見出し画像

【禅語Zen Words】一月浮万水(いちげつ ばんすいにうく)The countless moons on the surface of the water

一月浮万水(いちげつ ばんすいにうく)

空に輝くたった一つの月が、地上のあらゆる場所の水面に無数に映っている(浮かんでいる)という情景を表現した禅語です。
天の月が地上のあらゆる水面に反射して映るように、あらゆるものの中には他のものの働きが影響していて、他のものと互いに関係し影響し合うからこそ存在している。つまり、何一つとして単独では存在し得ない。つきつめると、すべては一体であるということを表現している禅語だと考えています。

「すべては一体である」といっても、実感が湧きにくいかもしれません。例えば今、自分の目の前に一杯のお茶が置いてあると想像してみてください。そして、この目の前のお茶を今から飲むとしましょう。
目の前に置かれたお茶は、私ではありません。自分ではない別のものとしてお茶を認識するでしょう。ですが、このお茶を口に含み、飲み込んでしまったらどうでしょうか。私の中に取り込まれて吸収され、自分の体の一部になっていきます。この時、身体に吸収されたお茶は自分でしょうか、お茶のままでしょうか。そして、しばらくしたら体から排出することにもなるでしょう。
では、この目の前にあるお茶は、いつから自分になるのでしょうか。そしてどのタイミングで自分でなくなるのでしょうか。自分になるのは、口に含んだ瞬間でしょうか?胃で吸収された瞬間でしょうか?自分でなくなるのは、体から外に出た瞬間でしょうか?膀胱に溜まっているときでしょうか?
もし、お茶が目の前に置かれている状態で永遠に時が止まるのなら、そのお茶と自分は別のものなのかもしれません。しかし、時は止まりません。ですから、この目の前にあるお茶は「これから自分になるもの」であり、「そのうち自分でなくなるもの」でもあると言えそうです。
ところで、この目の前の一杯のお茶は、お茶になる前はどんな状態だったのでしょうか。例えば井戸水とお茶の葉だったとしましょう。この井戸水はどこから来たのでしょうか。山に降った雨が地面に染みて、地下を流れていた水かもしれません。では、山に降る前は…?雲でしょうか。雲になる前は…?海や地面やあらゆるものから蒸発した水分だったのでしょうか?
一方、お茶の葉はどこから来たのでしょうか。お茶の葉として形になるまでには、太陽、水、土、微生物…、水と同じようにあらゆるものが関係してきた結果、今お茶の葉という形になっているのでしょう。
そうやって関係を辿っていくと、この目の前のお茶一杯は、世界中のあらゆるものと関係してきた結果この一杯になっているはずです。この関係は、人間が現代の科学で辿ることができる範囲の遠く外まで無限に繋がっていることでしょう。それこそ、検証不可能な宇宙の果てまで。そしてこの全宇宙の関係全てを凝縮したような一杯のお茶を、私は飲むわけです。私もつながりの一部です。この、あらゆるものが影響し合っている現実、それが冒頭の「全てが一つである」ということを理解するのに役立つのではと思っています。

さて私は、体長1~2メートルぐらいの、群れで生きる哺乳類で、100年以内に寿命を終えるであろう生き物です。残念ながら私はいつも、そういうサイズ感の生き物としての視点でしか、物事を見て、聞いて、感じて、理解しようとしていません。ただ、ありがたいことに心は無限の想像をすることができます。「すべては一体である」ことを腹落ちして理解するために、まずは想像の中で、いろいろな視点から物事を見る練習をしています。樹齢2000年の大木の視点、寿命のない細菌の視点などなど。
この練習、面白いのでお勧めです。坐禅のお供にいかがでしょうか。

The countless moons on the surface of the water

This Zen expression describes a scene in which a single moon shining in the sky is reflected (floating) on countless surfaces of water everywhere on earth.
Just as the moon in the heavens is reflected on every surface of water on earth, so everything exists because it is affected by the workings of other things, and because it relates to and affects other things and each other. In other words, nothing can exist alone. I believe that this Zen phrase expresses the idea that everything is one.

It may be difficult to realize that ‘everything is one’. Imagine, for example, that you have a cup of tea in front of you. And let's say that you are about to drink this cup of tea.
The tea placed in front of you is not ‘you’. You will perceive the tea as something else that is not you. But what if I put this tea in my mouth and swallow it? It will be taken into me, absorbed, and become a part of my body. At this time, is the tea absorbed into my body me or is it still tea? And after a while, it will also be expelled from my body.
So when does the tea in front of you become you? And at what point does it cease to be itself? Is it the moment you put it in your mouth? The moment it is absorbed in the stomach? Does it cease to be itself the moment it leaves the body? Is it when it is stored in the bladder?
If time stops forever with the tea placed in front of you, then the tea and you may be different things. But time does not stop. Therefore, we can say that the tea in front of you is both "something that will become you" and "something that will soon cease to be you”.
By the way, what was the state of this cup of tea before it became tea? For example, let's say it was well water and tea leaves. Where did this well water come from? It could have come from the rain that fell on the mountains, soaked the ground, and flowed underground. Then, before it fell on the mountain...? It was probably a cloud. Before it became clouds...? Was it water that evaporated from the ocean, the ground, and everything else?
On the other hand, where did tea leaves come from? The sun, water, soil, microorganisms, etc., all had something to do with it, just like water, before it took shape as a tea leaf.
If we trace the relationship in this way, this cup of tea in front of our eyes must be the result of the relationship with all the things in the world. This relationship is infinitely far beyond the scope of what human beings can trace even with modern science. That is to say, to the ends of the universe, which cannot be verified. And I drink a cup of tea that seems to condense all the relationships in the entire universe. I am part of the connection. I believe that this reality of all things influencing each other helps us to understand what I said at the beginning, that everything is one.

Now, I am a mammal, about one to two meters long, living in a herd, a creature that will probably end its life within a hundred years. Unfortunately, I always try to see, hear, feel, and understand things only from the perspective of a creature of that size. But thankfully, the mind is capable of endless imagination. In order to understand with a sense of gusto that ‘all is one’, I first practise looking at things from different perspectives in my imagination. The perspective of a 2,000 year old tree, the perspective of a bacteria that has no life span, and so on.
This practice is interesting and I recommend it. How about as an accompaniment to zazen?


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?