見出し画像

NHKの『ブラタモリ』という番組

『あの病気』がはやり始める前、時々、この番組を見ていました。必ず見る、というわけでなく、たまたま見るという程度でした。それでも何回か見るうちに、この番組には、いい面と悪い面があることに気が付きました。

まず、いい面から行きましょうか。たぶん、多くの人が思っていると思いますが、地理と地学が支えあって、新鮮な知識を教えてくれることです。ほとんど観光地紹介の回もあったように思います。しかし、その土地ならではの特殊性を、断層などの過去の火山活動とか、石の種類とか、古地図とかで説明する回は、素人にも面白く思えました。

私が通った高校では、地学専門の教師がいなくて、物理の教師が地学を教えていました。でもそれはいい方でした。ネットで検索すると、このような記事がすぐ見つかります。地学を教える高校はやはり少ないのです。地学を教える高校がない県もあるそうです。下の記事によると、世界全体のマグニチュード6以上の地震の20%以上、世界全体の活火山の7%以上が日本列島にあるというのに、不思議なことです。

そのような状況で、ブラタモリという番組は、満たされなかった地学の知識を埋めてくれる、貴重な番組だと思います。かつては、竹内均さんが、目立った格好で、その分野を孤軍奮闘してアピールしていた記憶がありますが、彼はすでに亡くなり、この番組が広い範囲の視聴者をカバーしているように思います。

専門家の評判も良いようで、日本地理学会や、日本地質学会から、賞を受賞しているそうです。また、国土地理院からも、「一般視聴者に対し、地理・地学・地形への関心を高めた功績」により、感謝状が贈呈されたそうです。

今は現地に行くことが難しく、この番組も制作できていないようですが、再開を待っているファンも多いと思います。このサングラスの男性が、素人と思えないほど、地理と地学に詳しくて、番組スタッフの用意したマニアックな問題にも、時に瞬時に答えています。彼がどうして、この分野に興味を覚えて、知識を蓄えたのかは謎です。しかし、このような人がいるからこそ、この番組が成り立っているとも言えます。

一方、上の記事にあるように、現地調査や、専門家とスタッフの間での番組内容の調整などに相当の時間をかけて、番組の質を高めています。そういうのはNHKでないとできないと思います。

さて、悪い面というか、残念な面です。例を二つ上げます。

林田アナウンサーがアシスタントを始めた最初のころ、坂道を登っていて、サングラスの男が振り向きざま、彼女に「つまらない(あるいは、面白くない)と思っているだろう」というようなことを言っているシーンをそのまま放送したこと。

浅野アナウンサーが最初に出演した法隆寺の回で、彼女が法隆寺を建てた人物と、「柿食えば」の続きを知らなかったシーンをそのまま放送したこと。

些細なことのように思いますが、パターナリズム(父権主義)という言葉を思い出しました。下の記事によると、マンスプレイニングという言葉もあるそうです。

このサングラスの男性は、この番組の始まりからずっと登場しているのに対して、アシスタントの女性アナウンサーは数年ごとに交代しています。物知りの男性が、何も知らない女性に物を教えるという構図は、オーソドックスで、テレビやテレビ以外で多用されています。ですから、見る側はその構図に違和感を覚えません。

ただ、例示した2つのシーンは、わざわざテレビで流す必要はないと思います。編集でカットすべきでした。一般人が法隆寺を建てた人物や、「柿食えば」の続きを知らなくても、あまり問題はないと思いますが、NHKのアナウンサーという立場としては、彼女自身、またNHKにとって、少し恥ずかしいことではないでしょうか。

NHK's "Buratamori" TV program

I used to watch this program from time to time before "that disease" became popular. I didn't always watch it, but I would watch it by chance. Nevertheless, as I watched it several times, I realized that there were both good and bad aspects to this program.

Let's start with the good side. As many people probably think, geography and geology support each other and teach us fresh knowledge. I think there were times when we were mostly introduced to tourist attractions. However, the times that explained the peculiarities of a particular place through past volcanic activities such as faults, types of stones, and old maps were interesting even for a layman.

At the high school I attended, there was no teacher specializing in geology, so the physics teacher taught geology. But it was a good one. If you search the Internet, you can easily find articles like this one. High schools that teach geology are still few and far between. There are even some prefectures that do not have high schools that teach geology. According to the article below, more than 20% of the world's earthquakes with a magnitude of 6 or higher and more than 7% of the world's active volcanoes are located in the Japanese archipelago, which is strange.

In such a situation, I think the program "Buratamori" is an invaluable program that fills in the gaps of unfulfilled knowledge of geology. I remember that in the past, Mr. Hitoshi Takeuchi was a prominent figure in the field and fought hard to promote the field, but he has already passed away and this program seems to cover a wide range of viewers.

It seems to have a good reputation among experts and has received awards from the Geographical Society of Japan and the Geological Society of Japan. The Geospatial Information Authority of Japan (GSI) has also presented it with a certificate of appreciation for "its contribution to raising awareness of geography, geology, and topography among the general public.

It seems that it is difficult to go to the area now and this program is not being produced, but I think there are many fans who are waiting for it to resume. This man in sunglasses is so knowledgeable about geography and geology that it is hard to believe he is an amateur, and he is able to answer the maniacal questions prepared by the program staff, sometimes instantly. How he developed an interest in this field and accumulated his knowledge is a mystery. However, it can be said that it is because of people like him that this program is able to exist.

On the other hand, as mentioned in the article above, a considerable amount of time is spent on field research and coordination of program content between experts and staff to improve the quality of the program. This is something that only NHK can do. 

Now, let's look at the bad side, or rather the disappointing side. Let me give you two examples.

When announcer Hayashida first started working as an assistant, a man in sunglasses turned around and said to her, "You must think you are boring (or uninteresting)," while she was walking up a hill.

In the first episode of Horyu-ji where Announcer Asano appeared, they aired a scene where she didn't know who built Horyu-ji and the rest of  famous haiku of "Kaki Kueba."

It may seem like a small thing, but it reminded me of the word paternalism. According to the article below, there is also the word "mansplaining".

The man in the sunglasses has been on the show since its inception, while the female assistant announcer has changed every few years. The scene of a man who knows something well teaching a woman who doesn't know anything is orthodox and is often used in TV and non-TV programs. Therefore, the viewers do not feel uncomfortable with the composition.

However, I don't think it is necessary to show the two scenes I mentioned in the example on TV. They should have been edited out. I don't think it matters much if the general public doesn't know who built Horyu-ji and the famous haiku, but as an NHK announcer, I think it is a little embarrassing for her and for NHK.


いいなと思ったら応援しよう!