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「キャロル」から「ナイトハルト」を学ぶ / Learning "Neidhardt" from "Carol"

以前、僕が移住した街にある「赤穂玩具博物館」を紹介しましたが、そこに展示されている「時代を先駆けた車」を紹介します。

I previously introduced the Ako Toy Museum in the town where I moved, and I'd like to introduce some of the "cars ahead of their time" that are on display there.



『 時代を先駆けた車 / A Car ahead of the era 』

きっと、60歳を大きく超えている人ならわかるでしょう。「マツダ・キャロル 360」です。 当時の会社名は東洋工業といって、他の自動車メーカーが東海や関東に集中している中、広島で独自の車作りをしていましたので、きっと、広島市民であれば、もっと多くの人が知っていると思います。

当時の軽自動車の規格は、排気量:360㏄、 車体寸法:全長 3m 全幅 1.3m と現在よりも数段小さく、同時期のスバル360 の様に、当時は 2ストローク・2気筒・空冷エンジンが一般的だったのに、このキャロルは 4ストローク・4気筒・水冷エンジン、しかも 当時の自動車としては画期的な アルミシリンダーブロック だったのです。正に、エンジンのマツダ と呼ばれるに相応しい 先進的なエンジンでした。

僕が中学生だった頃、音楽の担当の先生がこの車両に乗っていて、他の先生の スバル 360 と全く違う静かなエンジン音で煙を吐かないのを良く覚えています。しかも、大衆車でも 2ドア車が一般的だった時代、小さな車体なのに 4ドア車だったのです。実際に後席に乗せてもらった事もありましたが、なんなく座れた記憶があります。

This is the Mazda Carol 360. The company's name at the time was Toyo Kogyo, and while other car manufacturers were concentrated in the Tokai and Kanto regions, they made their own cars in Hiroshima, so I'm sure many Hiroshima residents know this car.

The specifications for light cars at the time were 360cc displacement and 3m in overall length and 1.3m in overall width, which was several steps smaller than today, and while 2-stroke, 2-cylinder, air-cooled engines were common at the time, like the Subaru 360 from the same period, this Carol had a 4-stroke, 4-cylinder, water-cooled engine, and an aluminum cylinder block, which was revolutionary for cars at the time.

『 ナイトハルト機構 / Nighthardt Mechanism 』 

更に、サスペンションには金属製のスプリングではなくゴム製のスプリングが使われていた事を今になって知ったのです、「ナイトハルト機構」と呼ばれているのですが、金属製の筒の中にゴムを入れて、筒の中央部にサスペンションのピボット軸から伸びるシャフトを通し、シャフトの回転をゴムによって支える方式です。特徴は金属製スプリングと同等の性能を出せる上に、コンパクトに収まり、ばね特性がプログレッシブに変化するなど、とても優れた特性を持っているのです。

「へぇ~~」と感心して、現在使われている例を調べてみると、自動車ではありませんがバイクにありました。ホンダの三輪バイク・ジャイロ シリーズの車両で、乗車部分が左右にスイングする機構になっているのですが、乗車部分を直立に保たせるスプリングとして「ナイトハルト機構」が使われているのです。なんと! 僕が 30年愛用しているバイクに使われていたなんて、知りませんでした! 今日、覚えました!

< タカラ樹脂工業株式会社   http://takara.jp.net/neidhardt.html

Furthermore, I have only just learned that rubber springs were used in the suspension instead of metal springs. This is called the "Neidhardt mechanism" and involves placing rubber inside a metal tube, passing a shaft extending from the suspension pivot axis through the center of the tube, and using the rubber to support the rotation of the shaft. Its unique feature is that it has the same performance as a metal spring, is compact, and has excellent properties such as a progressive change in spring characteristics.

"Wow," I thought, and looked into examples of its use today, and found that it is not used in cars, but in motorcycles. Honda's three-wheeled motorcycle Gyro series has a mechanism that allows the rider to swing left and right, and the "Neidhardt mechanism" is used as a spring to keep the rider upright. Wow! I had no idea it was used in the motorcycle I have been using for 30 years! I learned about it today!

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