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SES事業モデルの破壊的なアイデアを100個作ってみよう⑧

ただいま8つ目(56個)です。もう出ないかもしません。。w

アニメのキャラクターを取り入れることで、SES事業モデルに遊び心と親しみやすさを加え、価値観を覆すようなアイデアを構築することができます。これにより、SESの堅苦しい印象や「労働者」というステレオタイプを変え、楽しく刺激的な体験を提供できる可能性があります。以下は、アニメのキャラクターの要素をSESに融合させる破壊的アイデアです。


1. 「キャラクター化SES」プロジェクト

  • SESエンジニアやプロジェクトチームごとにアニメのキャラクターを「担当キャラ」として設定し、各キャラに個別のプロフィールやスキルセットを持たせることで、仕事をゲームのように楽しめる「キャラクター化SES」を導入します。各プロジェクトはキャラクター化されたエンジニアたちが集結する「ストーリーモード」として進行し、進捗や成果を可視化するための「キャラクターステータス」や「レベルアップ要素」も取り入れます。これにより、従来のSESの価値観が覆され、仕事が遊び心に満ちた体験になります。著作権の問題が出そうですね。。面白いですが。評価制度、階級をドラクエの転職などの合わせたら面白そう。

2. アニメキャラとの「バーチャルコラボレーション」

  • VRを用いてアニメキャラとのコラボレーション空間を作り、SESプロジェクトをバーチャル上でキャラクターたちと共に進めるモデルを提案します。たとえば、「秘密のアッコちゃん」や他のアニメキャラが、プロジェクトの進行をサポートするアドバイザーとして登場し、エンジニアにインスピレーションやアドバイスを提供します。これにより、SESエンジニアが孤独を感じず、親しみやすい環境でプロジェクトに取り組むことができます。これは普通にVRで使うのは面白いですが、ハードルありますね。

3. アニメキャラの「パーソナライズド・メンター」システム

  • SESエンジニアにパーソナライズされたアニメキャラのメンターを提供し、各キャラが技術的なサポートやキャリアアドバイスを行うシステムを構築します。アニメキャラが、エンジニアのスキルや進捗に応じて個別にフィードバックを行うことで、エンジニアが楽しみながら学び、成長できる環境を実現します。これは、学びと仕事を結びつける新しい形のSESモデルとなります。これはちゃんと作ったら面白そう。

4. 「アニメキャラファイト」型SESバトルプロジェクト

  • SESエンジニアがプロジェクトに参加すると、自分の「キャラクタースキル」を使ってプロジェクトの課題を解決する「アニメキャラファイト」型の競争的な要素を加えます。エンジニアが自分のキャラクターを選び、プロジェクトごとに技術的な課題やタスクを「バトル」としてクリアすることで、仕事がゲームのように進行します。これにより、仕事にゲームのようなスリルと達成感が生まれます。これは普通に使えそう。

5. キャラクター中心のSES「ライブ配信&実況」

  • SESプロジェクトの進捗や成果を、キャラクターとしてのエンジニアがライブ配信や実況を通じて報告するスタイルを導入します。エンジニアが自分のキャラに扮して進捗報告を行うことで、視覚的にも楽しく、SNSなどを通じて他のメンバーやクライアントとリアルタイムで共有可能です。これにより、SESプロジェクトに参加する楽しさと、プロジェクトの透明性を同時に確保します。4と似ている。

6. アニメキャラを活用した「SESコーチングプラットフォーム」

  • SESエンジニアが自分の成長を可視化し、学びを深めるためにアニメキャラを活用したコーチングプラットフォームを提供します。各キャラクターは特定の技術スキルに基づいて設計され、エンジニアがプロジェクトやタスクに応じてキャラクターの助けを得ながらスキルアップを図ります。これにより、SESエンジニアはキャラクターを通じて技術を楽しく学べる環境が整います。ドラゴンボールのキャラクターを使えそうですね。

7. アニメキャラ「スキルカード」システム

  • SESエンジニアがプロジェクトで必要なスキルを「アニメキャラスキルカード」として取得・アップグレードできるシステムを導入します。各スキルカードはアニメキャラのパワーや特徴に基づいており、エンジニアがカードを集めてスキルを増やしていくことで、プロジェクトに参加する楽しみが増します。さらに、他のエンジニアとスキルカードを交換したり、協力してスキルを強化できるため、コミュニティの形成にもつながります。出版社がSESの会社をやるとか?


これらのアイデアを用いることで、SESは「退屈な労働」という価値観を覆し、「楽しさ」と「創造性」を兼ね備えた新しいSES体験を提供できます。アニメキャラクターの要素を加えることで、親しみやすく、参加者のモチベーションも向上します。

1. "Characterized SES" Project

  • Assign an anime character to each SES engineer or project team as a "persona," complete with a unique profile and skill set, turning work into a gamified experience. Each project is treated like a "story mode," where characterized engineers work together, with progress and achievements tracked through "character status" and "level-ups." This transforms SES work into a fun, engaging experience that challenges conventional SES values.

2. "Virtual Collaboration with Anime Characters"

  • Using VR, create a virtual collaboration space where SES projects are guided by anime characters as advisors. For instance, characters like those from "Himitsu no Akko-chan" (or others) appear as virtual advisors, offering inspiration and advice to engineers as they work on projects. This creates a friendly, supportive environment where SES engineers can work without feeling isolated.

3. Personalized Anime Character Mentor System

  • Implement a system where each SES engineer is paired with a personalized anime character mentor who provides technical support and career advice. Characters offer feedback based on the engineer's skills and progress, enabling them to learn and grow in an enjoyable environment. This creates a new model of SES work that combines learning with play.

4. "Anime Character Fight" SES Battle Project

  • Add competitive elements by allowing SES engineers to "battle" challenges within their projects using "character skills." Engineers choose a character and solve technical issues and tasks through gamified battles, making work feel like a thrilling game with a sense of achievement as they progress.

5. Character-Based SES "Live Streaming & Commentary"

  • Introduce a style where engineers report project progress and results through live streaming and commentary as their characters. Engineers appear as their characters while providing progress updates, creating an enjoyable visual experience that can be shared in real-time with other team members or clients on social media. This enhances both the transparency and enjoyment of SES projects.

6. Anime Character-Based "SES Coaching Platform"

  • Offer a coaching platform that uses anime characters to help SES engineers visualize growth and deepen learning. Each character is designed around a specific technical skill, and engineers can improve their skills with character support as they tackle projects. This provides SES engineers with an environment where they can enjoy learning technology through characters.

7. Anime Character "Skill Card" System

  • Implement a system where SES engineers acquire and upgrade "anime character skill cards" related to the skills needed for projects. Each skill card represents a character’s unique powers and traits, adding a level of excitement as engineers collect and enhance their skill cards. Engineers can exchange skill cards with others or team up to strengthen skills, fostering a sense of community.

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川村康弘(Yasuhiro Kawamura、Ted)@クラウド屋
おもしろきこともなき世を面白く 議論メシ4期生http://gironmeshi.net/ メンタリストDaiGo弟子 強みほがらかさと発散思考 外資系企業でインフラエンジニア