見出し画像

資格。

 どんどん気温が下がって寒くなってきていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は腰が痛くて不自由な毎日を過ごしています。

 今日私のゼミの1年生がゼミを辞めたいと思っていて、そのことを相談してきたとの報告を先輩の学生から聞きました。理由はうちのゼミ活動が忙しいからついていけないと思ったからだそうです。確かに私のゼミはかなり忙しいです。ゼミの時間以外での活動は当たり前で、学年によっては自主的に合宿までして企画を作ることもしばしばです。そうすると自ずと遊びの時間はなくなるだけでなく、アルバイトする時間も削られるので場合によっては普段の生活も苦しくなることもあります。

 確かに生活が安定しなければ、大学で学ぶことなぞできないというのはわかります。しかし、一体何のために大学に行くのでしょうか?大卒という資格を得るという目的もあるでしょう。さらにはその大学で取得できる資格を目指すというのも目的の1つだと思います。友達をつくることやクラブやサークル活動に力を入れるという目的もありだと思います。思いっきり遊ぶことも大事だと思います。このように色んな目的があっていいのだと思います。

 私は色々ある目的を全部目指すことができるのが大学だと考えています。専門学校との違いもそこにあるのではないかと。しかし、今の大学は専門学校と張り合わなけばならないのが現状です。特に私が勤めているFランの大学では他の大学との競争ではなく、専門学校との競争に明け暮れなければなりません。そうなると如何に資格が取れるかが重要になり、大学も高校生に対してそのことに重きを置いた宣伝をすることになります。

 先日も指定校推薦の面接をしましたが、面接した生徒の全員が「〇〇という資格を取得したいです。」と答えました。では「その資格を取得して将来何になりたいですか。」と聞いても答えられる生徒はほとんどいないのです。つまり資格取得が目的であって手段ではないのです。そして、周りも「その資格が取れるなら大学に行ってもいい。」と言って大学に行くことを家族から許してもらっている学生も結構多いのです。なので、資格が取れなければそもそも大学に行くことを許可されないので、学生たちはいつも強迫観念に囚われてしまっているようなのです。相談してきた1年の学生も突き詰めると、資格が取れないことへの恐れから発していることがわかってきました。

 決して資格取得を目的として大学に来ることを否定する訳ではありません。しかし、資格取得以上にもっと大切な学びが大学ではあるのではないでしょうか。残念ながらうちの大学名では、就職活動ではほとんど通用しません。同じ大卒であってもうちの学生はスタートラインに立った時、かなりのハンディを背負っているのです。だからこそ私はたとえうちの大学出身であっても「個」を徹底的に磨いて、他の大卒学生と同じスタートラインに立って社会人としてのスタートを切らせてやりたいと思っています。そのために資格を取得も1つの手段だとは思います。ただ、私はもっと根本的なところから改善していかなければならないと考えています。どういうことかいうと、Fランの大学に入ってくる学生は残念ながら多くの課題を抱えています。それはその学生本人の課題もあれば、家族関係や出自といった課題もあります。それはそれで大変ですが、問題はその課題に向き合うことなく先延ばしにした結果として、うちの大学に来ているということに学生たちが気づいていないのです。そして、大学側もそのことに切りこむどころか許容しています。先日、入試問題を作成する会議に出席したのですが、その中でとある先生が、「うちに来る学生ではこの問題は難しいので、もっと簡単な問題に変えましょう。」と発言されていました。私はむしろ「これぐらいの問題を解けない学生はうちの来なくていいですよ。」ぐらいの発想だったのですが、真逆だったので正直驚きました。いつも定員割れをしている大学の現状を如術に表しているのかなと思いつつ、一人別の作業に勤しんでしまいました。

 このように学生も大学も問題解決を先延ばしにして、何となく微妙なバランスを保ちながら進んでいることに、私一人違和感を感じる毎日を過ごしています。私自身は自分の考えがゆらぐことなくこの違和感に気づける人を増やそうと決めていますが、もし学生誰一人からも私が必要ないと思われたら、その時はスッパリ今の大学を辞めようと今日改めて決意をしました。今のところまだ私を必要としてくれている学生がいるので、この大学で教員を務める資格はあるようですが、これがいつまで続くのか正直私にはわかりません。意外と資格はく奪の時期は早いのかもしれないです。

 これから大学教員を目指す人には、大学での学びに深みを増してくれる人になってほしいと思います。決して目先の利益に囚われることなく、遠い未来を見越して今を精一杯生きてほしいと願います。


(バイオハザードヴィレッジで酔ってしまう准教授でした。娘たちが怖いよ~。)










































































































Qualifications.


The temperature is getting colder and colder, how is everyone doing? I have a backache and live every day inconveniently.

Today, I heard a report from a senior student that a first-year student in my seminar wanted to leave the seminar and had discussed it. He said the reason was that he thought his seminar activities were too busy to keep up. Sure, my seminar is pretty busy. Activities outside of seminar time are commonplace, and depending on the school year, students often go to training camps voluntarily to make plans. Then not only will you not have time to play, but you will also have less time to work part-time, so in some cases your normal life may be difficult.

I certainly understand that you can't learn in college if your life is not stable. But what on earth do you go to college for? There is also the purpose of getting a college degree. Furthermore, I think one of the objectives is to aim for a qualification that can be obtained at the university. I think it's partly about making friends and focusing on clubs and circle activities. I think it's important to play as hard as you can. I think it's good to have a variety of purposes like this.

I think universities are the ones that can aim for all kinds of purposes. I think that's the difference between vocational schools. However, today's universities have to compete with vocational schools. Especially at the F run college where I work, we have to spend all our time competing with technical colleges instead of competing with other colleges. It then becomes important how you qualify, and the university will also advertise to high school students with an emphasis on that.

The other day I interviewed students who were recommended by a designated school, and all of the students I interviewed said "I would like to obtain the qualification of OO.". Then there are very few students who can answer the question, "What do you want to be in the future with that certification?." In other words, certification is the end, not the means. And there are quite a few students around me who say, "You can go to college if you can get that qualification." and their families allow them to go to college. So students always seem to be obsessive because if they don't qualify, they won't be allowed to go to college in the first place. The year-long student I've been consulting with has come to realize that it stems from fear of not being qualified.

By no means do I deny coming to college for the purpose of getting a qualification. But isn't there something more important to learn in college than getting a certification? Unfortunately, our university name won't do much job hunting. Even with the same college degree, our students are at a significant handicap when they get to the starting line. That's why I want to polish my "personality" thoroughly, even if I'm from our university, so that I can get started as a member of society on the same starting line as other college graduates. I think getting a certification is one way to do that. But I think we have to improve on a more fundamental level. What this means is that students entering F-run universities unfortunately have many challenges. There are issues for the student himself, but there are also issues such as family relationships and origins. That's tough, but the problem is that students don't realize they're coming to our university as a result of procrastinating without facing up to the task. And the university allows rather than cuts into it. The other day, I attended a meeting to write the entrance exam questions, and a teacher said, "This problem is difficult for students coming to our school, so let's change it to an easier one.". My idea was more like "Students who can't solve such problems don't have to come to our place." but I was honestly surprised because it was the opposite. I ended up devoting myself to individual tasks, wondering if they represented the current state of the university, which is always short of capacity.

In this way, students and universities are procrastinating in solving problems, and I am on my own every day that I feel uncomfortable with the fact that we are somehow maintaining a delicate balance. I myself have decided to increase the number of people who notice this sense of incongruity without wavering from my own thoughts, but if any of the students thought I was unnecessary, I made a fresh resolution today to quit the university I am in. For now, I still have students who need me, so I seem qualified to teach at this university, but I honestly don't know how long this will last. The time of disqualification may be unexpectedly early.

I hope that those who aspire to become university teachers will become those who will add depth to their studies at the university. I hope that they will never be caught up in the immediate future and live their lives to the fullest in the present.

(I was an associate professor who got drunk at Resident Evil Village. I'm scared of her daughters.)


いいなと思ったら応援しよう!