クックパッドの凋落と、オイシックス・ラ・大地の好調
ネット業界では有名な企業、クックパッドとオイシックス・ラ・大地。クックパッドは、今は業績が悪化して大変な状況ですが、オイシックス・ラ・大地は好調が続いています。この2社の明暗を分けたものは何でしょうか?
クックパッドは、「料理レシピ」という情報屋さんであったことが限界だと考えています。情報商材というのは、駆逐されやすい傾向にあります。今では、YouTubeでも料理の解説動画がたくさん視聴できます。
一方で、オイシックス・ラ・大地は、実際の食品を販売している会社です。実は、この会社は物流センターの構築にも力を入れていて、配送スピードや品質の向上につながっていると思います。さらには、料理の提案とそれに合わせた食品の配送まで実施しています。その裏には、自社のキッチンを使った試行錯誤があるわけです。クックパッドもおそらく試行錯誤していたでしょうが、そのアウトプットが「情報」だけなのが致命的でした。
要するに、「情報だけ」の会社は厳しく、「モノ」を扱っている会社は強い、ということです。いかに、AIが発達しても、「モノ」をAIがつくることはできません。しかし、「情報」はAIが提供してくれるようになります。
このことを理解できていない人があまりにも多くて驚きますね。銀行員や経理の仕事は、今でも人気があります。しかし、AIが発達すると、トップレベルの人材以外は苦しい立場に追い込まれると想像しています。何度か書いていますが、「全員が失業」することはありえません。AIのアウトプットは必ず人間がチェックする必要があると考えるからです。それでも、今までよりも少人数でこなせるのは間違いないと思います。
デスクワークだけのホワイトカラーの人は、危機感を覚える必要があると思いますね。
The Difference Between Cookpad and Oishix-LaLaport
Cookpad and Oishix-LaLaport are two of the most well-known food-related companies in Japan. However, their fortunes have diverged in recent years. Cookpad's stock price has fallen by more than 70% since 2017, while Oishix-LaLaport's stock price has more than doubled.
There are several reasons for this difference. One key factor is the nature of their businesses. Cookpad is a recipe sharing platform, while Oishix-LaLaport is a food delivery service. Recipes are a type of information, and information is easily copied and reproduced. This has led to intense competition in the recipe sharing market, making it difficult for Cookpad to maintain its market share.
On the other hand, Oishix-LaLaport's business is based on the sale of physical products, such as food and groceries. Physical products are more difficult to copy and reproduce, and they are also less susceptible to competition from AI.
Another key factor is the target markets of the two companies. Cookpad's target market is people who are interested in cooking and who cook at home regularly. This market is relatively small and competitive. Oishix-LaLaport's target market is people who are busy or who are concerned about their health. This market is larger and growing, and it is less susceptible to competition from other food delivery services.
Finally, Cookpad's business model is based on advertising revenue. However, the advertising market is becoming increasingly fragmented, making it difficult for Cookpad to generate enough revenue to sustain its growth. Oishix-LaLaport's business model is based on sales revenue, which is more stable and predictable.
In conclusion, the difference between Cookpad and Oishix-LaLaport is due to a combination of factors, including the nature of their businesses, their target markets, and their business models. Cookpad's business model is based on information, which is easily copied and reproduced. This has led to intense competition and declining profits. Oishix-LaLaport's business model is based on the sale of physical products, which are more difficult to copy and reproduce. This has led to stable growth and profitability.
この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?