【DAY80】創造の境界線:AIと人間の映画制作〜AIで進化する英語日記
創造の境界線:AIと人間の映画制作
若き映画プロデューサー、李(リー)は北京の国家映画博物館に足を運んだ。そこでは、ベテラン監督・于白梅(Yu Baimei)の短編映画が注目を浴びていた。伝説の英雄・鍾馗(Zhong Kui)をモチーフとしたこの二分ほどの作品は、AI技術を駆使して幻想的な戦闘シーンを生み出し、来場者を圧倒していた。脚本生成からビジュアルエフェクトに至るまで、AIがスタッフを「補佐」する形で効率化と大胆な表現を両立させている。一方、フランスの映画監督リュック・ベッソンが言うように、完全なオリジナリティには人間の想像力が不可欠だと、多くの批評家も指摘していた。ハリウッドでも同様の動きが加速し、「軽量化」された映画制作の時代が見え始めている。北京大学の陳旭光(Chen Xuguang)氏の言葉によれば、小規模チームでもAIを活用すれば、質の高い映像を制作できるという。李は展示を見終えると、AIと人間の創造力が溶け合う新しい映画の世界を、胸の奥に鮮やかに描き始めた。
Boundaries of Creation: AI and Human Filmmakin
The young film producer, Li, made his way to the National Film Museum in Beijing, where veteran director Yu Baimei’s short film was causing a stir. Based on the legendary hero Zhong Kui, this two-minute piece employed AI techniques to conjure a breathtaking fusion of mythic battles and modern aesthetics. From script generation to visual effects, AI “assisted” the production team, balancing efficiency with bold artistic expression. Yet, as the French filmmaker Luc Besson has noted, true originality hinges on human creativity—an observation echoed by many critics. Hollywood, too, is moving swiftly in the same direction, ushering in an era of “lightweight” film production. According to Professor Chen Xuguang of Peking University, even small teams can create high-quality work by harnessing AI. After viewing the exhibit, Li left with a vivid vision of a cinematic future in which human imagination and artificial intelligence meld seamlessly.