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サバティカル。

 急に寒くなって山では雪の便りが届いていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は熊のようにエサを探してウロウロしています。

 大学教員になるにはどうしたらいいかをこのnoteで綴っていますが、最近そのことに関する記事を書いていないと反省をしています。ただ、一旦大学教員になってしまうと急速に惰性で動いてしまう毎日を過ごすようになってしまいます。確かに給与はそこそこもらっているのかなと年末調整の書類を作成して改めて実感しました。しかし、大学の入学者数はどんどん減少していく現状を見ると明るい未来が広がっているとはとても言えません。大学のみならず社会全体が閉塞感に包まれている中で、希望を見出せと言ってもなかなか難しいのではないでしょうか。そんな辛い状況に目を背けるために日々の仕事に取り組んでいる人もたくさんいると思います。ましてや大学教員になる人はなおさら目の前の研究課題に必死に向き合うことによって、何とか希望を保たないと精神状態が破綻してしまう恐れに駆られてしまう部分も多いのではないでしょうか。

 私も大学教員になるまでは、学会で発表して応募書類をせっせと出してとにかくどこかの大学の入ろうと必死でした。なので、実際に大学教員になれた時は本当にうれしくて今でもその時の感動の記憶は鮮明に覚えています。そんな思いで漸く大学教員になったのですが、やはり5年間もやっているとその新鮮さが失われていきます。何とか新しい仕事を見つけてやる気をあげようとしますが、どうもうまくいきません。恐らく、そろそろお休みしてもいいかと考えています。

 ちなみに大学教員にサバティカルという制度があります。これは研究のために長期休職できる制度で、お休みをしても給与はちゃんと支払われます。大学によって制度は異なりますが、私が勤めている大学では5年間勤めると半年間のサバティカルが与えられます。これは大学教員にとって大きな特権の1つだと思います。サバティカル期間中は研究や充電期間に充てたりと基本的に自由に過ごすことができるので、本当にありがたい制度です。私はずっと海外に行きたいと思っていますので、そろそろこのサバティカル制度を活用してどこか海外に行こうかと計画しています。そして、もし可能であればそのまま海外に移住したいというのが私の目標です。海外の大学で教員ができる機会があればと考えていますが、なかなか実現は難しいですね。ただ、知り合いの先生が海外の教員を掛け持ちしている人がいるので、まんざらでもないかもです。

 これから大学教員になる人は、自分のオンとオフをうまく切り替えられる人になってほしいと思います。そして、自分の活躍できるステージを常に追い求めて欲しいです。

 (ゼルダで行くところがなくなってきた准教授でした。あそこの島まで飛んでも届かない!!どうしよう!!)






























































































































Sabbatical.


It's getting cold all of a sudden and we're hearing about snow in the mountains. How is everyone? I'm wandering around looking for food like a bear.

I write about how to become a university teacher in this note, but I regret that I haven't written an article about it recently. But once you become a university teacher, you'll spend your days coasting rapidly. I realized once again after preparing the year-end adjustment document that I was sure I was getting a decent salary. However, looking at the current situation in which the number of students enrolled in universities is steadily decreasing, it is hard to say that a bright future is spreading. With not only universities but society as a whole feeling of stagnation, it is difficult to say that hope can be found. I think there are many people who work on their daily tasks to turn away from such painful situations. Even more so, those who become university teachers may be driven by the fear that if they do not maintain hope, their mental state will collapse.

Before I became a university teacher, I presented at academic conferences, busily submitted applications, and tried hard to get into some university. So when I was actually able to become a university teacher, I was really happy and I can still vividly remember that feeling. With that in mind, I eventually became a university teacher, but after five years of doing it, the freshness of it gets lost. I try to find a new job and motivate myself, but it doesn't work. I think it's time to take a break.

By the way, there is a system called sabbatical for university teachers. This is a system that allows you to take a long leave of absence for research, and your salary will be paid properly even if you take a day off. The system differs depending on the university, but at the university where I work, if you work for 5 years, you are given a sabbatical for 6 months. I think this is one of the great privileges for university teachers. You can do research during your sabbatical, but you can use it for a recharging period, so you can basically spend your time freely, which is really nice. I've always wanted to go abroad, so I'm planning to take advantage of this sabbatical system and go abroad somewhere soon. And if possible, my goal is to move abroad. I would like to have an opportunity to become a teacher at an overseas university, but it is hard to realize. However, some of the teachers I know work with overseas teachers, so it may not be even common.

I hope that the person who will become a university teacher will be a person who can switch on and off well. And I want you to always pursue the stage where you can play well.

(I was an associate professor who ran out of places to go in Zelda. EVEN IF I FLIP TO THAT ISLAND, I CAN'T REACH IT!! WHAT DO WE DO?!)

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