見出し画像

私がつくるものへの想い、いままでとこれから。

私の創作の始まりは、仕事のストレスを抱えながら夜な夜なキャンバスに向かっていた頃に遡ります。荒んだ気持ちで向かうキャンバスはいつも混沌としていて、ただただ色が渦を巻いているだけでした。ある時、もうこの色を見たくないと思い、混沌とした絵の具の上に思い立ってティッシュをかぶせてみました。すると、渦がふわっと優しくなったように見え、心がスッと軽くなるのを感じました。さらに水をつけると色が広がり、心が暖かく包まれるような感覚になり、これがティッシュを使うことによる癒しの体験でした。この経験がきっかけとなり、私は「tissuecolor」という技法を生み出しました。

ティッシュを貼る、重ねる、色を載せる、水をつけるという一連の作業は、ただの技法にとどまらず、私自身と深く向き合う時間となりました。この作業を繰り返していく中で、記憶の塗り重ねのように感じることがありました。良い記憶も、嫌な記憶も、すべては時間の中で上書きされ、時にははっきりと残ります。しかし、特に嫌な記憶はティッシュを重ねる作業を通じて、まるで心を手当てしているかのような感覚を得ました。こうして、心地よい手当ての感覚が重要なテーマとなり、「手触り」と「記憶」が作品に内在するキーワードとなりました。

その後、tissueという言葉の意味をさらに深く掘り下げていくと、紙、布、生物の細胞組織、織り成すものなど、さまざまな意味を持つことがわかりました。これらはすべて、小さなものが集まり、形を作り上げる過程を象徴しています。小さな記憶が積み重なってその人を形作るように、ティッシュもまた、一つ一つが集まり大きなものを成す素材です。この考えは、私の創作の根底にあります。私は、tissueという素材を通じて、記憶や痕跡、そして触覚に関する深いテーマを探求しています。

さらに、作品を通じて、記憶や痕跡、触覚をテーマにした表現を行っています。長年座っていた椅子に窪みができるように、その人の痕跡が残ること。そして、いなくなった人がまるでそこにいるかのように感じられる瞬間。その手触りや、足跡を残すことが示すように、時には痕跡が消え去ることもあります。砂浜の足跡のように、残らない痕跡もあります。このように、触覚は私にとって最も信頼できる感覚であり、見ることや聞くことよりもリアルで確実だからこそ、私の創作において欠かせない要素です。

私の作品は、ティッシュや珪藻土など、積み重ねることで形を作り上げる素材を通じて、記憶、痕跡、触覚といったテーマを探求し続けています。小さなものが集まり、形を成す過程を表現することで、作品を通して鑑賞者にも自身の記憶や痕跡と静かに向き合う場を創出することを目指しています。



The beginning of my creative journey dates back to a time when I was grappling with stress from work and would often find myself facing the canvas late at night, trying to sort out my emotions. The canvas, which I approached with a troubled mind, was always chaotic, with colors swirling around in turmoil. One day, feeling that I no longer wanted to see those colors, I impulsively decided to cover the swirling paint with tissue. Immediately, the chaos softened, and I felt my heart lighten. When I added water, the colors spread gently, and I experienced a warm, comforting sensation. This was the healing experience that led to the development of the technique I call “tissuec.”

The process of applying tissue, layering it, adding color, and adding water became more than just a technique—it became a time for me to deeply engage with myself. As I repeated this process, I began to feel as though I was layering memories. Good memories, bad memories, and all the experiences I’ve had are overwritten over time, sometimes leaving clear marks. However, especially with unpleasant memories, I began to feel as though the act of layering tissue was akin to healing my heart. Through this, the sensation of soothing touch became a key theme, and “touch” and “memory” became important concepts inherent in my work.

Later, as I delved deeper into the meaning of the word “tissue,” I discovered that it refers to paper, fabric, biological cell tissue, and woven materials, all of which carry multiple layers of meaning. These meanings all symbolize the process of small things coming together to form something larger. Just as small memories accumulate to shape a person, tissue, too, is a material where each small piece comes together to form something greater. This idea forms the foundation of my work. Through tissue as a material, I explore deeper themes of memory, traces, and touch.

Additionally, my works explore the themes of memory, traces, and touch. Just as an indentation forms in a chair that has been sat on for many years, traces of a person remain. There are moments when a person who is no longer present seems as though they are still there. The touch, the act of leaving footprints, or the traces that may disappear, like footprints in the sand, are also themes in my work. Touch is the most trustworthy sense for me because it is more real and certain than sight or sound. This makes it an indispensable element of my creative process.

Through my works, which involve materials like tissue and diatomaceous earth—things that take shape through layering—I continue to explore themes of memory, traces, and touch. By expressing the process of small things coming together to form something larger, I aim to create a space for the viewer to quietly confront their own memories and traces.

いいなと思ったら応援しよう!