学生の成長と春の訪れ。
まわり何となく静かな雰囲気です。大学は既に休みにはいってますが事務局は入試や卒業式、そして入学式や4月から授業スケジュールの調整で職員のみなさん連日遅くまで働いておられます。一方、私がいる研究棟はほとんどの先生が出勤されていませんので、静まり返っています。唯一私の研究室だけが朝から晩まで開いています。そして、休みにかかわらず今日も学生がやってきます。
その中で一人毎日来る学生がいます。彼女の実家は遠いので大学の近くで一人暮らしをしているのですが、一人でいると不安で眠れなくなることがあるので毎日研究室に通うことによって生活のリズムを作っているようです。研究室では何かをするわけでもなくただ黙って座っていて、たまに私から話しかけるとそれに答えるという日常を繰り返しています。そんな態度なので他の学生からはあまりいいように思われていないようです。そのため彼女に対する苦言を耳にすることもしばしばです。
そんな彼女なので、私も気を遣っていた時期もありました。でもこっちも疲れてしまうので、ある時期から気遣うことをやめてしまいました。そうすると少しずつですが自分のことを話すようになり、最近は私の仕事の手伝いもしてくれるようになりました。おそらくその外見からはわかりませんが、彼女の中で何かしらの変化が起きているのだと思います。
人間はどうしてもその人の態度や行動を見て、その人のことを判断しがちです。私も学生に対して「信頼を得るには態度で示す必要がある」と説いている側です。しかし、教育者はその人の内なる小さな変化に耳を傾けなければならないと思います。おそらくその変化は本人も気づいていないような小さな小さな変化です。
他の人から見れば大した変化ではないと思います。そもそも変化したこと自体も気づかれないでしょう。彼女の中に起きた小さな火種をやがて炎のように大きくしていきたいと思える自分は幸せだなと感じると同時に、内なる小さな変化の大切さを他の学生たちにどう伝えていけばいいのかと悩まなければならないことがまた増えたような気がします。
いずれにせよ彼女が自分の力で大空を羽ばたいていく日を夢見て、今日も研究室に扉を開けに行きます。
Student growth and the arrival of spring
Somehow quiet around. Our college has already been closed, but the secretariat has been working late for the entrance examination, graduation ceremony, entrance ceremony, and adjusting the lesson schedule since April. On the other hand, my lab is quiet because most of the professors are not working. Only my lab is open from morning to night. And students come today regardless of holidays.
One of them is a student who comes every day. Her parents' home is distant, and she lives alone near the college, but she seems to be creating an rhythm of life by going to the lab every day because she can not sleep well because she is alone. In my lab, she sits silently without doing anything, and occasionally talks to me and answers it. Her attitude does not make other students feel like her. That's why I often hear complaints about her.
There was a time when I was concerned because she was such a girl. But I also got tired, so I stopped giving care to her from a certain point. Then, little by little, she began to talk about her and recently helped me with my work. Probably not from its appearance, but I think something has changed within her.
Humans tend to judge someone by looking at their attitude and behavior. I'm also telling students that "you need to show your attitude to gain trust." But I think educators have to listen to the small changes within them. Perhaps the change is a small change that the person himself is not aware of.
From another point of view, I think her change is not a big change. You will not even notice that she has changed in the first place. I feel happy that I want to make the little fire that grew up in her like a flame, but at the same time, how do I tell other students about the importance of small changes inside? I feel like I have to worry more.
In any case, I dream of the day when she flies in the sky with her own power, and I go to open my laboratory door today.