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親子関係。

 毎日うだるような暑さが続いていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は洗濯物が鬼のように乾くので、ウキウキ洗濯をしています。
 
 前期試験も終了しいよいよ夏休みに突入しました。といっても教員はこれからサイテンがありますので、休みモードになることはできないです。サイテンには締切があるのですが、今年は少し遅めなのでゆっくりとできそうです。と、こんな風にタカをくくっていると締め切りぎりぎりに提出することを繰り返していますので、学生に「早めにレポートを提出しなさい。」と偉そうに言える立場ではないですね。(と言いながらがガミガミ学生に出せと言っていますが。)

 ちなみ私のゼミ生は、私の研究室でレポートを作成しています。理由はいくつかあるのですが、まずネット環境がいいことがあるようです。一応大学内ではどこでもネットはつながるのですが、この時期多くの学生がレポート作成でネット接続するので、接続数が増えてスピードが落ちたり場合によってはつながらなかったりすることもあります。この暑さでネット系の機器が軒並みダウンしているようで、その影響でネット接続環境がさらに悪くなっているようです。暑さで空調もダウンしているので、避暑地として私の研究室に避難してくる学生もいます。
 
 次の理由としては、談話できることのようです。学生の多くは図書館でレポートを作成することが多いですが、図書館では会話は原則禁止されています。大きな大学であれば、図書館内に談話室やミーティングルームを設置しているところもありますが、うちのような弱小大学にはそのようなスペースを設けることはできません。そこで、会話しながらレポート作成できる私の研究室に集まってくるようです。うちのゼミでは先輩が後輩にレポート作成の手ほどきをしてくれているので、非常に助かっています。

 こんな風に研究室を開放しているとある学生から「先生の研究室におかげで知り合いがたくさんできて、大学に来るのが楽しくなりました。」と言ってくれてうれしくなりました。私のゼミでは対話量が他のゼミと比べて半端なく多いです。普段学生たちは研究室で何気ない会話していますが、それ以外にも合宿をしょっちゅうしていますので、うちのゼミ生たちの会話量は他のゼミの100倍以上ではないと思っています。これだけ対話をしていると否応なしにも仲良くなります。もちろん議論がかみ合わずけんかになることもしばしばですが、それでも対話を続けているとまた関係が修復していくので不思議です。まるで、体の傷と同じようにかさぶたができて、知らない間に傷がなくなっているのと同じですね。私は対話に心の傷を癒す効果があると見ています。

 私の研究室に来る学生は総じて対話に飢えている人が多いようです。その多くは家庭での会話が少ないことが起因してと推測しています。なぜなら、私の研究室に学生の大半が「家に帰りたくないので、ここにいる。」と言うのです。早い人で朝8時から来て、遅い人は20時頃までいます。とにかく大学にいるとゆう理由であれば、家に帰らない正当な理由として認められるので、少しでも長くいたいようです。

 では、なぜ学生たちは家に帰りたくないのでしょうか。私は彼ら・彼女らが家で対話することができないと見ています。ここで大事なのは「会話」ではなく「対話」なのです。つまり、対等な関係で成立する話なのです。残念ながら私の研究室に滞留する学生の大半が家族(特に親)と対等な関係が築けていません。これは親子双方に要因があります。親はいつまでも学生たちを子どもとしてしか見ていません。大学生にもなれば成人なのですが、相変わらず学生を子ども扱いをしています。一方、子は親がいつまでも自分の良き理解者でいてほしいという願望を持ち続けます。どんなにひどい親であっても次はきっと理解してくれるという淡い期待を持ってしまうのです。相互依存の親子関係は、子が一定の年齢に達するまでは効果的です。ところがこの効果がいつまでも続くと錯覚してしまうのがやっかいなところです。「成功の復讐」という言葉がありますが、過去の成功体験に安住してしまって新しいことができなくなってしまうことが親子関係で起きているのです。

 このような指摘をして、「では親子の対話を増やしなさい。」と言っても本末転倒です。私はまずは対話できる体質に変えていくために学生たちの対話から初めています。親だとハードルが高いことも先輩や友人であれば話せることもあります。周りの人との対話する力を養ってから親と対峙するように促していくことが私の仕事の1つにもなってきました。結構、骨が折れてなおかつ成果が見えない作業なのですが、とにかく継続してその効果測定をするしかないと考えています。

 これから大学教員になる人は、経年で物事を観察してその中にある真実を見極められる人になってほしいと思います。身近なところに研究対象はあると改めて実感する毎日です。

 (ゼルダの伝説で地下世界を徘徊している准教授でした。お先真っ暗!!)





































































































The parent-child relationship.


It's been sweltering every day, how is everyone doing? I do my laundry briskly because it dries like an ogre. The first semester exams are over and we are finally entering summer vacation. Even so, teachers can't go into recess mode because they are going to have a siten. Sithen has a deadline, but it's a little late this year, so we can take our time. And if I keep hawking it like this, I keep turning it in at the last minute, so I'm not in a position to be bossy enough to say to a student, "Hand in your report early.". (As he says that, he is asking the niggardly students to take it.)

By the way, my seminar students are writing reports in my lab. There are several reasons, but first, the Internet environment seems to be good. At first, the Internet is available everywhere in the university, but during this time of year, many students are reporting a surge in the number of Internet connections, which can slow down the connection speed or even prevent them from connecting. It seems that all the internet devices are down because of this heat, and the internet connection is getting worse because of it. The air conditioning is down because of the heat, so some students are taking refuge in my lab as a summer resort. The next reason seems to be the ability to talk. Most of the students write their reports in the library, where conversation is prohibited in principle. Some large universities have common rooms and meeting rooms in their libraries, but a small and weak university like ours can't have such a space. So they seem to gather in my lab, where I can converse and write reports. In our seminar, seniors are helping juniors a lot by teaching them how to write reports.

I was happy to hear from a student who was opening up his lab like this, "Thanks to my teacher's lab, I made a lot of acquaintances, and I enjoyed coming to college." The amount of dialogue in my seminar is much higher than in other seminars. Students usually have casual conversations in the lab, but other than that, we often have training camps, so I don't think our seminar students talk more than 100 times as much as other seminars. After all these conversations, we get along with each other. Of course, discussions often end in disagreements and fights, but it's strange because if you continue the dialogue, the relationship will heal again. It's like a scab that forms like a scar on your body and then disappears without you knowing it. I see the healing effect of dialogue.

Students who come to my lab generally seem to be hungry for dialogue. I'm guessing a lot of it is due to fewer conversations at home. Because the majority of students in my lab say, "I don't want to go home, so I'm here." The early ones start at 8:00 AM and the late ones stay until around 20:00. Anyhow, if it's a reason to stay in college, they want to stay a little longer because it's accepted as a valid reason not to go home.

So why don't students want to go home? I see that they can't have a dialogue at home. It's not the conversation that counts here, it's the dialogue. In other words, it's a story of equal relationships. Unfortunately, the majority of students who stay in my lab do not have an equal relationship with their families (especially their parents). This is a factor for both parents and children. Parents always see students only as children. When they become college students, they become adults, but they still treat students like children. On the other hand, the child continues to have a desire for the parent to always be a good understanding of him. They have the faint expectation that no matter how terrible their parents are, they will understand them next time. An interdependent parent-child relationship is effective until the child reaches a certain age. The trouble, however, is that you get the illusion that this effect lasts forever. Revenge of success is a term that refers to a relationship between a parent and a child in which the child is too complacent about past successes to do anything new.

It is putting the cart before the horse to point this out and say, "Then increase parent-child dialogue." I begin with the dialogue of the students in order to change the constitution to be able to have a dialogue. Parents have a high hurdle, and seniors and friends can talk. It's become part of my job to develop the ability to talk to people around me and then encourage them to confront their parents. It is quite an arduous task and I can not see the results, but I think we have no choice but to continue measuring the effects.

I hope that future university teachers will be able to observe things over time and discern the truth in them. Every day, I realize anew that there is an object of study close to me.

(I was an associate professor prowling the underworld with the Legend of Zelda. THE FUTURE IS DARK!!) 

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