にヴァイオリンが(「これは......シューベルトが書いたが完成しなかったシンフォニーである」というジークムント・シュペートの言葉に合わせて)穏やかなシンコペーションの伴奏で歌う。 この曲は、ト長調の旋律の休止と発展的変奏を挟んで、重厚なトゥッティのスフォルツァンディが交互に現れる劇的な終結部によって中断され、解説を終える。
 <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 第1楽章の重要な瞬間は、第109小節で起こる(そして第327小節の再現部でも繰り返される)。 この小節でシューベルトは、ドミナントF♯の和音の下で、第2ファゴットと第1ホルンのトニックBのペダルを押さえ、ベートーヴェンのエロイカ交響曲の展開部の終わりを想起させる。

 ソナタ形式としては珍しく、展開部は冒頭の旋律をサブドミナント(ホ短調)で静かに再現するところから始まる。 トニック・マイナーの相対長調(ニ長調)が登場するのはクライマックスの最後だけで、その後、(予想されるトニック・ロ長調の代わりに)再現部の第2主題で再び登場する。 フルートとオーボエは、劇的な爆発が終わると旋律的な役割を再開し、再現部へと移行する。

 ただし、シューベルトは再現部の序盤でまずホ短調に転調し、次にヘ♯短調に転調して第2主題を相対調のニ長調で再現し、再び平行調のロ長調に転調して再現部を閉じる。 トニックのロ短調によるコーダは、冒頭の主題を想起させ、強調された終結の和音への道を開くために、さらにもう1度、最後の劇的な手直しを行う。
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《》II. アンダンテ・コン・モート
 第2楽章はホ長調で、ソナチネ形式(展開部のないソナタ形式)の対照的な2つの主題が交互に繰り返される。 抒情的な第1主題は、ホルン、低弦、金管、高弦の対位法的な演奏によって導入される。 短調の悲痛な第2主題は、第1ヴァイオリンが静かに相対するハ♯短調のトニック・コードを4つの単純な和声化されていない音で綴った後、独奏クラリネットのハ♯短調で始まり、独奏オーボエのハ♯長調で続く。

 フルオーケストラの劇的な終結主題はハ短調に戻るが、変ニ長調(ハ長調のエンハーモニック)で終わる。 トニックであるホ長調に戻る短いトランジションが再現部を先導し、オーボエによって開始されたサブドミナント・イ短調(予想されるトニック平行ホ短調の代わりに)の第2主題がクラリネットによって継続される(序奏での役割とは逆)。
コーダは、楽章の冒頭を飾る2小節のホ長調のカデンシャル図形を単純に拡張した新しい主題で始まる。 このモトーは再びトニックであるホ長調に戻り、第1主題の最終的な拡張変形を行う。
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【第3楽章と第4楽章】
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 第3楽章として意図されたスケルツォの断片は、トニックであるロ短調に戻り、ト長調のトリオを伴う。 最初の30小節はフルスコアで保存されているが、残りのスケルツォ本編(両ストレート)はショートスコアのみ。 存在するのはトリオの第1楽章のみで、それも単なる装飾のない、和声化されていない単一旋律線である。 第2系統はまったく存在しない。

 ヒュッテンブレンナーが未完成の2楽章をヘルベックに公開した後、一部の音楽史家や学者は、切り詰められた2楽章の形式であってもこの作曲が完全であることを「証明」するために多大な労力を費やした。 古典派の伝統は、交響曲が始まりの調とは異なる調で終わることを認めようとしなかったし(ロ短調の第1楽章とホ長調のフィナーレはデフォルトで未完成)、シューベルトがロ短調で第3楽章を始めていた(30小節の完全なスケルツォと112小節の短い楽譜を残していた)という事実は否定できない。




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1. シューベルト「交響曲 第8番 ハ長調 D.944」について
 1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Große Sinfonie in C-Dur [ 大交響曲ハ長調 ]
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Gro%C3%9Fe_Sinfonie_in_C-Dur



 Die Große Sinfonie in C-Dur (D 944) ist die letzte Sinfonie von Franz Schubert. Sie wurde postum am 21. März 1839 im Gewandhaus in Leipzig unter der Leitung von Felix Mendelssohn Bartholdy uraufgeführt. Aufgrund des Wertes, den Schubert dieser Sinfonie selbst zuschrieb, und nicht zuletzt zur Unterscheidung von der sehr viel kürzeren (und daher oft als „Kleine C-Dur“ bezeichneten) 6. Sinfonie in C-Dur, erhielt sie nachträglich den Beinamen „die Große“. Das Werk trägt nach aktuellem Stand der Forschung in der Reihe von Schuberts Sinfonien die Nummer 8. Mit einer Spieldauer von circa 60 Minuten war sie für viele Jahre das längste Instrumentalwerk überhaupt.
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【Werkbeschreibung】
 Die Sinfonie besteht aus vier Sätzen:
 1. Andante – Allegro ma non troppo – Più moto (C-Dur, 2/2-Takt, 685 Takte)
 2. Andante con moto (a-Moll, 2/4-Takt, 380 Takte)
 3. Scherzo. Allegro vivace (C-Dur, 3/4-Takt, 238 Takte) – Trio (A-Dur, 3/4-Takt, 166 Takte)
 4. Finale. Allegro vivace (C-Dur, 2/4-Takt, 1154 Takte)
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〜[ Excerpt from above wikipedia. ]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 大交響曲ハ長調(D 944)は、フランツ・シューベルトの最後の交響曲である。 死後、1839年3月21日にライプツィヒ・ゲヴァントハウスでフェリックス・メンデルスゾーン・バルトルディの指揮により初演された。 シューベルト自身がこの交響曲の価値を高く評価したため、また、はるかに短い(それゆえしばしば「小ハ長調」と呼ばれる)第6交響曲ハ長調と区別するため、その後「偉大なる」というニックネームで呼ばれるようになった。 現在の研究によれば、シューベルトの交響曲シリーズの第8番であり、演奏時間は約60分で、長い間、器楽曲の中で最も長い作品であった。
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【作品解説】
 交響曲は4つの楽章からなる:
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《》第1楽章 アンダンテ~アレグロ・マ・ノン・トロッポ~ピウ・モート(ハ長調、2分の2拍子、685小節)
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《》第2楽章 アンダンテ・コン・モート(イ短調、2/4拍子、380小節)
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《》第3楽章 スケルツォ アレグロ・ヴィヴァーチェ(ハ長調、3/4拍子、238小節) - トリオ(イ長調、3/4拍子、166小節)
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《》第4楽章 フィナーレ アレグロ・ヴィヴァーチェ(ハ長調、2/4拍子、1154小節)






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2. 作曲者:シューベルト について
 2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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シューベルト
Franz Schubert
Wikipedia DE(ドイツ版) URL>
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Franz_Schubert


 Franz Peter Schubert (* 31. Jänner 1797 in der Gemeinde Himmelpfortgrund, heute im 9. Bezirk Wiens; † 19. November 1828 in Wieden, jetzt 4. Bezirk) war ein österreichischer Komponist.

 Obwohl Franz Schubert schon im Alter von 31 Jahren starb, hinterließ er ein reiches und vielfältiges Werk. Er komponierte über 600 Lieder, weltliche und geistliche Chormusik, sieben vollständige und fünf unvollendete Sinfonien, Ouvertüren, Bühnenwerke, Klaviermusik und Kammermusik.

 Schuberts Bedeutung als Komponist wurde erst nach seinem frühen Tod allgemein anerkannt; Mendelssohn, Schumann, Liszt, Brahms und andere Komponisten der Romantik entdeckten und rühmten das Werk ihres Vorgängers. Heute ist Schuberts Rang als herausragender Vertreter der frühen Romantik unbestritten.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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 フランツ・ペーター・シューベルト(Franz Peter Schubert, * 1797年1月31日、現ウィーン第9区ヒンメルプフォルトグルント生まれ、† 1828年11月19日、現ウィーン第4区ヴィーデン生まれ)はオーストリアの作曲家。

 フランツ・シューベルトは31歳で亡くなったが、豊かで多彩な作品を残した。 600曲以上の歌曲、世俗・聖歌の合唱曲、7曲の交響曲全曲と5曲の未完成の交響曲、序曲、舞台作品、ピアノ曲、室内楽曲などを作曲した。

 メンデルスゾーン、シューマン、リスト、ブラームス、その他のロマン派の作曲家たちがシューベルトの作品を発見し、賞賛した。 今日、初期ロマン派を代表する傑出した作曲家としてのシューベルトの地位は揺るぎない。






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2. 作曲者:シューベルト について
 2.2 シューベルトの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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List of compositions by Franz Schubert
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Franz_Schubert




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