見出し画像

#8 社長の言葉を考える:「P&G CEOのコロナウイルスに関する従業員へのメッセージ」を分解してみる。

こんにちは、社長の言葉を考える人です。普段社長と一緒に社長の言葉を考えています。

今回は消費材企業最強と名高いP&G CEOのコロナウイルスに関する従業員へのメッセージを一緒に分解しようと思います。

メッセージを見る前に、企業の根幹である企業目的を見ていきたいと思います。P&Gは企業目的を以下のように掲げています。

「私たちは、現在そして未来の、世界の消費者の生活を向上させる、優れた品質と価値をもつP&Gブランドの製品とサービスを提供します。その結果、消費者は私たちにトップ クラスの売上と利益、価値の創造をもたらし、ひいては社員、株主、そして私たちがそこに住み働いている地域社会も繁栄することを可能にします。」

そして今回のメッセージは、「STEPPING UP AS A FORCE FOR GOOD」というテーマをもとに、メッセージを発信しています。日本語にすると、「社会善を追求する力として立ち上がる」といったところでしょうか。企業目的に則したテーマになっています。こういうタイトルテーマがあると、内容を予測でき、すごく頭に入りやすいので真似したくなりますね。

それでは、一緒にメッセージを分解していきたいと思います。

【メッセージ分解】


183年という歴史の長さをアピールし難局を乗り越えることができる安心感を与えています。そしてすぐに会社の優先事項を示しています。優先①「従業員を守る。」、優先②「お客様の特需に応える。」、優先③「最前線に立つコミュニティを支える。」従業員の安全を守るのを最初に持ってきているのも素晴らしいですね。

As a company that’s 183 years old, we have a long history of supporting employees, consumers and communities in times of need. These are our priorities right now: protecting P&G employees, serving consumers in a time of unprecedented demand, and supporting communities on the front lines.

優先①「従業員を守る。」について述べています。そしてどう守るのかHOWの部分を、体温検査の実施など表面的ではありますがしっかりアクション例をのせて説明しています。従業員を「P&G people」と述べているのも面白いです。

Our first priority in this crisis is to ensure the health and safety of the men and women we work with - our colleagues - around the world. With guidance from medical professionals, we’re constantly evaluating and updating the robust measures already in place to help our people stay safe at work, regardless of whether they are working at home or making, packing and shipping P&G products at our sites. This includes temperature scans, shift rotations, queueing avoidance, and physical distancing. We’re performing comprehensive, methodical cleaning of all production areas, including regular sanitization and surface disinfection that exceeds the most rigorous health authority standards. We’re also equipping and encouraging all employees to make smart, appropriate choices, such as staying at home if they feel unwell, are part of high-risk groups, or have pre-existing medical conditions. In all cases, we partner with our colleagues individually and proactively to ensure they feel - and are - protected and safe. Our industry-leading benefits plans play a critical role in providing P&G people with the resources they need to care for themselves and their families. From paid leave and comprehensive medical care, to flexible work arrangements and financial support, P&G people can work confidently knowing the Company stands with and behind them.

優先②「お客様の特需に応える。」について述べています。衛生関連清掃商品の重要性を説き、生産キャパの強化、物流の強化に触れお客様の期待に応える姿勢を見せて入ります。

Second, we’re maximizing the availability of products that help people and their families with their health, hygiene and cleaning needs, which have never been greater. Many of our facilities are running around-the-clock to deliver P&G products during this period of increased demand. We’re running extra shifts, putting idled equipment back into service quickly, and constantly finding new ways to deliver more of the products consumers depend on. These products are more important than ever given the needs presented by the current crisis, the increased awareness around health and hygiene, and additional time we’re all spending at home.

優先③「最前線に立つコミュニティを支える。」について述べています。商品でコロナに立ち向かう最前性の人々を応援する。数百万のP&G商品をコミュニティに寄付する、そして赤十字を始め慈善団体へのサポートを行う。医療従事者がマスクを正しくつけれるようヒゲを剃らないといけないので、カミソリでおなじみのジレットを医療機関へ寄付しています。商品を社会の文脈に乗せるのがうまいです。ほかにも色々とアクションを打っており、全力で戦っている姿勢をうまくコミュニケーションしています。

Our third priority is helping society meet and overcome the challenges they face. P&G has a long history of supporting communities in times of need - with the products we produce and other forms of support. P&G donations of product and cash support are significant and will continue to increase as we work with communities around the world to support their efforts to help people through this crisis. Millions of P&G products are being donated, helping to ensure that families have basic access to the everyday essentials many of us take for granted. We’re partnering to provide additional support with some of the world’s leading relief organizations, including the International Federation of Red Cross, Americares and Direct Relief, and key regional organizations such as Feeding America, Matthew 25: Ministries, the China Youth Development Foundation, One Foundation, the Korea Disaster Relief Association, the United Way, and more.
We’re working to protect health care workers and first responders. The United States Center for Disease Control has issued guidance recommending proper shaving when wearing N95 and similar respiratory masks to ensure proper mask fit for protection. Gillette is donating razors around the world to hospitals and other facilities to protect the people working to care for others. We have modified equipment to produce hand sanitizer in nearly a dozen manufacturing sites around the world, using it to ensure our people can continue operating safely and sharing it with hospitals, health care facilities and relief organizations. Colleagues in our Gattatico plant in Italy volunteered to create an extra shift to produce surface cleaning and sanitizing products that are being donated to 70 hospitals across the country. Work is underway to produce critically needed non-medical face masks. We’re already up and running in China and the US. We have teams working to install additional capacity in every region of the world and will quickly begin production in the coming weeks. When fully operational, we expect to be producing millions of masks per month.
We have leveraged P&G R&D, engineering and manufacturing capability to quickly produce face shields in Boston and Cincinnati, which are currently being used in hospitals and COVID-19 testing centers. And we’re using our marketing and communications expertise to encourage consumers to support public health measures to help flatten the curve and slow the spread of the virus.

最後にこの優先事項を行うことで、消費者のすぐそばにいつもP&Gがいることをわかってもらうことができると強い文で締めくくっています。

P&G is committed to these priorities of ensuring the health and safety of our employees, maximizing availability of products and helping society overcome the challenges of this crisis. Taken together, these priorities help ensure P&G is there for those who have always been there for us. David Taylor - Chairman, President, and CEO

【最後に】

私自身大切になると考えているコロナの危機管理時の社内のコミュニケーションの基本は、以下の3つと考えます。

①従業員への感謝を示す。
②今後の優先事項を示す。
③従業員とその家族への健康を気遣う

今回のP&Gのメッセージを見ると、②の部分を徹底的に打ち出し企業柄がでていますね。優先事項で従業員を大切にする気持ちを伝えていますが、具体的に「ありがとう」を述べたり、「健康に気をつけて」などが見当たらないところ結構サバサバしている印象です。同時にやるべきことしっかりと示しめし毅然と立つ強いリーダー像が見えてきます。

何かのお役に立てれば光栄です。それでは、社長の言葉を考える人でした。

【参考資料】



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?