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三巴退吹(みつどもえおめりぶき)

作曲年/2024
編成/尺八、フルート、テナーリコーダー
鈴木俊哉氏の委嘱により、田嶋直士氏、上野由恵氏と鈴木俊哉氏のために作曲。

English title: Mitsudomoe-Omeribuki
Year of composition: 2024
Instrumentation: shakuhachi, flute, and tenor recorder
Commissioned by Toshiya Suzuki; performed by Tadashi Tajima, Yoshie Ueno, and Toshiya Suzuki



作曲ノート

 雅楽の伝統的な奏法に「退吹(おめりぶき)」というのがある。要は、自由リズムのカノンで、「調子」や「乱声」などの拍節を持たない楽想の曲において、同じ旋律をずらして重ねていく演奏法である。退吹による効果は、私が雅楽の音響でもっとも魅力的だと感じるもののひとつで、はじめて体験したときの衝撃は忘れられない。楽器の特性によるものか、音が干渉し合って予期せぬひずみが生じ、単なる旋律の重なりでなく、えもいわれぬオーラをまとった「音の帯」となって聴こえるのだ。
 声部の少ない退吹は、旋律の重なりと「音の帯」としての様相の両方が、同時に聴き取れる。しかし当たり前だが、楽器が増えれば増えるほど複雑化し、旋律が絡まって、混沌の方が優勢となる。伝統的には同じ旋律をずらして重ねることだけが求められているようなので、それで正解なのだろうが、一方で、このカオティックな音響の密度、程度、質を制御したらどうなるだろうと思いを馳せる。
 ほぼ同じ音域の「異なる三つの笛」という本作の編成は、この問いを踏まえた作品に取り組むのにぴったりだった。同じ旋律を演奏しても、楽器によって性格がちがってくる。そのうえで、旋律の重なり方に変化をつけ、「音の帯」の微妙な扱いを試みた。ちなみに記譜は、五線譜と図形譜とを組み合わせたような方法を採用している。

Composer's note

 One traditional Gagaku technique is called “Omeribuki.” It is a method of playing free-rhythm canon, in which the same melody is staggered and overlapped in a piece that is out of rhythm or beat, like “Choshi” and “Ranjyo.”
 The effect of “Omeribuki” is one of the most fascinating aspects of acoustics in Gagaku, and I will never forget the shock I felt the first time I experienced it. Perhaps it is due to the characteristics of the instruments; the sounds interfere with each other, creating unexpected distortions, and the sound is not merely overlapping melodies but a “belt of sound” with an indescribable aura.
 In the case of “Omeribuki,” with few parts, both the overlapping melodies and the aspect of a “band (obi) of sound” can be heard simultaneously. But as a matter of course, the more instruments there are, the more complicated it becomes, the more the melody becomes entangled, and the more chaos prevails. Traditionally, the only requirement is the shifting and layering the same melody, which is probably the correct answer. But on the other hand, what would happen if the density, degree, and quality of this chaotic sound were controlled?
 The instrumentation of this composition, “three different flutes” in approximately the same register, was perfect for tackling a work based on my question. Even if the same melody is played, each melody will have a different character I also tried to vary the way the melody overlaps and treat the “band (obi) of sound” subtly. Incidentally, this composition required a notation method combining standard stave and graphic notation.


Performance history 
(As of 26 October 2024)

2024年3月23日 - 世界初演
鈴木俊哉リコーダーリサイタル — リコーダーと尺八とフルート
@淀橋協会(東京都新宿区百人町1-17-8)
演奏/田嶋直士(尺八)、上野由恵(フルート)、鈴木俊哉(リコーダー)

5 July 2024 - European Premiere
Danish New Music Academy - Concert #4 Repertoire Concert
Volume Village, Thomas Koppels Gade 201, 8000 Aarhus Centrum, Denmark
www.danishnewmusicacademy.org/


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