![見出し画像](https://assets.st-note.com/production/uploads/images/152847003/rectangle_large_type_2_65071a963bb697571bea14d62f2581e0.jpeg?width=1200)
Imaginary Film Criticism: Beetlejuice: The Waiting Room (ライムスター宇多丸風和訳批評つき)
(ライムスター宇多丸風の日本語架空批評は英語批評の後)
Imaginary Film Criticism: Beetlejuice: The Waiting Room (1984)
In this imagined prequel to the 1988 film “Beetlejuice,” envisioned in the style of Jim Jarmusch, “Beetlejuice: The Waiting Room” unfolds as a dry, deadpan exploration of the bizarre bureaucratic afterlife introduced in the original film. Set in a timeless netherworld that feels like a faded, forgotten corner of a 1950s diner, the story centers on a pre-Beetlejuice Betelgeuse — a younger, more introspective version of the notorious bio-exorcist.
Betelgeuse (played by Johnny Depp of Edward Scissorhands fame; he also appeared in Jarmusch’s Dead Man) is stuck in a purgatorial waiting room for recently deceased souls, a Kafkaesque, absurd purgatory run by apathetic civil servants. He’s been dead for centuries but is only now beginning to awaken to his own existential crisis. Bored out of his mind and growing increasingly frustrated with the sluggish, pointless bureaucracy, Betelgeuse starts to unravel his own past, coming to terms with how he ended up here.
Between sips of lukewarm coffee, he engages in mundane, awkward conversations with a colorful ensemble of dead souls. There's Jane, a ghost with a bad attitude and an affinity for beat poetry, a jazz musician with a saxophone that plays no sound, and an exiled Russian chess master perpetually stuck in the middle of a game against himself. Betelgeuse forms a peculiar bond with a recently deceased French New Wave filmmaker who attempts to make a documentary about the afterlife but keeps losing their camera to supernatural glitches.
As days blend into one another in this strange, liminal space, Betelgeuse begins to hatch a plan to break out of the waiting room and reclaim his name and reputation. Along the way, he learns to harness the surreal and absurd aspects of the afterlife, developing his signature tricks and gags, from bizarre illusions to his peculiar brand of dark humor.
In classic Jarmusch fashion, the film emphasizes mood, atmosphere, and quirky dialogue over plot, combining minimalist aesthetics with haunting music from a moody John Lurie score, presenting a slow-burn portrait of a character on the edge of a significant transformation.
There is a cameo appearance of Winona Ryder, who appeared both in the original Beetlejuice and Jarmusch’s 1991 film, “Night on Earth”.
架空映画批評:『ビートルジュース: ウェイティング・ルーム』(1984年)
今回のレビューは、あの1988年のカルトクラシック映画『ビートルジュース』の前日譚という設定で、ジム・ジャームッシュのスタイルで描かれた架空の作品、『ビートルジュース: ウェイティング・ルーム』についてです。この作品は、オリジナル映画で紹介された奇妙な官僚的な死後の世界を、乾いたユーモアとデッドパン(無表情)の演出で掘り下げた内容になっています。
舞台は、1950年代のダイナーの色褪せて忘れ去られた隅っこにあるような、時代を超えた冥界。この物語の中心にいるのは、「ビートルジュース」になる前の若きベテルギウス。そう、あの悪名高いバイオ・エクソシストの、より内省的なバージョンです。
ベテルギウス(ジョニー・デップ)は、死んだばかりの魂たちが集まる煉獄の待合室に閉じ込められています。そこはカフカ的な不条理の煉獄で、冷淡な役人たちによって管理されている場所です。彼は何世紀も前に死んでいるのですが、今になってようやく自分の存在に対する危機に目覚め始める。退屈しきっている彼は、遅々として進まない無意味な官僚主義にフラストレーションを募らせながら、自分がここにどうして来たのかを探り始めます。
ぬるいコーヒーを飲みながら、彼はさまざまな死者たちと繰り広げられるぎこちない会話に巻き込まれます。たとえば、ビート詩が好きな悪態をつく幽霊ジェーン、音の出ないサックスを吹き続けるジャズミュージシャン、自分自身と対局を続ける亡命中のロシアのチェスマスターなどが登場します。ベテルギウスは、つい最近亡くなったフランスのヌーヴェルヴァーグの映画監督と奇妙な絆を結びます。彼は死後の世界についてのドキュメンタリーを撮ろうとしますが、超常現象のせいでカメラがいつも故障してしまいます。
日々がひとつに溶け込むこの奇妙な境界の空間で、ベテルギウスはこの待合室から脱出し、自分の名前と名声を取り戻すための計画を立て始めます。その過程で、彼はあの世のシュールで不条理な側面を操る術を学び、独特のトリックやギャグ、そして彼の特有のブラックユーモアを発展させていきます。
典型的なジャームッシュ映画のように、この作品もプロットよりもムードや雰囲気、風変わりな会話を重視しています。ミニマリストの美学とジョン・ルーリーの物悲しいスコアが組み合わさり、変革の瀬戸際に立つキャラクターのスローバーンなポートレートが描かれています。
さらに、嬉しいサプライズとして、オリジナルの『ビートルジュース』とジャームッシュの1991年の映画『ナイト・オン・ザ・プラネット』の両方に出演したウィノナ・ライダーがカメオ出演しています。
要するに、『ビートルジュース: ウェイティング・ルーム』は、あの世の不条理な日常をじっくり楽しむための映画です。これが実際に存在したら、きっと奇妙で魅力的な作品になっていただろうと想像してやみまん。
お勧めです。
![](https://assets.st-note.com/img/1725237793063-jqI2urLVsW.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237793082-NWO48m6Dot.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237792743-m8wFzUs4Bk.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237792946-nqjJGkP3mJ.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237793041-scymTZWaVI.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237793069-hZaNQX2QR1.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237792969-SE52HFzCWc.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237792746-PeDdlG2lH9.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237793037-y1sK1Gh4eL.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237793064-xIlbz3UaRU.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237793086-uWmVRwxk8B.jpg?width=1200)
![](https://assets.st-note.com/img/1725237793068-pZCGef64W8.jpg?width=1200)