見出し画像

昔といま。

 すっかり初夏の気温ですが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私はここぞばかりに冬物とジーンズを中心に洗濯に勤しんでいます。

 さて、ゴールデンウィークも終わり大学の通常営業に戻りつつあります。学生にゴールデンウィークに何をしてたか聞いていますが、「特に何もしてません。」か「バイトばかりしていました。」という回答が多かったような気がします。学生にとってはゴールデンウィークも通常日もあまり変わらないのでしょう。

 一方こちらは長い休みが終わって、「また仕事か。」と思うと大学に向かう足取りも重くなってしまいます。案の定、研究室に行くと学生が次から次へと来て、授業のことや就職活動のことなど山のような質問にテキパキと答えている自分がいました。大学行く前は億劫だなと思いつつも、いざ研究室に来て学生と話を始めると仕事モードにスイッチが切り替わってしまうのが本当に不思議です。

 ちなみに私の研究室はかなり独特な雰囲気だと思います。まず土足厳禁です。なので、研究室に入ると靴がならんでいるので、これだけでも異様な光景です。そして、冷蔵庫や電子レンジがありポットもあるのでご飯が食べれるようになっています。さらにはボードゲームやカードゲームもあるので遊ぶこともできるのです。

 これだけ聞くと学童の教室みたいだと思われますが、まさにそれに近い状態です。なぜ、こんな形になったのか私にもよくわかりません。私のテリトリーは机1つと本棚3つにしています。残りのスペースは学生に譲っていますので、そこを自由にレイアウトさせていた結果、今の形に落ち着いたという感じです。

 基本レイアウトは学生に任せていますので、ある日突然変わっていることもしばしばです。土足厳禁もある日にジョイントマットが敷き詰められて今日から靴脱いでくださいと決められてしまいました。(なぜかそのジョイントマットの購入費用は請求されましたが…。)

 しかし、こうやって自由にさせていると学生の普段の生活スタイルを見えるので、学生の生態系を観察するには非常に面白いです。昨日も二日酔いで寝ている学生がいる横で、パソコンで資料を作っている学生がいるのを見るとまるで下宿先でみんなでワイワイ言いながら過ごしているような雰囲気があります。昔、私が学生だった頃は友達の下宿部屋に入り浸っていましたが、まさにそんな感じですね。多分昔も今も学生の生態系はあまり変わっていないのかと思います。

 一方、昔と今の学生の違うところもあるようです。昨日、高校生の探求学習の支援をしている元高校教師の方とお話しましたが、今の学生と昔の学生の違うところは、起業に対する抵抗が昔より少なくなっている点だと指摘されていました。私は起業推進派なので、学生に起業をどんどん進めていますが、確かに聞く耳は持ってくれているような気がします。むしろ親世代の方が抵抗感が強いのでしょう。

 私の研究室を自由にレイアウトさせるの起業教育の一環だと思っています。いかに限られたスペース(資源)で心地の良い空間を作り出すかというのは、マネジメントの基本を学ぶ良い機会だと思いますが、みなさんはどう思われますか?

 これから大学教員になる人には、教室だけでなくありとあらゆる環境で学ぶことができる機会を提供できる人になってほしいと思います。常にその探求心を持ち続ける人が大学教員を目指してほしいと願います。


(最近、スマホの字が見づらい准教授でした。昔はちゃんと見えていたのになぁ~。老眼鏡でも100均に買いに行くかな。はぁ~。)















 
 

 












The past and the present.


It's all early summer. How's everyone doing? I focus on winter clothes and jeans when I wash clothes.

Now, Golden Week is over and we are going back to normal college life. I ask students what they were doing during Golden Week, and I think many of them answered "I didn't do anything in particular." or "I worked part-time all the time.". Golden Week and regular days are not so different for students.

On the other hand, after a long vacation here, the thought of "Another job." makes it harder to get to college. Sure enough, when I went to the lab, students came one after another and I found myself answering a ton of questions about classes and job hunting. It's a bit of a pain in the before you go to college, but when you come into the lab and start talking to the students, it switches to work mode.

By the way, I think my laboratory has a very unique atmosphere. Shoes are strictly prohibited. So when you walk into the lab, the shoes are lined up, so this alone is a strange sight. And there is a refrigerator, a microwave and a pot so you can eat rice. In addition, there are board games and card games, so you can play them.

It sounds like a classroom for schoolchildren, but it's just like that. I don't know why it became like this. My territory consists of a desk and three bookshelves. I gave the rest of the space to the students, so I had them laid out freely, and as a result, I feel that they have settled into their current form.

The basic layout is up to the students, so it often changes suddenly one day. On days when shoes are not allowed, joint mats are laid out and we decided to ask you to take off your shoes from today. (For some reason I was charged for the joint mat, but ....)

However, it is very interesting to observe the students' ecosystem because you can see the students' normal life style when you let them be free like this. When I saw a student making a document on a computer next to a student who was sleeping with a hangover yesterday, it felt like everyone was spending time talking loudly at the boarding house. In the past, when I was a student, I used to stay in my friend's boarding house, and it was just like that. I think the ecosystem of students has not changed much in the past and even now.

On the other hand, there seems to be a difference between the students of the past and the present. Yesterday, I spoke with a former high school teacher who helps high school students with their exploratory studies. He pointed out that the difference between today's students and those of the past is that there is less resistance to entrepreneurship. I am an entrepreneur promoter, so I encourage my students to start their own businesses more and more, but I feel that they are certainly listening to me. In fact, the parent generation is more resistant.

I think it's part of entrepreneurship education to have my lab laid out freely. I think creating a comfortable space with limited space (resources) is a good opportunity to learn the basics of management. What do you think?

I want prospective university teachers to be able to provide opportunities to learn not only in the classroom but in all kinds of environments. I hope that people who always keep that spirit of inquiry will aim to become university teachers.

(Recently, I was an associate professor whose smartphone handwriting was hard to read. I used to be able to see properly. I think I'll go to a 100 yen shop to buy reading glasses. Huh.)


いいなと思ったら応援しよう!