MUNDI

Discription

天文学者、数学者、自然哲学者、占星術師であったヨハネス・ケプラーはHarmonice Mundiを1619年に出版する。それは正多角形に始まり、正多面体、四大元素の属性、そして太陽系の惑星の運行に照応する調律法に至り、この宇宙の調和を描き出そうとした。このアルバムのタイトルとした「Mundi」は世界というよりは、宇宙と訳すのが適切であろう。物理宇宙のみではなくanima mundi(宇宙霊魂)を含めた、文字通り「一切」であることは言うに及ばない。あらゆる存在の環世界は同種ではより多くの共通点が見られるが、同じものはない。もちろん同種であっても、想像しているほど共通した世界を持たないものもある。世界は個々の存在それぞれに広がりを持っているのだから、これはどうやらmultiverseとの関連を模索してもよさそうだ。

太陽が銀河面を移動する速度は、およそ時速7-8万キロであり、2億2千六百万年かけて、銀河系内を移動している。我々が生きている地球を太陽系、銀河系、そしてさらにその外側から眺めることができたならば、同種の存在、異種の存在にかかわらず、それぞれ個々に広がる世界の差異は、塵以上に小さいものだと言える。同時に個々の塵に対しても世界は唯一無二の存在として展開しているのだから、塵の尊さを認めることができれば、その一つ一つの世界は塵と同様に尊いものであると理解できる。生きているものも、死にゆくものも、それらは等価で、さして大きな違いはない。立体的な網の目状に広がるこの存在世界とは、極小の個々の一瞬一瞬の創造的な活動が、かくも広大に展開している結果だともいえる。

Description
The astronomer, mathematician, natural philosopher and astrologer Johannes Kepler published Harmonice Mundi in 1619. It began with regular polygons, then the regular polyhedra, the attributes of the four elements, and the tunings corresponding to the planetary movements of the solar system, in an attempt to depict the harmony of this universe. Mundi here is translated as universe, not world, not to mention literally ‘everything’, including inorganic as well as organic matter. The umwelt of all beings is not the same, although more similarities can be found in the same specie. Of course, some beings, even of the same species, do not have as many worlds in common as one might imagine. This can apparently be translated as multiverse, since worlds are extended to each individual being.

The speed at which the sun moves across the galactic plane is approximately 70-80 000 km/h, and it takes about 226 million years to orbit the galactic centre. If we were able to view our living Earth from the solar system, the galaxy and beyond, we would be able to say that the differences between the individual worlds of the same and different kinds of being are smaller than the dust. At the same time, since the world unfolds as a unique entity to each individual dust, if we can acknowledge the preciousness of the dust, we can understand that each of these worlds is as precious as the dust. Whether living or dying, they are equivalent and that may not make much difference. This world of existence, which spreads out in the form of a three-dimensional net, is the result of the creative activities of the minuscule individual moment by moment, unfolding in such a vast way.

Release note

あらゆるものを集約したものを「無」と表現する様は、道家(老荘)思想や禅、またイブン・アラビーの神秘主義哲学にある存在一性論の中核にある。後者は1以前の1であったり、大きな1としてあくまで有本質なものとみなすが、前者らと類似する構造を持ったものと考えられる。華厳宗では理理無礙、理事無礙、事事無礙法界に至るプロセスを開示し、有本質的とする世界の始まりの「理¹」から事物/事象の表れを支える理²、「理²」から事物/事象へと展開する「事¹」を経て、事物/事象の連関のみによって成る「事²」に至り、ここに、あらゆるもの/ことの関係のみが世界を成立させる、つまり「縁起」によって"存在が存在する"姿が浮かび上がる。「無」あるいは「一」から「すべて」へと展開するプロセスがここにある。その意味において、無本質であるという禅や老荘思想と対比して、同じく有本質的であるとするイスラーム神秘主義哲学との共通点が華厳の思想の核心部分にみられる。同時に時系列に置き直すさまはプロティノスの「流出論」の展開と相通じ、その共通点が数多く指摘される所以であろう。これは「一即多 多即一」とタウヒードの類似に合致する。

さて。

ホピの世界認識は「開示するものと/開示されたもの」という時間概念からなるというが、果たして、私たちがいま経験しているこの現実は、すでに開示されたものなのか、開示されつつあるものなのか、これから開示するものなのか。

MUNDIの楽曲構成は、1曲目のDisclose/開示から始まり、人が活動する領域を森林、郊外、都会の3つの領域に分けている。次にあるSphereでは、鏡面球に現れる世界(理)が世界(事)へと展開する。理から事への展開を9回繰り返し、展開するごとに複雑さを増しながら、あらゆるものを集約した状態を表す次の位の「0」に向かって収束し、また新たな拡散と展開を準備する。

I 無
II 微粒子の海
III グリッド状の空間
IV 液状の空間 
V 地面のある空間
VI 生物のある空間
VII 情報/記憶の集積の空間
VIII ポータル 、あるいは存在と非存在のはざま
IX 変容した存在、あるいは無への収束


アルバムの表題でもある「MUNDI」は、プログラマでデザイナーの上妻優生君と制作したウェブ・アート「MUNDI」から引いている。これは、1次から4次消費者の発生/消滅確率を変動させることで、生態系を生成させる一種のゲームのようなものだ。それぞれのレイヤーの生物種に音を与え、その活動に応じて発音する。フィールドでは15分に一度「日蝕」が起こり、そこにいる生物に変調をきたす。全ての生物が人の手を加えることなく生存し続ける完全な比率を見出すことを目的とし、「共存(する)」とはどのような意味であるのかについて省察する。

ところで実際の日蝕時の動物の振る舞いはとても奇異なものだ。獣の咆哮と言った感すらある。また、北米インディアンのメディスンマンは、脳障害を引き起こすとして、部族のものが日蝕を見ないよう、日蝕に合わせて雨や雪を降らせる。人とて例外ではないようだ。

最後の曲「The Alter」は体験型インスタレーションのためにまとめられた楽曲を新たにミックスしたもの。暗闇のなかにインストールされた部屋、立体音響を用いて、地下奥深くへ潜っていく体験を与える。最深部でしばらく時間を過ごしたのち、「邂逅」を経て、地上へと戻る。

Release Note
The way in which the aggregate of all elements is described as ‘nothingness’ is at the core of Laozhuang philosophy, Zen and Ibn Arabi's mystical philosophy of the Oneness of Being. The latter is considered to have a similar structure, although it is regarded as one before the one, or as one that is only essential as a big one. In Kegon(Huayan) Buddhism, the processes leading to the Li-li-unobstructed, Chan-unobstructed and Ji-ji-unobstructed Dharma Realms are disclosed, from the Ri-¹, which is the ultimate principle, through the Ri-² which is the principle(essence) that supports the manifestation of phenomena, and the Ji-¹ which develops from the Ri-², then to the Ji-ji² which consists only of the relation between phenomena and phenomena, Here, only the relations between all phenomena make the world possible, in other words, it shows how the ultimate principle (li) and all phenomena (shi) are mutually interpenetrated, the relation between parts and the whole. Here is the process of development from ‘nothingness’ or ‘one’ to ‘all’. In this sense, in contrast to Zen and Lao Zhuang philosophy, which are considered to be essence-less, the core of Kegon's (Huayan's) thought has something in common with the Oneness of Being, which is also considered to be essence-oriented. At the same time, its chronological rearrangement of the four realms of reality of Kegon is similar to Plotinus' “Emanationism” which is why quite many scholars have pointed out many similarities between the two. This is also in line with the structural similarity between ‘One in All and All in One’ and the Tauheed.

Now. Hopi's perception of the world is said to consist of the concept of time as ‘that which discloses/that which has been disclosed’, but is this reality that we are experiencing now already disclosed, in the process of being disclosed, or that which will be disclosed?

MUNDI's song structure begins with the first track, Disclose, which divides the area of human activity into three areas: forest, suburb and city. In the next Sphere, the world (principle) that appears in the spherical mirror develops into the world (phenomenon). The unfolding from reason to thing is repeated nine times, increasing in complexity with each unfolding, converging towards the next rank ‘0’, which represents the state of aggregation of all things, and preparing for another diffusion and unfolding.

I Nothingness
II Sea of particulates
III Grid-like space
IV Liquid space 
V Space with ground
VI Space with organisms
VII Space of information/memory accumulation
VIII Portal, or the space between existence and non-existence
IX Transformed existence or convergence to nothingness

The title of the album, ‘MUNDI’, is drawn from the web artwork ‘MUNDI’ created with programmer and designer Yuki Agatsuma. It is a kind of a life game that generates an ecosystem by fluctuating the probability of generation/extinction (birth/death rate) of primary to quaternary consumers. Each layer of species is given a sound and pronounced according to its activity. In the field, an ‘eclipse’ occurs every 15 minutes, modulating the organisms present. Aiming to find the perfect ratio of all living organisms continuing to exist without human intervention and reflect on "what co-existence means".

By the way, the behaviour of the animals during the actual eclipse is very strange. It even feels like the roar of a beast. North American Indian medicine men also send rain and snow to coincide with the eclipse to prevent tribesmen from seeing it, as they say it causes brain damage. People are no exception.

The final piece, ‘The Alter’, is an alternative mix of music compiled for the experiential installation. The installation is a room installed in darkness, with 3D audio (3rd order ambisonics)sound, giving the experience of diving deep underground. After spending some time at the deepest level, the visitor returns to the surface through ‘Encounter’.


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