ラジオ生活:音楽の泉 ガーシュウィン「コンチェルト・イン・F」
聞き逃しサービス 2024/07/20 放送
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音楽の泉
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「コンチェルト・イン・F」
( Concerto in F )
作曲: ガーシュウィン ( George Gershwin )
ステファノ・ボラーニ(ピアノ)
ライプチヒ・ゲヴァントハウス管弦楽団(管弦楽)
リッカルド・シャイー(指揮)
(28分53秒)
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開始より05分25秒頃 (終了より44分35秒前頃)
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配信終了 2024/07/27 05:50
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=George_Gershwin+Concerto_in_F
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=George_Gershwin+Concerto_in_F
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☆★☆ ガーシュウィン「コンチェルト・イン・F」について【目次】☆★☆
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1. ガーシュウィン「コンチェルト・イン・F」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:ガーシュウィン について
2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 ガーシュウィンの作曲作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. ガーシュウィン「コンチェルト・イン・F」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
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ピアノ協奏曲 (ガーシュウィン)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/ピアノ協奏曲_(ガーシュウィン)
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『ヘ調の協奏曲』(英:Concerto in F )は、ジョージ・ガーシュウィンが1925年に指揮者のウォルター・ダムロッシュの委嘱により作曲したピアノ協奏曲。『ピアノ協奏曲 ヘ調』や『ピアノ協奏曲 ヘ長調』と表記される場合もある。
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【概要】
ジャズに影響され、狂詩曲として構成された旧作『ラプソディ・イン・ブルー』に比べると、かなり伝統的な協奏曲に近づいている。作曲に当たってガーシュウィンは、初めて音楽理論書を買い求め、楽式を学んだという。
オーケストレーションにファーディ・グローフェの手を借りた『ラプソディ・イン・ブルー』とは違って、本作ではガーシュウィンが完全に自力でオーケストレーションを行なっている(そのために自費で劇場を借り、楽員を集めて試奏を行うことさえしている)。このことから、ガーシュウィンの作曲技法がかなり存分に花開いた作品と呼ぶことができる。イギリスの作曲家ウィリアム・ウォルトンは、ガーシュウィンによる本作の管弦楽法を褒めちぎり、作曲中のピアノ協奏曲を協奏交響曲に改作した程、彼の才能に衝撃を受けたが、ウォルトン自身も管弦楽法の達人であった。
1925年12月3日、ニューヨークのカーネギー・ホールにおいて、ガーシュウィン自身のピアノ独奏、ダムロッシュ指揮のニューヨーク交響楽団によって初演された。初演では歓迎されたものの、批評家の間では、ジャズとクラシックのいずれに分類すべきかをめぐって意見が割れた。実のところ、同時代の作曲家の間でも同様の評価が見られ、ストラヴィンスキーは本作を天才の仕事と認めたが、プロコフィエフは毛嫌いしたという。
ジャズを取り入れたピアノ協奏曲として最も知られているものの、この曲の2年前の1923年には既にチェコの作曲家エルヴィン・シュルホフが『ジャズ風に』と題した『ピアノ協奏曲第2番 作品43 WV 66』を作曲し、自作自演も残している。
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【楽器編成】
独奏ピアノ、フルート2、ピッコロ、オーボエ2、コーラングレ、クラリネット2、バス・クラリネット、ファゴット2、ホルン4、トランペット3、トロンボーン3、チューバ、ティンパニ、シンバル、トライアングル、大太鼓、小太鼓、銅鑼、鐘、木琴、弦五部
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【楽曲構成】
3楽章からなり、開始楽章と終楽章には主題同士の関連性が見受けられる。中間楽章が最もジャズに影響されている。演奏時間は約32分。
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《》第1楽章 アレグロ
ヘ長調、2分の2拍子、自由なソナタ形式による。
作曲当時の大衆的なダンス音楽である、チャールストンが支配的な着想源となっており、明らかにジャズのイディオムが認められる。
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《》第2楽章 アダージョ - アンダンテ・コン・モート
変ニ長調、4分の4拍子。
ブルース風に構成された楽章である。
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《》第3楽章 アレグロ・アジタート
ヘ短調~ヘ長調、4分の2拍子。
脈打つような精力的なフィナーレであり、先行楽章の数々の旋律を繰り返す主題を、いくつか寄せ集めたものにほかならない。
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〜[上記wikipediaより抜粋。]
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1. ガーシュウィン「コンチェルト・イン・F」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Concerto_in_F_(Gershwin)
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Concerto in F is a composition by George Gershwin for solo piano and orchestra which is closer in form to a traditional concerto than his earlier jazz-influenced Rhapsody in Blue. It was written in 1925 on a commission from the conductor and director Walter Damrosch. It is just under one hour and one half long.
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【Genesis of the Concerto】
Damrosch had been present at the February 12, 1924 concert arranged and conducted by Paul Whiteman at Aeolian Hall in New York City titled An Experiment in Modern Music which became famous for the premiere of Gershwin's Rhapsody in Blue, in which the composer performed the piano solo. The day after the concert, Damrosch contacted Gershwin to commission from him a full-scale piano concerto for the New York Symphony Orchestra, closer in form to a classical concerto and orchestrated by the composer.
Because of contractual obligations for three different Broadway musicals, he was not able to begin sketching ideas until May 1925. He began the two-piano score on July 22, after returning from a trip to London, and the original drafts were entitled "New York Concerto". The first movement was written in July, the second in August, and the third in September, much of the work being done in a practice shack at the Chautauqua Institution. This had been arranged through the Australian composer and teacher Ernest Hutcheson, who offered seclusion for Gershwin at Chautauqua, where his quarters were declared off limits to everyone until 4 p.m. daily. Thanks to this, Gershwin was able to complete the full orchestration of the concerto on November 10, 1925. Later that month, Gershwin hired a 55-piece orchestra, at his own expense, to run through his first draft at the Globe Theatre. Damrosch attended and gave advice to Gershwin, who made a few cuts and revisions.
According to a newspaper reporter in attendance, the pipe "wandered in and out of his mouth all through the rehearsal. In particular, he used it to point accusingly at members of the orchestra who were not solving their jazz problems successfully."
The Concerto in F shows considerable development in Gershwin's compositional technique, particularly because he orchestrated the entire work himself, unlike the Rhapsody in Blue which was scored by Ferde Grofé, Paul Whiteman's section pianist and principal orchestrator. The English composer and orchestrator William Walton commented that he adored Gershwin's orchestration of the concerto.
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【Instrumentation】
In addition to the solo piano, the work calls for 2 flutes, piccolo, 2 oboes, English horn, 2 clarinets in B♭, bass clarinet, 2 bassoons, 4 Horns in F, 3 trumpets in B♭, 3 trombones, tuba, timpani, 3 percussionists (first player: bass drum, glockenspiel, xylophone and triangle; second player: snare drum, woodblock, whip; third player: cymbals, (crash & suspended), triangle and gong), and strings.
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【Form】
The concerto is in the traditional three movements:
1. Allegro (F major)
2. Adagio - Andante con moto (D-flat major)
3. Allegro agitato (G minor → F minor → F major)
There are strong thematic links among the three movements, all of which are heavily influenced by jazz. However, there exists, in each movement, a very subtle structural integrity that, while perhaps not immediately apparent to the listener, is rooted in the classical tradition.
The first movement begins with blasts from the timpani, introducing elements of the main thematic material. After an extended orchestral introduction, the piano enters with a solo section, introducing another melody found throughout the movement. From here, the music alternates with contrasting sections of grandiosity and delicacy. The climax is reached at the Grandioso, in which the orchestra resounds the piano's original melody, accompanied by a large triplet figure in the soloist. There is a cadenza of quick triplet ostinatos which leads to the final section: speeding octaves and chords, culminating in a large run of the triplet ostinato up the keyboard along an F Major 6 chord, bringing the movement to a close.
The second movement is reminiscent of the blues - beginning with an elegant melody in a solo trumpet accompanied by a trio of clarinets. A faster section featuring the piano follows, building gradually until near the end, at which point the piece deceptively pulls back to the original melody, now given to the flute. The movement ends in a peaceful, introspective cadence.
The final movement is pulsating and energetic with several references to ragtime, featuring both new material and melodies from the previous movements. A false climax is found in a Grandioso section identical to that of the first movement, which in turn evolves into another build to the true pinnacle of the concerto, again dominated by the F Major 6 chord, bringing the piece to a close.
In his own words Gershwin wrote a description of the concerto:
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The first movement employs the Charleston rhythm. It is quick and pulsating, representing the young enthusiastic spirit of American life. It begins with a rhythmic motif given out by the kettle drums…. The principal theme is announced by the bassoon. Later, a second theme is introduced by the piano. The second movement has a poetic, nocturnal atmosphere which has come to be referred to as the American blues, but in a purer form than that in which they are usually treated. The final movement reverts to the style of the first. It is an orgy of rhythms, starting violently and keeping to the same pace throughout.
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《》Allegro
The first movement weaves together three rhythms and themes: Charleston, pentatonic runs and sultry. The timpani begins the movement with wham-bok beats, then the orchestra introduces a pentatonic melody accompanied by the Charleston in the horns and percussion. Thirty seconds in, the timpani and orchestra alternate wham-bok beats with the pentatonic melody.[6] After the strings lull, the piano introduces the main sultry theme used throughout the piece. It is repeated again with an orchestral counter-melody played by the cellos and strings at the same time, followed by pentatonic runs in the piano and continuing accompaniment in the orchestra. It climaxes to a chromatic scale run in the piano and resolves with Spanish-sounding syncopation in the orchestra. Piano Charleston syncopation reintroduces the sultry theme heard at the beginning of the piece. This time the piano plays the counter-melody while the orchestra plays the sultry theme. A "micro-cadenza"[6] of arpeggios in the piano bridges the sultry in the orchestra with another variation of Charleston accompaniment and pentatonic melody. Gershwin plays with this variant of the sultry in E major as he leads the listener to a climax of the piece. After the climax, Gershwin combines Charleston, pentatonic melody and fast-paced triplets to modulate from one key to another before reintroducing another sultry variation in D-Flat major. Charleston rhythms transition from the sultry to the "Grandioso" climax followed by triplet ostinatos, fast-paced chords, more ostinatos and a C dominant 7 scale. A coda ends the last two minutes with Charleston and sultry in the orchestra and pentatonic lines in the piano before finally ending the movement with an F Major 6 chord.
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《》Adagio-Andante con moto
In the second movement, Gershwin uses two blues themes, similar to the theme from the first movement and foreshadows the theme of the third movement in a faster theme played between the two blues melodies. A blues chord progression opens the movement, and a solo trumpet plays the first blues theme. The theme is introduced by alternating major seconds in the French horns, then a trumpet solo. By the first minute, the trumpet solo sounds very similar to the sultry theme heard in the first movement. Gershwin continues with improvised and variant themes of the blues melody. The trumpet then repeats the theme played at the beginning. When the trumpet solo ends, the piano enters with a pentatonic variant of the first theme before transitioning into a faster, upbeat second theme. This theme foreshadows the melody of the third movement- through repeated notes. This theme is also a variant of the one heard in the first movement. A violin solo bridges this theme and reintroduces the first theme played at the beginning. The piano then takes over with another variation in a cadenza of both the theme and accompanying arpeggios. After the cadenza, Gershwin passes the original theme to the orchestra, then back to the piano and a flute. He then builds to the climax of the piece, alternating between the piano and the orchestra. The movement ends with the piano playing the theme from the beginning, soft flute and string accompaniment, and a D-Flat Major cadence.
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《》Allegro agitato
The third movement is a fast-paced rondo and reintroduces the theme heard in the first movement, at a more vigorous tempo. The orchestra begins by playing the main theme of the movement in g minor and then the piano repeats the theme in f minor. As the piano continues to play the fast-paced notes, the orchestra plays a counter-melody. A glissando from the piano reintroduces the theme from the first movement played in the orchestra before transitioning back to the main theme. The orchestra then plays a second theme with soft piano accompaniment. Variants of the main and secondary themes return. After a modulation into B-Flat major, the orchestra plays the second blues theme heard in the second movement and the piano responds with the secondary theme. The rat-a-tat rhythm returns, bridging the blues theme and the repeated note melody from the second movement, played by the orchestra. The movement's secondary theme returns in the piano before playing a chord progression heard in the first movement. A series of fast-paced octave scales crescendo into the same "grandioso" heard in the first movement. The rat-a-tat theme returns for the final time in the movement; pentatonic chord progressions and a final F Major 6 tremolo and F major chord finish the piece.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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ジョージ・ガーシュウィンが作曲したピアノ独奏と管弦楽のための協奏曲で、ジャズに影響を受けた初期の『ラプソディ・イン・ブルー』よりも伝統的な協奏曲に近い形式をとっている。 1925年、指揮者・演出家のウォルター・ダムロッシュの依頼で書かれた。 長さは1時間30分弱。
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【協奏曲の誕生】
1924年2月12日、ニューヨークのエオリアンホールで行われたポール・ホワイトマンの企画・指揮によるコンサート「An Experiment in Modern Music(現代音楽の実験)」にダムロッシュは出席していた。 このコンサートの翌日、ダムロッシュはガーシュウィンに連絡を取り、ニューヨーク交響楽団のための本格的なピアノ協奏曲を依頼した。
3つの異なるブロードウェイ・ミュージカルの契約上の義務があったため、1925年5月までアイデアのスケッチを始めることができなかった。 2台ピアノの楽譜を書き始めたのは、ロンドン旅行から戻った後の7月22日で、原案には「ニューヨーク協奏曲」と題されていた。 第1楽章は7月、第2楽章は8月、第3楽章は9月に作曲され、その大部分はショータウクア協会の練習小屋で行われた。 これは、オーストラリアの作曲家で教師のアーネスト・ハッチソンを通じて手配されたもので、ガーシュウィンのために毎日午後4時まで立ち入り禁止とされたチョートークアでの隠れ家を提供してくれた。 このおかげで、ガーシュウィンは1925年11月10日に協奏曲のフルオーケストレーションを完成させることができた。 その月の後半、ガーシュウィンは自費で55人編成のオーケストラを雇い、グローブ座で初稿を書き上げた。 ダムロッシュも同席し、ガーシュウィンに助言を与え、ガーシュウィンはいくつかのカットと修正を加えた。
同席した新聞記者によると、パイプは「リハーサルの間中、彼の口を出たり入ったりしていた」。 特に、ジャズの問題をうまく解決できないオーケストラのメンバーを非難するように指差すのに使った」。
特に、ポール・ホワイトマンのセクション・ピアニストであり首席オーケストレーターであったフェルデ・グローフェによって採譜された『ラプソディ・イン・ブルー』とは異なり、全曲を彼自身がオーケストレーションしている。 イギリスの作曲家でオーケストレーターのウィリアム・ウォルトンは、この協奏曲のガーシュインのオーケストレーションに惚れ込んでいるとコメントしている。
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【楽器編成】
ピアノ独奏のほか、フルート2、ピッコロ、オーボエ2、イングリッシュホルン、クラリネット2(B♭)、バスクラリネット、ファゴット2、ホルン4(F)、トランペット3(B♭)、トロンボーン3、チューバ、ティンパニ、打楽器3(ファースト奏者: バスドラム、グロッケンシュピール、木琴、トライアングル、2人目:スネアドラム、ウッドブロック、鞭、3人目:シンバル、(クラッシュ&サスペンデッド)、トライアングル、ゴング)、弦楽器。
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【形式】
協奏曲は伝統的な3楽章構成:
1. アレグロ(ヘ長調)
2. アダージョ~アンダンテ・コン・モート(変ニ長調) 3.
3. アレグロ・アジタート(ト短調→ヘ短調→ヘ長調)
3つの楽章には強い主題的なつながりがあり、いずれもジャズの影響を強く受けている。 しかし、各楽章には、おそらく聴き手にはすぐにはわからないが、クラシックの伝統に根ざした非常に微妙な構造的整合性が存在する。
第1楽章はティンパニの爆音で始まり、主要な主題の要素を導入する。 オーケストラの長大な導入部の後、ピアノがソロ・セクションに入り、楽章を通して見られる別のメロディーを導入する。 ここからは、壮大さと繊細さの対照的な部分が交互に現れる。 クライマックスはグランディオーソで、独奏者の大きな3連符を伴ってオーケストラがピアノのオリジナルの旋律を響かせる。 速い3連符のオスティナートのカデンツァがあり、オクターヴと和音をスピードアップさせ、3連符のオスティナートがヘ長調の6和音に沿って鍵盤を大きく駆け上がり、楽章を締めくくる。
第2楽章はブルースを彷彿とさせる。クラリネットのトリオに伴奏されたトランペット独奏の優雅な旋律で始まる。 ピアノをフィーチャーした速いセクションが続き、終わり近くまで徐々に盛り上がっていく。 楽章は穏やかで内省的なカデンツで終わる。
最終楽章は、新しい素材と前の楽章のメロディの両方をフィーチャーし、ラグタイムをいくつか参照しながら、脈動的でエネルギッシュである。 偽りのクライマックスは、第1楽章と同じグランディオーソの部分にあり、この部分は、再びヘ長調の6和音に支配された協奏曲の真の頂点へと発展し、曲を締めくくる。
この協奏曲について、ガーシュウィンは自身の言葉でこう書いている:
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第1楽章はチャールストンのリズムを使っている。 それは素早く脈打つもので、アメリカ生活の若い熱狂的な精神を表している。 ケトル・ドラムのリズム・モチーフで始まる。 主要主題はファゴットによって告げられる。 その後、ピアノによって第2主題が導入される。 第2楽章は、アメリカン・ブルースと呼ばれるようになった詩的で夜想曲的な雰囲気を持つが、通常扱われるものよりも純粋な形式である。 最終楽章は第1楽章のスタイルに戻る。 リズムの乱舞であり、激しく始まり、終始同じペースを保つ。
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《》アレグロ
第1楽章は3つのリズムとテーマを織り交ぜている: チャールストン、ペンタトニック・ラン、スルトリー。 ティンパニがワムボック・ビートで楽章を開始し、オーケストラはホルンと打楽器のチャールストンを伴ってペンタトニックのメロディーを導入する。 30秒後、ティンパニとオーケストラはワムボクのビートとペンタトニックのメロディを交互に繰り返す[6]。 チェロと弦楽器が同時に奏でるオーケストラの対旋律とともに再び繰り返され、ピアノのペンタトニック・ランとオーケストラの伴奏が続く。 ピアノの半音階ランでクライマックスを迎え、オーケストラのスペイン風のシンコペーションで解決する。 ピアノ・チャールストンのシンコペーションは、曲の冒頭で聴かれた蒸し暑いテーマを再び導入する。 今度はピアノが対旋律を奏し、オーケストラが蒸し暑い主題を奏でる。 ピアノのアルペジオによる「マイクロ・カデンツァ」[6]が、オーケストラのスルトリーを、チャールストンの伴奏とペンタトニックの旋律による別の変奏で橋渡しする。 ガーシュウィンは、このホ長調のスルトリーの変奏と戯れながら、聴き手を曲のクライマックスへと導く。 クライマックスの後、ガーシュウィンはチャールストンとペンタトニックの旋律、そして速いテンポの3連符を組み合わせて、ある調から別の調へと転調し、変ニ長調の別のスルトリーの変奏を再び導入する。 チャールストンのリズムが蒸し暑さからクライマックスの "Grandioso "へと移行し、3連符のオスティナート、テンポの速い和音、さらなるオスティナート、Cのドミナント7スケールが続く。 コーダは、オーケストラのチャールストンとスルトリー、ピアノのペンタトニック・ラインで最後の2分間を終え、最後にヘ長調6度の和音で楽章を終える。
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《》アダージョ~アンダンテ・コン・モート
第2楽章でガーシュウィンは、第1楽章の主題に似た2つのブルースの主題を用い、2つのブルースの旋律の間に演奏される速い主題で、第3楽章の主題を予感させる。 ブルースのコード進行が楽章の冒頭を飾り、トランペットのソロが最初のブルース主題を奏でる。 テーマはフレンチホルンの長秒音型とトランペットのソロによって導入される。 分までにトランペットのソロは、第1楽章で聴かれた蒸し暑い主題によく似ている。 ガーシュウィンはブルースのメロディーの即興的な変奏を続ける。 トランペットは冒頭で演奏されたテーマを繰り返す。 トランペットのソロが終わると、ピアノが第1主題のペンタトニック変奏で入り、より速く、アップビートの第2主題に移行する。 この主題は、繰り返される音符によって第3楽章の旋律を予感させる。 この主題も第1楽章で聴かれた主題の変形である。 ヴァイオリンのソロがこの主題を橋渡しし、冒頭で演奏された第1主題を再び導入する。 その後、ピアノが主題と伴奏のアルペッジョのカデンツァで別の変奏を聴かせる。 カデンツァの後、ガーシュウィンはオリジナルの主題をオーケストラに渡し、ピアノとフルートに戻す。 そして、ピアノとオーケストラを交互に演奏しながら、曲のクライマックスへと盛り上げていく。 ピアノが冒頭の主題を奏で、フルートと弦楽器の柔らかな伴奏、変ニ長調のカデンツで楽章は終わる。
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《》アレグロ・アジタート
第3楽章はテンポの速いロンドで、第1楽章で聴かれた主題が、より勢いのあるテンポで再び登場する。 オーケストラはまずト短調で楽章の主要主題を演奏し、ピアノがヘ短調で主題を繰り返す。 ピアノがテンポの速い音を弾き続けると、オーケストラが対旋律を奏でる。 ピアノのグリッサンドが、オーケストラで演奏された第1楽章の主題を再び導入し、再びメインテーマに移行する。 その後、オーケストラは柔らかなピアノ伴奏で第2主題を演奏する。 主テーマと副テーマのヴァリアントが回帰する。 変ロ長調に転調した後、オーケストラが第2楽章で聴かれたブルースの第2主題を演奏し、ピアノが第2主題で応える。 ラット・ア・タットのリズムが戻り、ブルース主題とオーケストラが演奏する第2楽章の反復音の旋律が橋渡しされる。 楽章の副次主題がピアノで回帰した後、第1楽章で聴かれたコード進行が演奏される。 テンポの速いオクターヴ音階の連続がクレッシェンドし、第1楽章で聴かれたのと同じ「グランディオーソ」に入る。 ペンタトニックの和音進行と最後のヘ長調6度のトレモロとヘ長調の和音で曲を終える。
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2. 作曲者:ガーシュウィンについて
2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ジョージ・ガーシュウィン
George Gershwin
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Gershwin
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George Gershwin (/ˈɡɜːrʃ.wɪn/; born Jacob Gershwine; September 26, 1898 – July 11, 1937) was an American composer and pianist whose compositions spanned popular, jazz and classical genres. Among his best-known works are the orchestral compositions Rhapsody in Blue (1924) and An American in Paris (1928), the songs "Swanee" (1919) and "Fascinating Rhythm" (1924), the jazz standards "Embraceable You" (1928) and "I Got Rhythm" (1930), and the opera Porgy and Bess (1935), which included the hit "Summertime".
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〜[Excerpted from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
ジョージ・ガーシュウィン(/ˈ; Jacob Gershwine, 1898年9月26日 - 1937年7月11日)は、ポピュラー、ジャズ、クラシックのジャンルに作曲を広げたアメリカの作曲家、ピアニストである。代表作には、管弦楽曲「ラプソディ・イン・ブルー」(1924年)、「パリのアメリカ人」(1928年)、歌曲「スワニー」(1919年)、「魅惑のリズム」(1924年)、ジャズ・スタンダード「抱きしめたい」(1928年)、「アイ・ガット・リズム」(1930年)、そしてヒット曲「サマータイム」を含むオペラ「ポーギーとベス」(1935年)などがある。
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2.2 ガーシュウィンの作曲作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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ガーシュウィンの作曲作品リスト
List of compositions by George Gershwin
URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_George_Gershwin
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