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「昭和」を目の敵にする日経新聞のコラージュ記事
「昭和」をやめ、若い⼒を引きだそう。
日本経済新聞の1月1日の1面の記事の見出しである。
何だ?これ
「昭和」って、仮想敵?
酒やたばこのように意思で止められるものなの?
以下、記事の内容を抜粋する。
2024年、⽇本に住む⼈の半数が50歳を超える。団塊ジュニアも50代に⼊り、⽇本の現場を⽀えた豊富な労働⼒にはもう頼れない。⼀⽅で20歳から64歳のうち20〜30代の⽐率は27年に37.7%で底打ちして上がっていく。⼈は減るが、職場は若返る。
昭和の慣習が邪魔だ。下積みを経て仕事を覚え、社歴とともに責任が増して処遇が上がる⼈事制度は、全ての⼈の⼒を⼗分に引き出せない。昭和の年功序列は、熟練の労働者ほど⾼い賃⾦にすることで、⽣産性の向上と働き⼿の定着を図った。経験が重要な製造現場では通じても、技術が急速に進歩するデジタル分野には合わない。
「世界2位」の市場だった昭和に通じたモデルはもう古い。次の世代は「いきなり世界」だ。
経済⼒を⽰す1⼈あたりの名目GDP(国内総⽣産)は2022年に3.4万ドルで、世界で32番目にある。2000年は世界2位だったが、⽶国など主要7カ国(G7)のうち最下位に落ちた。
昭和の⽇本は⼈⼝が増えていた。通勤ラッシュに住宅難、公害も限られた国⼟に⼈がひしめき合うことの弊害だった。これからの⽇本は⼈⼝が減り、国内市場は縮む。働き⼿が⾜りない社会では、昭和からの課題を解決する反転の動きが湧き出てくる。
好機をつかむには、既得権を打ち破る覚悟がいる。
保護の対象として⽀える仕組みをやめなければ、稼げる農家は⽣まれない。
⾷料品は巨額の貿易⾚字だが、22年の農林⽔産物・⾷品の輸出額は1兆4140億円と10年連続で過去最⾼になった。医薬品を上回る。潜在⼒を解き放てば、新しい輸出の担い⼿に育てられる。
⼈⼝減は昭和の時代への安住を許さない。先に進む地⽅は、⼒を合わせなければ存続が危ぶまれる。
物価が上がり、賃⾦がそれを上回る好循環は凍った⽇本経済を解かす。課題は多いが、出尽くした。変化を受け⼊れ、若い⼈の⼒を最⼤限に引き出して世界に打って出る。⼀⼈ひとりの⼒を集めれば、成⻑する国に若返ることができる。
この記事の最後に、39人の担当者の氏名が載っている。
上に引用した文は、彼らがブレインストーミングをして、ホワイトボードに貼った、メモをそのまま記事にしたように見える。
日経新聞や何かで前に見たことがあるものばかりだ。
そして、記事の最後にはこう書かれている。
⽇本の企業⽂化に昭和の残像が映るのは、世界第2位の経済⼤国となった成功の記憶が強いからだろう。街角で繰り返される「昭和だよね」という会話は⾃虐的で、⽢い。思い出は⼤切にしつつ、昭和から解き放たれるべき時がきている。
どのような読者を想定してこの記事は書かれたのだろうか?
日本経済新聞社は読者に関する調査結果をサイトで誇示している。
おそらく、広告主にアピールするためだろう。
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昭和の最後の年である1989年に小学1年生だった人は、今年40歳なので、昭和時代を生きた記憶がある世代は40歳以上と想定しよう。
下のグラフによると、40代以上の読者が約76%である。一方、日本人全体で40代以上の人は約64%である。
そして、読者の約77%が男性である。
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さらに、日経新聞の読者には金持ちが多いそうだ。
世帯年収
日経閲読者:平均909万円 1,000万円以上が全体の35%強
(日本人全体平均:697万円)
金融資産
日経閲読者:平均2,353万円 1,500万円以上が45%強を占める
(日本人全体平均:1,393万円)
この記事は、2023年を迎えるにあたって、主な読者層である、金持ちの中高年男性に向けて、「昭和のやり方から自らを解放せよ」と鼓舞する。
だが、この記事を見て、心を動かされる読者がいるだろうか?
やる気をかき立てられた人がいるだろうか?
この朝刊を読む人の中には、日本の学校で教育を受けておらず、主に外国籍の人もいるだろうが、彼らの心に突き刺さることはあるまい。
「昭和」という元号を知らない人は、読んでほしい対象者から排除されている。
読者の多くは、新聞にそのような刺激を期待しないし、そのことは新聞社も分かっている。だから選挙公報のような、ポーズとしての記事を書いた、ということだろうか。
そういう、中身のない記事でも、新聞社と読者が満足しているのなら、目くじらを立てることはないのかもしれない。
しかし、本文を読むと、おかしい点がいくつかある。
1.昭和をキーワードにしながら、本文の中の年の記述は西暦である。
記者は書いていて違和感を覚えないのだろうか?
昭和とか令和とか、元号で時代を定義することに意味や根拠があるのだろうか?
2.製造現場については、今まで通り、経験重視でいいということなのだろうか?
経験が重要な製造現場では通じても、技術が急速に進歩するデジタル分野には合わない。
製造現場は、今でも、1973年に鎌田慧氏が書いた、『自動車絶望工場』のようなありさまなのだろうか?
ライン作業は極端なまでに細分化され、ごく単純な動作に分割されている。労働者はあらかじめ与えられた部品を、与えられた方法で、ごく狭く限られて与えられた、固定された労働の繰り返しだけで一日中追いまくられている。
3.記事の内容をチェックする人はいないのか?
公害も限られた国⼟に⼈がひしめき合うことの弊害だった。
アメリカや中国のように、国土が広ければ公害が起きなかったとでもいうのだろうか?
これを書いた人は、中学校で学び直した方がいいだろう。
この記事の下に、第三者のコメントが載っている。
昭和の慣習が邪魔だ、改革が必要だといいながら、昭和の時代の経済成長と日本の経済的プレゼンスを取り戻そうという、やや二律背反的な特集のような印象を受ける。昭和の時代の政策目標に合わせて令和の時代を変えなければいけないというよりも、令和の価値観、つまり経済成長が絶対的ではない、というところにあった社会システムが必要だ、という議論にはならないのだろうか。結果的に経済成長がなければ現在の豊かさは維持できないが、それを実現するためのインセンティブをいかにして与えていくのか、という点で、昭和の時代と異なっている気がする。
「印象を受ける」とか「気がする」とか、お優しいことだ。この人は大学教授だが、学生がこんな文章を書いたら及第点を与えるのだろうか?
タイトル写真も、「今年は昭和99年、サヨナラ古き良き日本 世界32位から逆襲」日本経済新聞,2024/1/1より引用
A collage article from the Nikkei Shimbun that makes the “Showa” era the enemy
Let's say good-bye to the "Showa era" and bring out the youthful power.
This is the headline of a January 1st page article in the Nihon Keizai Shimbun.
What?
Is this “Showa” a virtual enemy?
Is it something that can be stopped voluntarily like alcohol or cigarettes?
Below are excerpts from the article.
In 2024, half of the people living in Japan will be over 50 years old. As the junior baby boomers enter their 50s, the abundant labor force that supported Japan's workplaces is disappearing. On the other hand, the proportion of people in their 20s to 30s among those aged 20 to 64 bottomed out at 37.7% in 2027, and continues to rise. There will be fewer people, but there will be more young people in the workplace.
Showa era customs are a hindrance. A personnel system in which people learn the job after working their way through the ranks, and their compensation increases as their responsibilities increase with their experience with the company, does not bring out the full potential of everyone. The seniority system of the Showa era aimed to improve productivity and retain workers by giving higher wages to more skilled workers. While this may be useful in manufacturing sites where experience is important, it is not suitable for the digital field where technology is rapidly advancing.
The model that was popular in the Showa era, when the market was the "second largest in the world,'' is already outdated. For the next generation, "the market is the world."
The nominal GDP (gross domestic product) per capita, which indicates economic power, will be $34,000 in 2022, ranking 32nd in the world. In 2000, it was ranked second in the world, but fell to the bottom of the Group of Seven (G7) countries, including the United States.
In the Showa era, Japan's population was increasing. Crowded trains, traffic jams, housing shortages, and pollution were all negative effects of crowding people into a limited land area.
In the future, Japan's population will decrease and the domestic market will shrink. In a society where there is a shortage of workers, a reversal movement is emerging to solve the problems that have existed since the Showa era. In order to seize an opportunity, one must be prepared to overcome vested interests.
Unless we end the system that supports them as objects of protection, we will not be able to create profitable farmers. Food has a huge trade deficit, but the export value of agricultural, forestry and fishery products and food in 2022 was 1.414 trillion yen, the highest ever for 10 consecutive years. This amount exceeds that of pharmaceuticals. By unleashing their potential, they can be developed into new export players.
The declining population will not allow us to rest in the Showa era. In regions where the population is declining, the survival of these regions is at risk unless they work together. A virtuous cycle in which prices rise and wages exceed them will thaw Japan's frozen economy.
There are many challenges, but none more so. Let's embrace change, bring out the full potential of young people, and go out into the world. If we gather the power of each individual, we can rejuvenate ourselves into a growing country.
The names of the 39 people in charge are listed at the end of this article. The sentences quoted above look like they were brainstorming, taping notes on a whiteboard, and turning them into articles. I've seen each one before in the Nikkei newspaper or something.
And at the end of the article it says:
The reason why the afterimage of the Showa era is reflected in Japan's corporate culture is probably because of the strong memory of the country's success in becoming the world's second largest economy.
The repeated conversation on street corners, "It's Showa-style, isn't it?'' is masochistic and disgusting. The time has come to let go of the Showa era while cherishing our memories.
What kind of readers was this article written for?
Nihon Keizai Shimbun boasts the results of a survey about its readers on its website. Probably to appeal to advertisers.
People who were in the first grade of elementary school in 1989, the last year of the Showa era, are 40 years old this year, so let's assume that the generation that remembers living in the Showa era is over 40 years old.
According to a survey, approximately 76% of readers are in their 40s or older. On the other hand, approximately 64% of all Japanese people are over 40 years old. Approximately 77% of readers are male.
Furthermore, many of the readers of the Nikkei Shimbun are rich.
household income
Nikkei readers: average 9.09 million yen, over 35% of the total 10 million yen or more
(Japanese overall average: 6.97 million yen)
financial assets
Nikkei readership: average 23.53 million yen, over 45% spend 15 million yen or more
(Japanese overall average: 13.93 million yen)
As we approach 2023, this article urges its main readership, middle-aged men with money, to "free themselves from the ways of the Showa era."
But are there any readers who will be moved by this article?
Anyone else inspired?
Some of the people who read this morning paper may not have been educated in Japanese schools and are mainly foreign nationals. This article will not impress them. People who don't know the era name "Showa" are excluded from the target audience.
Many readers do not expect such stimulation from newspapers, and newspaper companies are aware of this. So I guess that's why they wrote the article as a pose, like an election bulletin. If the newspaper company and readers are satisfied with such a hollow article, it may be fine.
However, when you read the text, there are some strange points.
1.Although the keyword is Showa, the years in the text are written in the Western calendar. Don't journalists feel uncomfortable while writing? Is there any meaning or basis for defining eras by era names, such as Showa or Reiwa?
2.Regarding manufacturing sites, does this mean that experience is still important as before?
While seniority may work well in manufacturing sites where experience is important, it does not fit in the digital field where technology is rapidly advancing.
Are manufacturing sites still like the "automotive despair factories" that Satoshi Kamata wrote about in 1973?
Line work is extremely fragmented and divided into extremely simple movements. Workers are forced to perform fixed tasks all day long, using pre-assigned parts in a pre-assigned manner, in a narrowly limited manner.
3.Is there no one who checks the content of the article?
Pollution was also a negative effect of crowding people together in a limited land area.
Does this mean that pollution would not occur if the country was large like the United States or China? The person who wrote this would be better off relearning it in junior high school.
Below this article are comments from third parties.
I get the impression that this is a somewhat contradictory feature that tries to restore the economic growth and Japan's economic presence of the Showa era, while saying that the customs of the Showa era are a hindrance and that reform is necessary. Rather than arguing that we need to change the Reiwa era to match the policy goals of the Showa era, we should argue that we need a social system in which economic growth is not absolute. As a result, we cannot maintain our current affluence without economic growth, but I feel that we are different from the Showa era in terms of how we can provide incentives to achieve this.
"I get the impression" or "I feel" are gentle words. This person is a university professor, but if a student wrote something like this, would he give him/her a passing grade?
The title photo is also quoted from "Good-bye ,old Japan. Let’s fight back from the 32nd place in the world” Nihon Keizai Shimbun, January 1, 2024