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大学教員はつらいよ。

 相変わらず暖かい日が続いていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私はこんな天気なのに相変わらず引きこもりの毎日です。

 さて、先日とある大学のゼミ参加の関するニュースが出ていました。相変わらず男性か女性かの問題にフォーカスを当てたマスコミの報道姿勢はいかがなものかと思います。確かに特定の性別のみを優遇するのような環境はあまり好ましくないと思いますが。一方別のニュースでは、ある大学が女性の研究者を積極的に採用するという報道がなされていました。女性のみ採用するという大学の採用姿勢に対して、批判的な報道をしているマスコミはどれくらいあったのでしょうか。このように同じ大学というカテゴリーに関するニュースであっても、当事者によって報道の在り方が大きく違うことに戸惑うばかりです。

 しかし、私はこのニュースを見て一番恐怖心を感じたのは、教員と学生との会話が録音され、その内容が世間一般に公表されたことです。確かに音声記録はかなりの説得力を持っています。実際私も上司や顧客からのパワハラに対抗するためにこっそり録音していたことがありました。そして、弁護士さんに証拠として提出して争う寸前までいったこともあります。ところが、その弁護士さんによると「音声データは決定的な証拠ではないですよ。」と言われました。つまり簡単に編集することができるので、確たる証拠とは言えないそうです。音声証拠は不確定な情報なので、その扱いは慎重にしなければならないとその弁護士さんから教えてもらいました。(ちなみその弁護士さんは、みなさんが知っているいくつかの有名な事件の弁護をされています。)

 今回のように学生側が提出した音声データを活用して報道がなされたことにとても驚きました。そして私の中では、「学生がどこかで録音しているのではないか?」という不信感が助長されてしまいました。私も過去何度か学生から痛い目に遭わされているので、正直学生を100%信用することはありません。といっても不信感の塊では学生との信頼関係を築くことができず、機能不全に陥ってしまいます。信頼と不信のはざまで常にさまよっているという感じです。しかし、今回のことは均衡を保っていた信頼と不信に対して、不信に加重されて傾いてしまいました。

 なかなかこの手のニュースにコメントするには気を遣いますが、少なくとも大学教員側の弁明の機会は、かなり限られているのではないかと思います。何よりも大事なのは、当事者同士でしっかりと対話してお互いがよりより関係になるように、もう少しできることがあったのではないかというのが私の意見です。

 逆に私のゼミではとある学生がゼミを辞めたいという申し出がありました。理由はゼミ活動に対して体調不良を生じるからだそうです。その学生は私のゼミを希望していたわけではなく、教員間で話し合って割り当てられた学生でした。そのため私はゼミに入る前にゼミ活動の詳細を丁寧に説明し、かなり負担がかかるゼミであることを何度も何度も説明しました。そして、最後に「それでも私のゼミに参加しますか?今ならまだ他のゼミに変えることができますよ。この選択の機会を逃したら他のゼミに変わることができないということを承知してください。そして、一度始まったら途中で投げ出すことなく、最後までゼミ活動を全うしてください。」とやや強い口調で伝えました。そして、本人の覚悟を何度も確認して、それでもうちのゼミで活動すると約束したのでゼミへの参加を認めました。

 しかし、蓋をあけてみると「これは私はできません。あれはやりたくありません。」という否定的な言葉しか発せず、最近ではゼミ活動に無断欠席する等その素行の悪さが目立っていました。なので、正直辞めるといってくれてホッとしています。本人とも面談しましたが、私は引き止めることなくむしろ「次のゼミで頑張ってください。」という心にもないねぎらいの言葉を発して、早々にその場を去りました。

 大学教員は「学生ファースト」という呪いにかけられています。なので、呪いの根源である学生と距離を置く教員が多くなっても致し方ないですよね。最近では、「学生+親ファースト」になって負担が増える一方です。こんな過酷な環境でも黙々と日々教育と研究に真摯に取り組んでいる大学教員がたくさんいること知ってほしいと願います。

 これから大学教員になる人は、学生を信用しながら常に疑う姿勢が保てる人になってほしいと思います。その緊張感に耐えることができるタフな精神が必要ですね。

(ブラックフライデーで精神の均衡が保てない准教授でした。また、ポチッとしてしまった。どうしよう。)


























































































































































College teachers are tough.


It's been a relatively warm day, how are you all doing? I am as reclusive as ever in this weather.

Well, the other day there was news about a university seminar participation. I wonder how the media's approach to reporting is still focused on the issue of men or women. I certainly don't think an environment that favors only certain genders is very desirable. Meanwhile, in other news, there were reports that a university would actively recruit female researchers. How many media outlets have been critical of the university's hiring policy of hiring only women? Even if the news is related to the same university category like this, it is bewildering that the way the news is reported varies greatly depending on the parties involved.

However, I was most horrified by the news that a conversation between a faculty member and a student was recorded and released to the public. Certainly the audio recordings are quite convincing. In fact, I used to record secretly to counter power harassment from my boss and clients. And I even came close to presenting it to a lawyer as evidence and fighting it. However, the lawyer said, "The audio data is not conclusive evidence.". In other words, it's easy to edit, so I can't say it's hard evidence. The lawyer told me that since audio evidence is inconclusive information, I must be careful in handling it. (The lawyer, by the way, is defending some of the famous cases you know.)

I was very surprised to see the media reporting using audio data submitted by the students like this time. And in my mind, the distrust that "Is there a student recording somewhere?" was fostered. I have also been hurt by students several times in the past, so I honestly don't trust them 100%. That said, a mass of distrust can make it impossible to build a trusting relationship with students, leading to dysfunction. It's like you're constantly wandering between trust and distrust. This time, however, the balance of trust and mistrust was weighed down by mistrust and tilted.

I am quite careful to comment on this kind of news, but at least I think the opportunity for university faculty to make an excuse is quite limited. Most importantly, I think there was something we could have done a little bit more to make sure that the parties talked to each other and became more connected.

In my seminar, on the contrary, a student made an offer to leave the seminar. It is said that the reason is that they get sick from seminar activities. The student did not want my seminar, but was assigned after discussion between faculty. For this reason, I carefully explained the details of the seminar activities before going into it, and explained again and again that it was a fairly taxing seminar. And finally, he said in a slightly stronger tone, "Will you still attend my seminar? You can still switch to another seminar now. Please be aware that if you miss out on this choice, you will not be able to switch to another seminar. And once you start, don't give up and complete your seminar activities until the end.". And he confirmed his own commitment many times, and even then he agreed to participate in our seminar because he promised to do so.

However, when the lid was lifted, all he said was the negative word "I can't do this. I don't want to do that." and his bad behavior was conspicuous recently, such as being absent from seminar activities without permission. So I'm relieved that you honestly said you would quit. I also had an interview with him, but I didn't hold him back, but rather left early with an unheard-of thank you saying, "Good luck with your next seminar."

University teachers are under the curse of "student first." So it's no wonder that more teachers are distancing themselves from the students who are the root of the curse. These days, the burden is only increasing as we become "student + parent first." I hope you will know that there are many university teachers who are silently and earnestly engaged in teaching and research every day even in such a harsh environment.

I hope that future university teachers will be able to trust students and remain skeptical at all times. You need a tough mind that can withstand that tension.

(I was an associate professor who couldn't maintain mental balance because of Black Friday. It popped again. What shall I do?)

 

 

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