出番。
日に日に寒さが増してきていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私はいかに電気を使わずに暖かくなれるかという無謀な挑戦に挑んでいます。
さて、最近noteの更新頻度が落ちてしまってほとほと自分がイヤになっています。書きたいことがいっぱいあるのですが、パソコンに向き合う時間がほとんどなく、どんどん記憶が消去されていくのが本当に悔しいですね。
今日は就職のための学内イベントがあったのですが、そこでうちのゼミ活動の発表をさせてもらいました。もう一本別の発表があったのですが、そちらも私のゼミ生が発表していたので、実質私のゼミ生が総出演といった感じです。最近忙しくなっている原因として、私のゼミ生が色んなところに駆り出されて発表する機会が多すぎて、私とゼミ生がかなりオーバーワークになっています。先月から今月にかけて今日の発表が4回目でまだ月内に2回も発表します。
こんなに私のゼミ生の出番ばっかりで本当にいいのかと思います。他の先生は一体何をやっているのかと大声で叫びたくなる衝動を何とか抑える毎日になってしまいました。ちなみに発表場所は学内の学生を対象にした発表から、教職員向け、企業の人事担当向け、自治体向けといった感じでかなりバラエティに富んでいます。対象が違うので、もちろんその都度内容に変化をつけています。さらにはチラシやリーフレットも学生たちが作成しているので、その校正作業を夜中までしています。すると睡眠時間が短くて、とても危険な状態です。さっきも車を運転しながら意識が飛んでしまいました。
ただ、ここまでするとかなり学生が成長します。今日の発表も本当は見に行くつもりはなかったのですが、事務局からどうしても参加してほしいとの要請があったので渋々参加しました。実際発表を聞いていましたが、私は特に何か修正する必要もなく、学生たちは堂々と発表していたので私はそそくさと会場を出ました。
私は常に学生の居場所と出番を作ることに苦心しています。特にそれが学生に気づかれることなくセットすることが本当に難しいですね。さらには個別対応ではなく、関係性から生み出させる相乗効果も見越して作りこんでいるので、正直かなりの職人技だと自負しています。先ほど他の先生はどうしているんだと叫びたくなると書きましたが、本音は「どうせ真似できないでしょ。」と舌を出している自分の表情がいつも頭に浮かびます。
この職人技を何とか見える化したいのですが、これがなかなかできません。直観的なところがあるのと同時に本心と表情とは真逆で対応する自分を敢えて演出している部分もあるので、この混合状態の分析は至難の業です。ただ、何となく見えてきたことは私は常に「無」でなければならないということです。北斗の拳では、「無想転生」という技であり、ドラゴンボールでは「身勝手の極意」にあたるような感覚だと思います。あるいはゾーンに入る感覚かもしれません。こんな風な感覚で大学教員をやっているのは私だけではないかと勝手に決めつけています。
これから大学教員になる人には、学生の成長のための究極の技を編み出してほしいと思います。そして、多くの学生がさらなる高みを目指せるように励まし続ける人になってほしいと願います。
(ドラクエが終わってしまった准教授でした。次はエルデンリングかな?難しそう~。)
On.
It is getting colder day by day, how is everyone doing? I'm taking on the reckless challenge of how to keep warm without electricity.
Well, recently I've been updating my notes less frequently and I hate myself. There are so many things I want to write about, but I barely have time to face my computer, and it's really frustrating that my memory keeps getting erased.
Today I had an on-campus event to help me get a job, and I gave a presentation about our seminar activities. There was another presentation, but it was also made by my seminar students, so it was practically my seminar students making the entire appearance. One of the reasons I've been so busy these days is that my seminar students have been driven to so many different places to make presentations, which has caused me and my seminar students to overwork considerably. Today's announcement is the fourth from last month to this month, and we will still announce it twice this month.
I think it's really good that my seminar students are so busy. Every day I managed to resist the urge to shout out what the other teachers were doing. By the way, there is a wide variety of presentation locations, ranging from presentations for students on campus to presentations for faculty, staff, corporate personnel, and local governments. The subject is different, so of course we change the content each time. In addition, students are making flyers and leaflets, so if you are proofreading them until midnight, your sleep is quite short and it is dangerous. I just lost consciousness while driving a car.
But if you go this far, the students will grow considerably. I really had no intention of going to see the presentation today either, but I reluctantly did because the secretariat asked me to attend. I was actually listening to the presentation, but I left the room in a hurry because I didn't need to revise anything in particular and I presented it proudly.
I always struggle to make room and turn for my students. Especially it's really hard to set it without students noticing. Furthermore, we anticipate the synergistic effects that can be created from relationships rather than individual interactions, so we are proud that it is quite a craftsmanship to be honest. I wrote earlier that I feel like shouting about what other teachers are doing, but my real feeling is that "You can't do it anyway." and the expression on my face sticking out my tongue is always in my head.
I want to visualize this craftsmanship somehow, but I can't quite do it. It's hard to figure out how to analyze this mixture, because there's something intuitive about it, and at the same time, there's something about it that makes you act like you're the opposite of your true feelings and expressions. But what I have come to see vaguely is that I must always be "nothing." In Hokuto no Ken, it is a technique called "inconceivable reincarnation," and in Dragon Ball, it feels like the ultimate in selfishness. Or it could be the feeling of entering a zone. I arbitrarily assume that I am the only university teacher with this feeling.
I would like future university teachers to develop the ultimate skills for student development. And I hope that many students will be people who continue to encourage them to reach even higher heights.
(I was an associate professor whose Dragon Quest was over. Maybe Eldenring next? It looks difficult.)