見出し画像

東海道本線今昔物語(第一部)

東海道本線今昔物語(第一部 東京駅 → 国府津駅)

東京〜沼津間の前面展望動画を通じて、明治時代の日本人の国を思う心に思いを馳せ、現代人が便利さの中で見失ってしまった「日本人らしさ」を考えるきっかけになってくれたら嬉しいです。東京から沼津間のビデオは長編ですので、3部に分けてリリースします。第一部は、東京→国府津。第二部は、国府津→沼津(御殿場線)。第三部は、沼津→東京。です。

今は昔…
明治政府が誕生して5年後の1872年10月14日、新橋駅(現在は高層ビル群の中に埋没し、当時の駅は存在しません) - 横浜駅(現・桜木町駅)間に日本初の鉄道が開業しました。
廃刀令が布告されたのが、1876年3月28日ですから、侍が未だ刀を差していた時代に鉄道は開業しました。
その当時の蒸気機関車の平均速度は、時速32km でした。鉄道では最高時速・平均速度以上に「表定速度」が重視されます。表定速度とは、区間距離を所要時間で割って算出したもので、列車の実質的な運行速度を表すものです。東京駅から国府津駅までの距離は、77.7km。所要時間は1時間18分ですので、表定速度は時速約60kmです。その一方、「平均速度」は、運転区間の距離を実運転時間で割った速度を指すので、停車時間は計算に含みません。停車時間は停止してから動き出す瞬間までの時間で、駅ごとに乗降客数を基本に決められています。
新橋駅-横浜駅間に初めて鉄道が開業してから15年後に、横浜駅-国府津駅間に鉄道が開業しました。その結果、新橋駅と国府津駅が鉄道で結ばれましたが、その当時の新橋駅-国府津駅間の所要時間は、2時間50分〜3時間10分の間だったそうです。想像していたよりも遥かに早くて驚きました。
それからわずか2年後の1889年7月には、新橋駅〜神戸駅間が開業し、首都圏と京阪神とが鉄道で結ばれました。そしてこの路線は「東海道本線」と命名されました。明治時代の日本人の能力と努力に脱帽すると同時に、その子孫であることを誇りに思います。🇯🇵 

Tokaido Main Line Past and Present Story (Part 1, From Tokyo Station to Kozu Station)

Through this video of the frontal view of the Tokyo-Numazu section, I would be happy if you will think about the thoughts of the Japanese people in the Meiji era and think about the "Japaneseness" that modern people have lost sight of in the midst of convenience.  

Since the video from Tokyo to Numazu is a long one, it will be released in three parts.  The first part is from Tokyo to Kozu.  The second part is from Kozu to Numazu (Gotemba Line).  The third part is from Numazu to Tokyo. 

Long ago now...
On October 14, 1872, five years after the birth of the Meiji government, between Shimbashi Station (currently buried among skyscrapers and the station at that time no longer exists) and Yokohama Station (now Sakuragicho Station). Japan's first railway opened.

The ban on swords was promulgated on March 28, 1876, so the railway was opened in an era when samurai still wore swords.
The average speed of steam locomotives at that time was 32 km/h.
In railways, "scheduled speed" is more important than maximum speed and average speed.  The scheduled speed is calculated by dividing the section distance by the required time, and represents the actual operating speed of the train.  The distance from Tokyo Station to Kozu Station is 77.7 km.  The required time is 1 hour and 18 minutes, so the scheduled speed is about 60 km/h.

On the other hand, "average speed" refers to the speed obtained by dividing the distance of the driving section by the actual driving time, so the stop time is not included in the calculation.  The stop time is the time from when the train stops until it starts moving, and is determined based on the number of passengers getting on and off at each station.

Fifteen years after the first railroad opened between Shimbashi Station and Yokohama Station, the railway opened between Yokohama Station and Kozu Station.  As a result, Shimbashi Station and Kozu Station were connected by rail, but the time required between Shimbashi Station and Kozu Station at that time was between 2 hours and 50 minutes to 3 hours and 10 minutes.  I was surprised that it was much faster than I had imagined.

Only two years later, in July 1889, the section between Shimbashi Station and Kobe Station opened, connecting the Tokyo metropolitan area with the Keihanshin region.  And this line was named "Tokaido Main Line". I admire the abilities and efforts of the Japanese people in the Meiji era, and at the same time, I am proud to be their descendants.  🇯🇵

いいなと思ったら応援しよう!